mina nya guldkorn

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #91
    Jag gör precis tvärtom - går helt efter skallen... och så blir det som det blir...

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #92
      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Jag gör precis tvärtom - går helt efter skallen... och så blir det som det blir...
      Samma här, jag testade som sagt en gång med faktiskt bätte resultat än vad jag trodde det skulle bli.....men det var under icke didgitalåldern så några bilder finns givetvis inte...
      Däremot ska man nog inte vara rädd för att testa, dels om man kanske inte är så van att inreda kar, och sedan om man har som Inger, lite problem att få tag på vettiga växter.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        #93
        Ja, men Anders o Mats - ni har ju det liksom i fingrarna - mina fingrar lever ett eget liv - vill inte det jag planerat!
        Mats: helt efter skallen - blir ju alltid bra.
        Anders: du planerar - blir också hur bra som helst
        Går det att få en brevkurs i "planerings" - "går helt efter skallenkurs". Jag betalar inte så bra är jag rädd.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          #94
          Jag gör det alltid gratis!

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #95
            Jag med! Men jag vet vem som du bör lyssna på och det börjar med M och slutar med ats...
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              #96
              Jag har iakttagit en positiv grej nu under ett par dagar - för mig lite mystiskt. För någon månad sedan började cyano att krypa fram längs med framkanten och gruset - så jag tänkte "inte nu igen". Det var den smörjan som gjorde att jag avvecklade mitt förra diskuskar för ett par år sedan - jag fick inte bort eländet. Jag testade alla råd jag fick - men inte GT.
              Så nu under två dagar - så har jag liksom bara sett hur smörjan försvinner och det under tiden jag står och tittar. Detta har hänt strax efter timern startat med belysningen och CO2. (har tänt från 8.00-20.00).

              Under den här tiden cyanon har funnits, så har jag bara sugit upp och torkat bort den på framrutan när jag gjort vattenbyten - och försökt att inte få panik. Någon sa åt mig "att ha is i magen"!
              Jag har inte ändrat på gödningen, bara vanlig dosering av PMDD. Det jag har gjort nytt (förra veckan) är, lite fler snabbväxande växter + lite flytväxter (alla skott) och CO2 som har varit igång i fjorton dagar. Jag trodde förstås att cyanon skulle spridas ännu mer - eftersom det blev ganska mycket bökande i gruset när jag planterade alla skott, men nej!
              Undrar av vilken orsak den bara går upp i rök
              Inte speciellt intressant läsning - men för mig känns det jäkligt skönt

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #97
                Den stora anledningen är tror jag, att du haft is i magen. Att få halvpanik och börja ändra en massa saker samtidigt och rota runt i sanden gör bara saken ofta värre, om man inte har en bra plan eller strategi. Gott jobbat!
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  #98
                  Men varför liksom bara krypa ihop o "gå upp i rök" när belysning och CO2 just har startat.
                  Idag ska jag hänta nya rören och reflektorerna Anders - förmodligen kommer du få PM under dagen.

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • hult87
                    • February 2010
                    • 1287

                    #99
                    Gillar dina diskusar skarpt! :-)

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      Trevligt, alltid kul med lite nytt till karet!
                      Jadu, om man hade kunnat förklara allt som händer i karen hade nog inte hobbyn varit lika kul som den faktiskt är...oavsett vilket var det skönt att skiten försvann!
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av hult87
                        Gillar dina diskusar skarpt! :-)
                        Va kul att du gillar dom - det gör jag med

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Trevligt, alltid kul med lite nytt till karet!
                          Jadu, om man hade kunnat förklara allt som händer i karen hade nog inte hobbyn varit lika kul som den faktiskt är...oavsett vilket var det skönt att skiten försvann!
                          Jag säger "pepar peppar" tills vidare.

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Den stora anledningen är tror jag, att du haft is i magen. Att få halvpanik och börja ändra en massa saker samtidigt och rota runt i sanden gör bara saken ofta värre, om man inte har en bra plan eller strategi. Gott jobbat!
                            Jsg skall göra som du Inger, jag skall med ha is i magen fast jag med har en släng av cyano i mitt lilla kar. Då kanske det försvinner för mig med fast utan co2.
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av PiaJo
                              Jsg skall göra som du Inger, jag skall med ha is i magen fast jag med har en släng av cyano i mitt lilla kar. Då kanske det försvinner för mig med fast utan co2.
                              Ja, fast jag är inte lungn än - man kan aldrig lita på de där slemmet.

                              Undrar om man kan byta namn på den här tråden, den handlar ju inte bara om mina "nya guldkorn" - utan vad som händer "runt omkring". Nä, den får forsätta att heta så...tror jag.

                              /Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                Jag skulle nog flytta tråden till "projekt" så kan den handla om allt mäjligt istället, och inte bara om Amerikanska ciklider. Skicka PM till Kjell eller Admin så fixar de detta...
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...