mina nya guldkorn

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Idag var det dags för VB och växt/algrensning i diskuskaret. Dom här två betedde sig lite konstigt tyckte jag - den ena var hela tiden på min hand och puttade. Jag fortsatte med det jag höll med - sedan fattade jag! Fast jag var där i karet å bökade - så höll dom på med att lägga en romkaka på värmaren. Jag blev väldigt snopen - eftersom det aldrig hänt förrut. Visst, dom har hållit ihop - men inte varit nämnvärt intresserade av varandra. Dom här två ingick i den grupp som jag skaffade i början av året - så dom har ju varit hos mig i snart ett år.
    Jag misstänker, att dom tycker det är "fritt fram" nu - när det ganska dominata PG-paret som kom i maj, går i medicinkar - så nu "törs" dom prova det här med fortplantering. Fast värmaren är nog mindre lämplig för äggläggning - förmodligen blir dom kokta, och är borta i morgon.
    Bifogade filer
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Vilken trevlig överraskning hoppas att de hittar ett bättre ställe nästa gång ...
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        De ser riktigt fina ut, och ganska kul att ett annat par tar klivet fram när det dominanta paret är på semester...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Tjusigt par. De här röda är jädrans duktiga på att fixa sina yngel (i alla fall vad jag märkt då jag haft denna variant) så det kan ju vara läge på att fixa någon flat, avlång rotbit och sätta där värmaren sitter nu - och placera värmaren lite mer gömt i karet... tills nästa gång då...

          Kommentar

          • fergu65
            • April 2010
            • 61

            Detta var en kul tråd .och sen vilka fina diskusar du har o fint kar med ..

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av ansjo
              De ser riktigt fina ut, och ganska kul att ett annat par tar klivet fram när det dominanta paret är på semester...
              Ja, kul att det händer lite roliga saker också...trodde inte äggen skulle vara kvar - men det är dom.

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Tjusigt par. De här röda är jädrans duktiga på att fixa sina yngel (i alla fall vad jag märkt då jag haft denna variant) så det kan ju vara läge på att fixa någon flat, avlång rotbit och sätta där värmaren sitter nu - och placera värmaren lite mer gömt i karet... tills nästa gång då...
                Kul, att du nämner det där med roten - eftersom dom har haft en rot precis där värmaren sitter...men den dög inte. Jag ska sätta dit den igen - den kanske duger nu! Får se vad som händer när...om PG-paret kommer tillbaka.

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av fergu65
                  Detta var en kul tråd .och sen vilka fina diskusar du har o fint kar med ..
                  Kul, att du kikar in i min tråd fergu65 - sen att du tycker den är kul...uppskattas

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • irwin_fletch
                    • April 2009
                    • 544

                    Roligt med lek Inger. Fina fiskar är det också. Vad är det för fel på det andra paret och vad använder du för medicin till dem?

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av irwin_fletch
                      Roligt med lek Inger. Fina fiskar är det också. Vad är det för fel på det andra paret och vad använder du för medicin till dem?
                      Ja, jag gillar det här paret - jag gillar deras färg, sen tycker jag att det är lagom storlek på dom också. Jag behandlar just nu med medicin mot nematoder + Bacteria Killer.

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Inte akvarierelaterat...från vår altan för ett par timmar sedan.
                        Bifogade filer
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Jaha, då sitter man här och känner sig lite uppgiven och inser, att växtkar med diskus och Inger - inte passar så bra ihop. Det som är positivt i det här karet, är att växterna som jag just nu har - växer så det knakar. Men, jag har även fått världens algsoppa. Har kollat på ALGER ID - dom jag känner igen, och vad jag tror finns på mina växter är: trådalger, green beard alger (som sitter på så gott som på alla växter), något grönt som håller till på ytan, något lite lockigt, alger börjar även komma på gruset - sen har det också börja dyka upp lite BBA (får jag in dom i karet är det nog lika bra att börja om på nytt)!
                          Så just nu känner jag som så - jag säljer mina diskusar, slänger alla växter, ur med allt grus - och börjar om med något, som inte behöver annat än "normal temp" å inte fodrar en massa mat.

