mina nya guldkorn

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Rätt och riktigt! Jag är helkass på gödning, co2 och såna grejer - för jag har absolut ingen erfarenhet!
    Jag vill köra igång ett co2-kar därför att jag kollade in Anders kar irl - och det såg så enormt fint och läckert ut.
    Jag kommer att göra så att jag nollställer mig helt och hållet inför co2-tekniken, lär mig denna, hur det fungerar och sedan vad som krävs av mig för att hålla allt i jämn trim. Man kan alltså säga att jag kommer att försöka lära mig att med minsta möjliga mån "labba" med apparaterna, förutom det som manuellt måste skötas om.
    Inte en enda sekund innan jag har kläm på detta kommer jag att börja fundera på vad för fiskar o.s.v. som skall gå i karet. Inreda karet och sakta men säkert se till att de initiala växter som skall vara grogrund kommer införskaffas gör jag givetvis i en tidig fas av karets upstart.

    Om karet inte fungerar "klockrent" så gäller det att analysera vad som orsakar att det inte fungerar klockrent. Man kan alltså säga att det handlar om att inte bota ett symptom utan istället gå till botten med varför symptomet uppstått. Om det nu blir alger av någon form, kanske detta ingår i vissa faser av karets cykling.
    Jag skall ge ett exempel; jag fick en ljusgrön trådliknande alg i mitt 60-Dennerle-kar. Denna spred sig precis överallt i karet, och jag lät den sitta kvar. Jag snackade med Anders (som vi ju vet kan detta - åtminstone 100% bättre än jag) och frågade vad det var för alg. Jag tror det var (fan, kolla jag har redan glömt av det) någon typ av skäggalg - och fick veta att den lätt uppstår i nystartade kar och att den faktiskt går bort av sig själv efter någon tid - någon månad eller så. Visst, jag gjorde nada - lät saken bero och algen försvann.
    Hade jag nu börjat joxa med vattenparametrarna så kanske saken hade förvärrats!?!

    Åter igen; jag säger inte att detta sätt att angripa ett problem är det rätta eller det enda rätta, utan att man i de flesta fall kan få bukt med problem genom att bromsa in sin egen oro och lust att genast "gå in" i karets kemi och artficiellt styra och ställa med denna. Detta handlar inte heller alltid om just "alger", utan mer allmänt om akvariet i sin helhet!
    Mats...tror jag börjar "känna" dig lite vid det här laget - eftersom jag läser alla dina inlägg. Du - liksom Anders, är lungna och sansade pojkar som alltid analyserar saker å ting - i stället för att rusa iväg och ska "bota" vad det nu är som ska botas. Förmodligern blir det väl så, när man hållit på i många år med saker man kan och är intresserad av - man lär sig under resans gång. Sen när ni två slår era kloka huvuden ihop...så löser ni "problemen"
    Mitt tänk, när det uppstår promblem i karen - blir att tankarna rusar iväg - man vet sjutton inte vad man ska börja rota i. Det blir så när man är osäker. När det gäller hundarna och deras träning - känner jag inte alls så.
    Går något snett i t.e.x. i ett lydnadsmoment jag håller på att lära min hund - så klurar jag ut vad som är fel. För det mesta handlar det om, att jag inte har kunnat förmedla till min hund - vad det är som jag vill att den ska göra. En jämförelse bara - men här håller jag på med något som varit mitt intresse i trettio år - så där känner jag mig ganska så trygg...fast det kan blir fel där också.
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av ansjo
      Det var staghorn om jag inte minns fel.
      Minns du, att jag också fick staghorn från början med CO2...men dom försvann efter ett tag

