mina nya guldkorn

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av ansjo
    Du kan nog lugna dig lite, du har ganska mycket av de goda bakterierna i karet som kommer att hjälpa till att hålla karet igång. Jag skulle inte se karet på något annat sätt än vad du gjorde igår kväll när du gick och kramade kudden.
    Vad som är viktigt i nuläget är att du har cirkualtion på vattnet i karet, och setupen i pumpen låter helt ok i nuläget.
    Vad hade hänt med ditt filter?
    Vet inte. Jag har gjort rent impellen och allt som går att rengöra - men inget händer, det är helt tyst. Inte det minsta lilla ljud. Ska jag byta lite vatten tycker i karet tycker du?

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      Ska du inte byta vatten för att det är vattenbytardag idag så hade jag personligen inte gjort det, såvida inte fiskarna ser ut att må dåligt...
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av ansjo
        Ska du inte byta vatten för att det är vattenbytardag idag så hade jag personligen inte gjort det, såvida inte fiskarna ser ut att må dåligt...
        Det är vattenbytardag - men jag bytte väldigt lite. Nu ska jag se om det kommer fram några bebbar - det serveras nämligen mysis.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Nyss ätit middag med dotter och hennes sambo, som jag gillar väldigt mycket. Det serverades hemlagad Chili con carne.
          Min sambo: starkt det här. Min dotter: men mamma - vad har du kryddat med. Dotterns sambo: gillar när det är starkt Inger. Svar på dotterns fråga: krossade tomater med chili, cayennepeppar och vitpeppar.

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            Ursprungligen postat av gullefjun
            Nyss ätit middag med dotter och hennes sambo, som jag gillar väldigt mycket. Det serverades hemlagad Chili con carne.
            Min sambo: starkt det här. Min dotter: men mamma - vad har du kryddat med. Dotterns sambo: gillar när det är starkt Inger. Svar på dotterns fråga: krossade tomater med chili, cayennepeppar och vitpeppar.

            //Inger
            Då är det inte mycket lönt att ni kommer hit och äter middag om frugan lagar thaimat...hemlagad chili con carne har jag bara testat en gång, och det var mumma det, mycket bättre än de vanliga halvfabrikaten man köper i kryddhyllan...
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Ursprungligen postat av ansjo
              Då är det inte mycket lönt att ni kommer hit och äter middag om frugan lagar thaimat...hemlagad chili con carne har jag bara testat en gång, och det var mumma det, mycket bättre än de vanliga halvfabrikaten man köper i kryddhyllan...
              Din frus thaimat är riktigt go vet inte om hon drog ner på hettan när vi var där men det var görgott iallafall!
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Lite bilder på hur min"växtsoppa" i diskuskaret ser ut. Limnophilia sessifloran växer som ogräs - likaså den vanliga polysperman - tråkigt bara, att den växer så den nästan kväver den söta rosennerviga polysperman. Mitt i all växtkaos finns även cryptocoryne, som inte syns alls på bilderna. Jag har klippt ner både sessifloran och polysperman åtskilliga gånger sen starten med CO2. Det som inte heller syns på bilderna är algsoppan som jag har fått.
                Hur ska jag någonsin få ordning i detta kar - med snygga rötter o.s.v. Men det får vänta ett tag - nu klipper jag ner, planterar nya skott av dom här växtsnabbba växterna. Lova att inte skratta.
                Bifogade filer
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Akvarieentusiasten
                  • September 2011
                  • 224

                  Jag tycker det ser jättefint ut, gillar speciellt växterna i den vänstra delen (kan inte namnen på dem). De högre med blad som liknar lagerblad och den mörkgrönare framför blev favoriter Tycker du gör ett fint jobb!
                  /Cicci

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av Akvarieentusiasten
                    Jag tycker det ser jättefint ut, gillar speciellt växterna i den vänstra delen (kan inte namnen på dem). De högre med blad som liknar lagerblad och den mörkgrönare framför blev favoriter Tycker du gör ett fint jobb!
                    Det var snällt sagt Cicci - fast jag håller inte med dig. Det ser värre ut i verkligheten, än var det gör på bilderna - en tätväxande djungel, som diskusarna trasslar in sig i. Polysperman och sessifloran har jag just nu, för att dom är så snabbväxande - förhoppningsvis kommer dom att slå ut algerna. Sen vill jag ha lite kraftigare växter, som fiskarna kan glida emellan, samt nåt snyggt arrangemang med rötter - fast jag är dålig på sånt. Som jag skrivit förrut - vet jag i skallen hur jag vill ha, men får liksom inte alls till det i karet. Tur det finns duktiga "inredare" här på forumet som man kanske kan be om råd.

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • drlavey
                      • October 2011
                      • 217

                      Jag vill bara säga att de bilderna i början på dina Discus var det som fick mig att bestämma mig för att karet jag får om 2-3 veckor blir det discus i =)
                      100 L sällskaps m Endler, Rineloricaria lima och blackmolly
                      640 L SA, Bland annat Diskus
                      450 L Viktoria ciklider

                      Kommentar

                      • Akvarieentusiasten
                        • September 2011
                        • 224

                        Ursprungligen postat av drlavey
                        Jag vill bara säga att de bilderna i början på dina Discus var det som fick mig att bestämma mig för att karet jag får om 2-3 veckor blir det discus i =)
                        Vilken komplimang! Bra jobbat Inger!
                        /Cicci

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av drlavey
                          Jag vill bara säga att de bilderna i början på dina Discus var det som fick mig att bestämma mig för att karet jag får om 2-3 veckor blir det discus i =)
                          Tack. Lycka till med dina nya diskusar.

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av Akvarieentusiasten
                            Vilken komplimang! Bra jobbat Inger!
                            Var nog dom vackra fiskarna, som gav drlavey suget efter diskus.

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Jag skriver lite jag - fast mest bara repriser...igen.
                              Red/melonparet håller på - jag vet inte med vad - mest hela eftermiddagen... honan/hannen har putsat en rot, som jag satt dit i stället för värmaren. Honan är där och ska lägga rom, men hanen är på henne hela tiden och kör bort henne - har inte sett det beteendet förrut, ja sådär håller dom på Dom här två, är väldigt orutinerade - så jag antar att det är därför.

                              Algblommningen i diskuskaret fortsätter som förrut, tror nästan att där finns alla alger som går att få - fast det har tillkommit mer BBA, nu på bakgrunden. Vill inte ha dessa.
                              Visst ja...alla dessa skrotsnäckor jag hade - fixade jag och helenorna. Är det någon som vill ha dessa snäckätande snäckor - finns dom att plocka gratis hos mig...många har dom blivit. Ännu ett gäng Borelliibebbar snart...igen!
                              Bifogade filer
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • drlavey
                                • October 2011
                                • 217

                                Oj va fina!
                                100 L sällskaps m Endler, Rineloricaria lima och blackmolly
                                640 L SA, Bland annat Diskus
                                450 L Viktoria ciklider

                                Kommentar

                                Arbetssätt...