mina nya guldkorn

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #31
    Jag medicinerar mot vitskit, står lite längre upp i tråden, lååånga inlägg du vet. Använder Bacteria Killer + Super Killer.
    Jodå, BL-discus har legat bland mina favoriter i tre år, jättebra läsning om diskusarnas sjukdomar.
    Du Mats, tack för att du tar dig tid

    Nyss tagen bild på gulingarna.
    Bifogade filer
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #32
      Nu efter flera veckor med många kurer av medicinering, vattenbyten och strul, börjar jag äntligen få ordning på mina två "solar". Ska jag vara riktigt ärlig, så tänkte jag nästan ge upp ett tag.

      Jag fick en kraftig nitritspik, självklart började jag mata för mycket i det här lilla karet. I min iver att dom äntligen började att käka så blev det för mycket av det goda. Jag fick avbryta medicineringen, eftersom det då var vattenbyten som gällde.

      Började om, sen SPRACK botten i sjukkaret! Både jag och Håkan var hemma som tur var, så vi fick det mesta av vattnet i hinkar. 54 liter vatten är mycket! (tänk om det hade varit det stora karet). Jag vet inte varför det sprack, köpte det på blocket för några år sedan, förmodligen fanns där en spricka, som jag inte upptäckt.
      Fick börja om igen med medicineringen i ett annat litet kar som jag hade stående.

      Dom började i alla fall bajsa riktiga "diskuskorvar" till slut, åhh va glad jag blev!
      Nu har dom varit utan medicin i fyra dagar och dom får gå kvar ett tag till, så jag är säker på att allt är ok.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        #33
        Sedan två veckor tillbaka har jag tre nya "guldkorn". Det är AP. Borellii + två fruar.

        I lördags trodde jag Mr. Apisto hade dött! Han stod lodrätt på stj ärtfenan lutande mot en gammal rot, helt orörlig. Jag satt och tittade lääänge, men han rörde inte en fena. Sen fick jag se en liten skymt av ena honon under en liten urholkning i roten, då förstod jag vad dom höll på med...äggläggning. Ja vi får se, det blir förmodligen inga yngel, inte så här snabbt i alla fall. Kul är det i alla fall.

        Jag hade apisto för några år sedan, Ap. Viejita/Macmasteri och Ap. Hongsloi, dom lekte också en del, men just det här beteendet såg jag aldrig då.
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          #34
          Några bilder på nykomlingarna.
          Bifogade filer
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #35
            Jäklar vad snygga de är!..bara en massa snyggingar i dina kar numera!
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • freddi36
              • December 2010
              • 2882

              #36
              älskar färgen på dina discus.

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                #37
                Ursprungligen postat av ansjo
                Jäklar vad snygga de är!..bara en massa snyggingar i dina kar numera!
                Ja dom är fina mina firrar. Som jag skrev i inlägget före, så känns det så himla bra nu, att jag har fått ordning på mina två gula. Sen att PG-honan fortfarande inte äter, vet jag inte vad jag ska göra åt. Hon är pigg, dom leker och hon lägger ägg. Verkar inte vara det minsta sjuk. Hon får vara, så får jag se vad som händer.

                Men diskuskaret är en katastrof, fullt med bruna, fula kiselalger överallt, som om inte det skulle vara nog, så har det börjat dyka upp CYANO. Detta hemska elände, som gjorde att jag avvecklade mitt förra diskuskar för ett par år sedan. Va sjutton gör jag för fel.
                Jag har ju inga växter planterade, bara anubis på rötterna och sand som bottensubstrat. Ångrar mig att jag inte tog eng.sjösten i stället. Fast det kan väl inte vara där felet är. Funderar starkt på att riva ut allt, placera diskusarna i en balja, skura, byta till sjösten och plantera växter.

                freddi: kul att du gillar färgerna

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #38
                  Jag skulle nog kolla vad du har för nivåer på nitratet i burken, och sedan utgå därifrån. Visst, du har växtlöst, men för att få bort cyanon i längden kan det vara lönt att köra en sväng med kno3 genom PMDD. General Tonic är ingen bra idé då det dödar alla bakterier i karet, såväl goda som dåliga...
                  Du kan även prova att ha lite mer flås på vattnet i bottenregionen då det ofta är stillastående områden som drabbas av cyano. Kiselalgerna kan en Ancistrus ordna, men då får du sedan problemet att få ut den om du inte vill ha en kaviarätande fisk kvar i karet...
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    #39
                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Jag skulle nog kolla vad du har för nivåer på nitratet i burken, och sedan utgå därifrån. Visst, du har växtlöst, men för att få bort cyanon i längden kan det vara lönt att köra en sväng med kno3 genom PMDD. General Tonic är ingen bra idé då det dödar alla bakterier i karet, såväl goda som dåliga...
                    Du kan även prova att ha lite mer flås på vattnet i bottenregionen då det ofta är stillastående områden som drabbas av cyano. Kiselalgerna kan en Ancistrus ordna, men då får du sedan problemet att få ut den om du inte vill ha en kaviarätande fisk kvar i karet...
                    Jag har pytsat i KNO3, jag har Ancistrus, men han gör inte sitt jobb. Bottencirkulationen på ena sidan är dålig, funderade ju igår om två raster är för lite. Nu kommer jag med en dum fråga eftersom jag inte har en aning: Ska vatten rinna in i överkanten på modulen, jag menar, att jag kanske skulle ha karvat ur lite så vattnet rinner in där uppe också?? Ojoj, vilken dum formulering.

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #40
                      Det är inte fel att ha en liten överrinning den vägen så inte pumpen går torr plus att man får in lite av ytvattnet den vägen, men ofta så brukar pumpskallen sitta så det blir för enkel väg för vattnet att gå och filtreringen då funkar sämre.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        #41
                        ...fast jag har ingen pump där. Det är inga filtermoduler, jag använder den bara för att gömma utblås/insug + värmare och kanske andra grejor som dyker upp.

                        /Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #42
                          Ah, då är det en annan femma. Då är det inte fel att ha en liten chans för vattnet att ta sig in i modulen den vägen, i mina ögon iaf...
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            #43
                            Då gör jag så...om jag törs lita på dina ögon

                            /Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #44
                              Det finns säkert andra som har invändningar mot det, men så skulle nog jag själv ha gjort...
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                #45
                                Några bilder till på Mr. Borellii och en av tjejerna. Synd att mina bedrövliga växter är med på bild också.
                                Bifogade filer
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...