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av gullefjun
                            Jaha, då sitter man här och känner sig lite uppgiven och inser, att växtkar med diskus och Inger - inte passar så bra ihop. Det som är positivt i det här karet, är att växterna som jag just nu har - växer så det knakar. Men, jag har även fått världens algsoppa. Har kollat på ALGER ID - dom jag känner igen, och vad jag tror finns på mina växter är: trådalger, green beard alger (som sitter på så gott som på alla växter), något grönt som håller till på ytan, något lite lockigt, alger börjar även komma på gruset - sen har det också börja dyka upp lite BBA (får jag in dom i karet är det nog lika bra att börja om på nytt)!
                            Så just nu känner jag som så - jag säljer mina diskusar, slänger alla växter, ur med allt grus - och börjar om med något, som inte behöver annat än "normal temp" å inte fodrar en massa mat.

                            //Inger
                            Aaah, förstår att du tappar sugen - det är alltid trist när det blir sådär motigt!
                            Jag vill bara gaska upp dig en smula med mitt inlägg och få dig att känna att det säkerligen snart fixar sig...
                            Tyvärr kan jag, som total topp-amatör, inte ge några konstruktiva tips om hur du skall få bukt med algerna - men skulle du kanske låta karet "vara ifred" en tid framåt... kanske låta karet få vila sig lite och låta det gå in sig på ett naturligt sätt?

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Aaah, förstår att du tappar sugen - det är alltid trist när det blir sådär motigt!
                              Jag vill bara gaska upp dig en smula med mitt inlägg och få dig att känna att det säkerligen snart fixar sig...
                              Tyvärr kan jag, som total topp-amatör, inte ge några konstruktiva tips om hur du skall få bukt med algerna - men skulle du kanske låta karet "vara ifred" en tid framåt... kanske låta karet få vila sig lite och låta det gå in sig på ett naturligt sätt?
                              Vet i sjutton vad man ska göra. Mmm - jag som topparnas- toppamatör! Men det går väl inte bara låta karet "vara" med CO2 och PMDD...eller?

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av gullefjun
                                Vet i sjutton vad man ska göra. Mmm - jag som topparnas- toppamatör! Men det går väl inte bara låta karet "vara" med CO2 och PMDD...eller?

                                //Inger

                                Jag la ut en liten "krok" där... Jag vet ju att du göder med pmdd och co2 - och jag dissar inte detta på något vis alls - jag skall gå loss med ett växtkar och CO2 inom kort, så jag är snart där själv.
                                Men, jag är ju liksom inte rädd för att frångå "regler" och har märkt att det ofta är så att karen blir väldigt harmoniska när man inte gör något alls med dom under vissa perioder - alltså; inte göder och faktiskt inte byter vatten på någon månad eller så heller. Det verkar till och med vara så att karen trivs alldeles särskilt bra när man t.ex. reser bort någon vecka eller två - så kommer man hem och är lite orolig för att allt skall vara skit - men istället så har "de där jädra svåra cikliderna" lekt och går med en svärm yngel - de där envisa algerna har reducerats o.s.v. Det jag menar är; att ibland tycks det som att ju mer man försöker ordna och ställa tillrätta - desto mer bekymmer blir det. Är du med på vad jag menar?
                                Det här är funderingar från en som inte har koll på vattenparametrar överhuvudtaget - eller bryr sig speciellt mycket om detta. Bara en observation om vad som sker i mina egna kar. Hur skulle det vara om du, för all del, fortsätter med CO2 - men låter bli annan addering gödningsmässigt? Kanske byta vatten varannan vecka en period i stället - helt enkelt låta karet vara ifred?
                                Det är lite så mina tankar går - kanske går de att applicera på ditt kar?
                                Mitt 540 - som inte har en alg så långt ögat når, eller cyano eller nåt annat man inte vill ha (i och för sig med enkla växter och ledspot-belysning) har jag endast bytt vatten månadsvis den senaste tiden/året. Detta beror på att det är många lekar i karet och jag vill helt enkelt inte störa fiskarna - och de tycks inte ha några bekymmer med att vattnet inte byts slaviskt en gång i veckan. Eheimfiltret har jag inte rört sedan starten.
                                Det här är alltså ingen rekommendation, utan bara lite idéer du kanske kan fundera på och möjligtvis testa!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...