mina nya guldkorn

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #76
    Jepp, jag har sovit under förmiddagen och vaknade med skallebank, så det blir en dag i huvudvärksbotandets tecken. Inte riktigt vad man räknade med....
    Det ser ut som Håkan vet vad han håller på med, du kan trösta honom med det iaf.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #77
      Då är denna "hemska" manick, som jag har varit livrädd för i flera år äntligen på plats efter mycket strul. Till slut måste jag inse, att om jag inte skulle bli utfattig på att slänga och köpa en massa nya växter hela tiden, så måste jag skaffa en Co2-anläggning.
      Kruxet var ju, att Inger + sambo hade aldrig sett en sån här "manick" förrut.
      Vi hade inte klarat det utan Anders kan jag lugnt säga. Via PM, mejl (alltid med dessa) och telefonsamtal, har han lugnt och sakligt förklarat för oss hur vi ska gå till väga och vad dittan o dattan har för funktioner att fylla.
      Tackkramizar från mig Anders.

      //Inger
      Bifogade filer
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        #78
        Fränt - då vet man vad man har framför sig!

        Anders är för jädra go, alltid hjälpsam och bra!

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          #79
          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Fränt - då vet man vad man har framför sig!

          Anders är för jädra go, alltid hjälpsam och bra!
          Ja, det är du med Mats. Jag/vi är så himla tacksam för all den hjälp vi har fått från Anders.
          Tror säkert du har mer koll på "manickerna" än vad vi har. Sen känner han ju dig så väl - jag menar, då kan han ju fräsa ifrån om du inte fattar.

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            #80
            Den här tråden får jag nog kalla "bloggtråden".
            Igår var första dagen med co2. När jag lagade middag, hördes ett fasansfullt pysande från "manicken" - tänkte att nu flyger huset och vi i luften. Jag vrålade på Håkan, som lungt konstaterade att en koppling inte var tillräckligt åtdragen. Idag är jag ensam hemma - hemska tanke om det händer igen. Vad händer om ingen är hemma en sån här gång.


            I alla fall så har ph gått ner från 8.24 till 8.02, alltid något - förhoppningsvis fortsätter det nedåt. Jag riktigt ser framför mig alla frodiga växter, som jag kommer att få framöver

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #81
              Jo, trådarna brukar bli mer som bloggar efter ett tag, men det är faktiskt många som läser men kanske inte har så mycket input, så fortsätt bara skriv!

              Jag, fräsa ifrån? Nä, inte så länge det handlar om orättvisor och felaktiga beskyllningar så håller jag mig lugn, och det tror jag vare sig du eller Mats skulle göra! Den varan är det så många andra som klarar av här i världen!
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                #82
                Jahapp - jodåsåatt - visst blir trådarna trista efter ett tag, det vet man hur det är - men jag tycker att du Inger håller uppe ångan fint - här händer det ju grejer, det är annat än man kan säga om min "stug"-tråd - där händer det inte ett skit!
                Anders fräser aldrig - alltid hjälpsam och han har en aura av ton, finess och kvalitet - på min ära!

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  #83
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Jo, trådarna brukar bli mer som bloggar efter ett tag, men det är faktiskt många som läser men kanske inte har så mycket input, så fortsätt bara skriv!

                  Jag, fräsa ifrån? Nä, inte så länge det handlar om orättvisor och felaktiga beskyllningar så håller jag mig lugn, och det tror jag vare sig du eller Mats skulle göra! Den varan är det så många andra som klarar av här i världen!
                  Håller med helt och hållet, trådarna blir som bloggar. Tror att det är många nöjer sig med att läsa men inte kommentera så ibland blir det en rejäl monolog

                  Anders har vad jag tror ett stort tålamod, ni fattar inte vad han har fått för allehanda frågor om bottenfilter, pumpar mm mm...listan kan göras lång men inte ett spår av uppgivenhet när jag inte fattar, stor eloge!

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Jahapp - jodåsåatt - visst blir trådarna trista efter ett tag, det vet man hur det är - men jag tycker att du Inger håller uppe ångan fint - här händer det ju grejer, det är annat än man kan säga om min "stug"-tråd - där händer det inte ett skit!
                  Anders fräser aldrig - alltid hjälpsam och han har en aura av ton, finess och kvalitet - på min ära!
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    #84
                    Här är några bilder från i går kväll. Som vanligt (nästan), andra dagen efter VB - så blir det äggläggning. Jag har stoppat i en avlång rot på ena kortsidan, som jag tycker skulle passa perfekt som äggläggningsplats - men det tycker inte alls det här kärleksparet är något bra ställe. Dom envisas hela tiden med att hålla till på ena värmaren - eller på glaset.
                    Känner du igen cryptisarna på andra bilden solis
                    Bifogade filer
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • solis
                      • July 2008
                      • 5064

                      #85
                      Kul med lek och jag gillar dina diskusar, jo jag känner igen dom
                      Hur gick det med alla växter förresten, har du fått alla placerade och klarade alla sig?
                      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        #86
                        Ursprungligen postat av solis
                        Kul med lek och jag gillar dina diskusar, jo jag känner igen dom
                        Hur gick det med alla växter förresten, har du fått alla placerade och klarade alla sig?
                        Ja, allt är planterat - fick ju från Pia också. Tack snälla ni. Tyvärr är jag så jäkla dålig på det här med planering, så det ser mest rörigt ut när jag är klar. Jag skulle vilja sätta upp en stor bild på "drömkaret" - den skulle vara lika stor som akvariet - sen är det "bara" att plantera och placera ut rötter och stenar precis som på bilden.

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • solis
                          • July 2008
                          • 5064

                          #87
                          Hehe, ja det är ju också en lösning
                          Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                          1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                          100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                          56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            #88
                            Ursprungligen postat av gullefjun
                            Ja, allt är planterat - fick ju från Pia också. Tack snälla ni. Tyvärr är jag så jäkla dålig på det här med planering, så det ser mest rörigt ut när jag är klar. Jag skulle vilja sätta upp en stor bild på "drömkaret" - den skulle vara lika stor som akvariet - sen är det "bara" att plantera och placera ut rötter och stenar precis som på bilden.

                            //Inger
                            Det också en väg att gå jag har bilder på mina favoritkar i huvet när jag inreder mina
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              #89
                              Ursprungligen postat av PiaJo
                              Det också en väg att gå jag har bilder på mina favoritkar i huvet när jag inreder mina
                              Jag har också bilder i huvudet - men när det är dax för inredning så funkar inte den bilden, det blir liksom fel ändå, fattar inte varför... I regel finns inte dom o dom växterna jag vill ha, inte rötterna heller. Om ska man fylla ett 540-literkar med alla växter på en gång - så blir det för dyrt, man får ta det lite pö om pö - i alla fall jag. När man sedan får tag på det man vill ha - ja då får jag börja möblera om för att få plats med det o det.
                              Fast nu när CO2 är igång - kommer det ju att växa hur bra som helst, så jag kommer förmodligen att vara självförsörjande gällande akvarieväxter...kanske.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                #90
                                Så gjorde jag med gott resultat för ett antal år sedan, ritade upp skalenligt och placerade ut växter och rätter på ritningen tills jag var näjd och sedan var det bara att plantera!
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...