mina nya guldkorn

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    #61
    Ja, mina bebbar har inte överlevt men det gör inget, jag har fått sett när de vallar runt dem och så och det är jag nöjd med skulle de överleva så är det bara ett plus i kanten.

    Mitt hjärta ömmar mest för dvärgciklider så förhoppningsvis hittar jag nån härlig sort i Tyskland
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #62
      Ursprungligen postat av PiaJo
      Ja, mina bebbar har inte överlevt men det gör inget, jag har fått sett när de vallar runt dem och så och det är jag nöjd med skulle de överleva så är det bara ett plus i kanten.

      Mitt hjärta ömmar mest för dvärgciklider så förhoppningsvis hittar jag nån härlig sort i Tyskland
      *Avundsjuk*, som jag skrev i en annan tråd - ni där nere söderöver har allt... div. odlare, eklöv, varandra o Tyskland.

      /Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        #63
        Titta, vad jag med posten idag. Tack snälla Pia - vad många du skickade. Dom är i jättefint skick, men så hade du ju paketerat ordenligt också. Hoppas nu bara att dom stora cryptisarna klarar sig.
        Bifogade filer
        Senast redigerad av Inger H; 17 August 2011, 15:47.
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          #64
          Jaha, det var dom borelliibebbarna det. Under veckan, så har kullen minskat - dom har fursvunnit under nätterna, igår fanns bara en bebbe kvar. Jag har några smycketetror, men tror inte att dom är skyldiga.
          Jag misstänker starkt att det är dom här som käkat bäbisarna, så nu åker dom i diskuskaret.
          Bifogade filer
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            #65
            Halloj Inger! Det blir fler borellilekar... ständigt... hela tiden!
            Bifogade filer

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              #66
              Hejsan Mats, vad har du hållit hus? Saknar dig här på forumet

              Vilka snyggingar på bilderna - hanen är ju nästan lika snygg som min. Hur länge sedan är det sen du hade dom?

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                #67
                Ursprungligen postat av gullefjun
                Hejsan Mats, vad har du hållit hus? Saknar dig här på forumet

                Vilka snyggingar på bilderna - hanen är ju nästan lika snygg som min. Hur länge sedan är det sen du hade dom?

                //Inger
                Halloj igen Inger!
                Ja, jag är inte inne så ofta just nu, men jag håller på att tillsammans med Ansjo planera lite omändringar i stugan - så det blir nog en hel del uppdateringar i min tråd längre fram.
                Jag hade det här lilla borelliharemet; en hane och tre honor i ett litet 80-litare - jag tror det var 2009. Honorna lekte hela tiden men på grund av att det var ett ganska litet kar så stal honorna yngel av varandra ständigt - varje hona ville utöka sin yngelsvärm och de var och plockade yngel från varandra. Jag satte över gruppen i 960-litaret där jag hade mycket mer plats för honorna. I det karet kunde de gömma sig mycket bättre och de kunde därför också behålla sina yngel bättre.
                En ganska intressant sak är hur de färgar ut olika beroende på vilken miljö de befinner sig i. Kolla filmen nedanför; där ser du hanen som försöker skydda en av honornas revir från envisa tetror - lägg märke till att han kamouflerar sig för att inte synas så mycket bland bladen.

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  #68
                  Ja, det var kul att se hur dom ändrar färg Jag ska möblera om lite i det här karet i helgen - det kommer ändå att bli "ofrivillig" ommöblering när jag ska fånga corysarna. Är även sugen på att ha en annan art av dvärgciklid i det här 225-literskaret, det är lite tomt tycker jag. Har du något förslag på vilken art som kan gå med borellii?

                  /Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    #69
                    Ja, det är svårt att säkert säga vad som passar bäst - det har så mycket med karets storlek och miljö att göra - och hur dominanta de olika arterna är.


                    På första filmen ser du A. agassizii som gick i 960-burken tillsammans med borelli. Dessa rekommenderar jag inte, agassiziin är ganska bitsk.



                    En idé kan vara A. Viejita som är hyfsat lugn. Den blir också aggressiv men är lite långsammare än agassiziin.
                    Här är en film från samma kar igen:







                    Här kan du se hur ilsken agassiziin är mot viejitaparet;









                    Så, det är jädrigt svårt att bara nämna någon som "går ihop" med borellin - man måste nog testa och se. Men agassizii rekommenderar jag inte. Kanske kakaduor? De är ju hyfsat lugna.
                    Senast redigerad av Mats Bryzell; 19 August 2011, 10:06.

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      #70
                      Underbara filmer Mats

                      Hur går det med växterna, har du fått planterat dem och framför allt ....har du tagit några bilder är så nyfiken
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        #71
                        Hej Pia!
                        Skulle fota nu när jag läste ditt inlägg, men fick uppmaninga av kameran "ladda baterierna". Lika bra det, för det blir så mycket speglingar på glasen mitt under dagen. Fotar ikväll istället.
                        Några blad på dom långa cryptisarna har smält ner lite - inte så konstigt kanske. Jag menar, från ditt frodiga kar och sen hamna här hos mig, i ett kar som inte är det minsta frodigt.

                        Till veckan ska här monteras CO2-anläggning, sen var det väl sjutton om inte växtligheten ska komma igång.
                        Var och skulle försöka få tag på några snabbväxande på affärerna igår, men icke!! Kanske jag ska lägga ut en annons på zoopet i stället.

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          #72
                          Pia: jag hann inte ta några bilder igår kväll, men här kommer några usla suddiga. Det första från diskuskaret - bladen från dom långa cryptisarna ligger lite hur dom vill. Idag har ännu fler blad smält ner *ogilla*. Fattas en hel del växter till i det karet.
                          Dom andra två från apistokaret, Jag har tryckt ner dom andra små kryptisarna som du skickade mellan rötterna, så dom syns dåligt. Jag får fota längre fram när dom förhoppningsvis vuxit på sig.
                          Bifogade filer
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            #73
                            Några till!
                            Bifogade filer
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              #74
                              Ursprungligen postat av gullefjun
                              Pia: jag hann inte ta några bilder igår kväll, men här kommer några usla suddiga. Det första från diskuskaret - bladen från dom långa cryptisarna ligger lite hur dom vill. Idag har ännu fler blad smält ner *ogilla*. Fattas en hel del växter till i det karet.
                              Dom andra två från apistokaret, Jag har tryckt ner dom andra små kryptisarna som du skickade mellan rötterna, så dom syns dåligt. Jag får fota längre fram när dom förhoppningsvis vuxit på sig.

                              Ursprungligen postat av gullefjun
                              Några till!
                              Så bra det blev
                              Växterna kommer att ta sig rejält när du får igång Co2.
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                #75
                                Jaha, då har vi äntligen en fylld CO2- tub hemma, så nu får vi slå våra (o)kloka huvuden ihop. Fast jag tror jag tar lite bilder i stället - sambon kan vara lite "arbetselak" ibland, allrahelst när jag tycker mig veta "mycket" bättre ibland.

                                Det värsta är, att vår "livlina" Anders (ansjo) har inte funnits på zoopet på hela förmiddagen - fast han kanske sover

                                Eller så kanske han håller sig undan - ni skulle bara veta vilka konstiga frågor han fått från oss. Han är tapper den mannen!!
                                Bifogade filer
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...