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        Det brukar drabba de flesta karen vid nystart eller någon större drastisk förändring med obalans som följd. Dessa alger samt kiselalger gillar jag mest, för de brukar försvinna ganska fort av sig själv....
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av gullefjun
          Mats...tror jag börjar "känna" dig lite vid det här laget - eftersom jag läser alla dina inlägg. Du - liksom Anders, är lungna och sansade pojkar som alltid analyserar saker å ting - i stället för att rusa iväg och ska "bota" vad det nu är som ska botas. Förmodligern blir det väl så, när man hållit på i många år med saker man kan och är intresserad av - man lär sig under resans gång. Sen när ni två slår era kloka huvuden ihop...så löser ni "problemen"
          Mitt tänk, när det uppstår promblem i karen - blir att tankarna rusar iväg - man vet sjutton inte vad man ska börja rota i. Det blir så när man är osäker. När det gäller hundarna och deras träning - känner jag inte alls så.
          Går något snett i t.e.x. i ett lydnadsmoment jag håller på att lära min hund - så klurar jag ut vad som är fel. För det mesta handlar det om, att jag inte har kunnat förmedla till min hund - vad det är som jag vill att den ska göra. En jämförelse bara - men här håller jag på med något som varit mitt intresse i trettio år - så där känner jag mig ganska så trygg...fast det kan blir fel där också.
          Visst är det så som du beskriver det! Det man liksom "kan" är man trygg med. Jag vet t.ex. inte vad jag skall svara när folk efter en spelning säger; "wow, vad bra du lirar - hur kan du spela på det viset..?" Ja, vad säger man? Jag är genuint trygg med mitt gitarrspelande och kan nog med fog påstå att jag "inte kan spela fel" - det är ungefär som att andas. Jag är även hyfsat trygg med min akvariehållning - men där ingår så många moment som är betydligt mer osäkra, och som man inte alltid kan ha kontroll över.
          Det går troll i mina kar titt som tätt också - det kan vara fiskar som inte riktigt kommer till sin rätt, vägrar leka o.s.v. Och när det händer saker som man inte direkt kan se och veta vad som är fel - så gäller det att sansa sig, och ibland faktiskt, bara låta saken ha sin naturliga gång.
          Det börjar bli lite plattityder från mitt håll nu... men jag vet att du hajar vad jag menar, och jag tror att du om ett tag kommer att märka att de flesta problem har en övergående natur - det mesta fixar sig. Och glöm inte; allt som sker är en chans till en bra lektion som utökar kunskapsbasen!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av ansjo
            Det brukar drabba de flesta karen vid nystart eller någon större drastisk förändring med obalans som följd. Dessa alger samt kiselalger gillar jag mest, för de brukar försvinna ganska fort av sig själv....
            Kommer du ihåg ett kar du hade där det blev en del tofsalger? Jag tycker dessa är riktigt snygga - när det blir en fin matta på någon rot eller sten, och de vajar i vattenströmmarna.
            Jag har fått två tofsar med denna alg i ett av mina kar nu, och jag ser fram emot att det sprider sig!

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              Jodå, på rätt ställe och i önskad mängd kan alger vara riktigt dekorativt, men går de utanför ramarna på vad man själv tycker är önskvärt brukar det inte bli lika kul...
              Nu har jag fått en hel del Cladophora i en av Dennerleburkarna, snyggt till en viss gräns men nackdelen är att de kan vara jäkligt svåra att bli av med. Det är samma alg som mossbollar är av, och det är en sak att tänka på om man vill ha dessa bollar i karet..de sprider sig.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av ansjo
                Jodå, på rätt ställe och i önskad mängd kan alger vara riktigt dekorativt, men går de utanför ramarna på vad man själv tycker är önskvärt brukar det inte bli lika kul...
                Nu har jag fått en hel del Cladophora i en av Dennerleburkarna, snyggt till en viss gräns men nackdelen är att de kan vara jäkligt svåra att bli av med. Det är samma alg som mossbollar är av, och det är en sak att tänka på om man vill ha dessa bollar i karet..de sprider sig.
                Fränt... höll jag på att säga!
                Jag har kvar de mossbollar vi köpte förra året i tyskland, du vet de där lite mindre - de ligger helt och hållet som då de var nya, varken sprider sig eller "växer"... Hur ser det ut när en mossboll sprider sig?

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Jodå, på rätt ställe och i önskad mängd kan alger vara riktigt dekorativt, men går de utanför ramarna på vad man själv tycker är önskvärt brukar det inte bli lika kul...
                  Nu har jag fått en hel del Cladophora i en av Dennerleburkarna, snyggt till en viss gräns men nackdelen är att de kan vara jäkligt svåra att bli av med. Det är samma alg som mossbollar är av, och det är en sak att tänka på om man vill ha dessa bollar i karet..de sprider sig.
                  Anders, nu vill jag inte vara elak på något sätt - men det känns faktiskt "lite" tacksamt att du har fått alger.

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av irwin_fletch
                    Ge inte upp Inger! En motgång gör en starkare efteråt. Man måste gå på lite minor då och då för att utvecklas.

                    När det gäller växter, pmdd, CO2 och belysning så är det som en dans på sytrådstunn lina (innan allt satt sig). Även de rutinerade inom det får alger (som de oftast väntar ut). Jag har testat och märkte att det inte passade mig. Därför har jag tagit ett kliv tillbaka och kör endast med pmdd och lite enklare växter.

                    Den största boven tycker jag är belysningen och belysningstiden. I mitt nuvarande kar startade jag upp med 6,5 h per dag och har ökat långsamt. Tålamod är nog bästa tipset precis som de rutinerade herrarna redan skrivit...

                    Gillar verkligen bubbel från växter osv men det går att ha ett fint växtakvarium utan att behöva jobba för mycket. Jag vill inte kalla mitt kar för ett växtkar men jag har mycket växter som alla växer och frodas.

                    Antar att jag vill säga att du inte ska ge upp. Det vänder......
                    Känns bra irwin, att du också har lite koll på min tråd - är rädd att Mats å Anders kanske blir lite uttjatade ibland. Du skulle bara veta vad Anders har fått utstå när min CO2 skulle installeras. Han bombaderades av mail, telefonsamtal och PM - t.o.m.av min kära sambo, som liksom jag var/är helt borta på dom här grejorna. Verkligen en tålmodig man - vi skulle inte ha klarat det utan hans hjälp.

                    Jag har också bara kört med PMDD under dom här åren - med enkla växter som klarar det höga PH (egen brunn) som vi har - och den temp. som jag har i diskuskaret. Jag fick aldrig/ingen fart på växterna - sen ville jag försöka få ner PH-värdet lite - både för fiskarna och växternas välmående.
                    Det har blivit en jädrans fart på växterna, och PH har jag fått ner - så nu ska jag ha tålamod (inte lätt när det gäller mig)...och hoppas på att det vänder.
                    Tack för att du peppar mig.

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      Ursprungligen postat av gullefjun
                      anders, nu vill jag inte vara elak på något sätt - men det känns faktiskt "lite" tacksamt att du har fått alger.

                      //inger
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Jag har kvar de mossbollar vi köpte förra året i tyskland, du vet de där lite mindre - de ligger helt och hållet som då de var nya, varken sprider sig eller "växer"... Hur ser det ut när en mossboll sprider sig?
                        Mina har sprider sig fortfarande fast det var länge sen jag tog bort dem.. hos mig kommer det småtussar av denna alg, de har fäst sig mest på bakgrunden. Ganska fint om det inte blir för mycket
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Lite bilder på mina Borellii... igen. Jag förstår att det kan bli lite trist med samma fiskar hela tiden i min tråd - men jag har ju bara dom här två arterna - Apisto & Diskus - så det får bli så. Jaa, några få tetror och en del corysar också inte att förglömma.
                          Mr. Borelli friar hela tiden - fattar inte att han orkar, han skulle behöva två fruar till...minst.
                          Bifogade filer
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            ...fortsättning på bilderna. Har försökt ladda upp dom här fem bilderna samtidigt - men det går inte. Blir det för många...eller. Jag är dator-okunning också.
                            Bifogade filer
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Så snygg han är, Inger! ett riktigt praktexemplar
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • källebacken
                                • February 2006
                                • 574

                                Oooh så fin, riktigt snygg...
                                Annica

                                Kommentar

                                Arbetssätt...