mina nya guldkorn

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Ursprungligen postat av gullefjun
    "Någon annan" hittade inte hit. Men till glädje för mig, så var knölen helt veck i morse. Vad sjutton var detta - kanske en "finne" som mognat! Man slutar aldrig, att förvånas över det som kan hända med ens akvarieinvånare - skönt, hon är som vanligt igen - till MR. Borelliis stora förtjusning.

    //Inger
    Jodå, jag kikade allt men hade inget att tillföra

    Skönt att att det löste sig så snabbt
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • källebacken
      • February 2006
      • 574

      Fina riktigt fina diskus och sööta vovvar....
      Annica

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Varit i skogen idag igen och plockat ännu mer eklöv. Helt otroligt, vi har haft +13 grader här i Sundsvall idag.
        Sen funderar jag på, om jag kan plocka alkottarna som sitter fast på träden - dom är bruna, men dom ramlar ju aldrig ner!!

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Räknade igår till 29 st pyttesmå Borelliiyngel från sista kullen - fast så många blir det förstås inte kvar. Deras lite äldre syskon - helsyskon är dom också är inte två - utan tre st upptäckte jag idag. Undra när man kan se vilka kön det är på dom här tre? Mats eller Anders, om ni läser det här - har ni en aning om, när man kan börja ana någon färg på dom? Knubbiga å fina är dom i alla fall. Dom kanske snart fastnar på bild.

          Efter mycket velande hit å dit - har jag beslutat mig för, att Borellisarna får gå kvar i sitt 220-liters. Har inte hjärta att riva upp det karet och flytta dom - nu när jag äntligen tycker att det är ganska så snyggt (enligt mina inredningskunskaper i alla fal). Så idag ska dom få lite nytt vatten, eklöv och alkottar. Måste nog kika in till Pia å kolla på hennes kar
          Skall även byta vatten i BB-karet - där två diskusar medicineras...igen.

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Ursprungligen postat av gullefjun
            Måste nog kika in till Pia å kolla på hennes kar

            //Inger
            vänta tills imorgon, då kan jag lägga ut ett uppdaterat kort på 105 karet
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av PiaJo
              vänta tills imorgon, då kan jag lägga ut ett uppdaterat kort på 105 karet
              Hade redan slangen i för urtappning.

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av gullefjun
                Undra när man kan se vilka kön det är på dom här tre? Mats eller Anders, om ni läser det här - har ni en aning om, när man kan börja ana någon färg på dom? Knubbiga å fina är dom i alla fall. Dom kanske snart fastnar på bild.



                //Inger
                Åh, det är svårt att svara på. När jag forslade Apistoyngel, eller rätare sagt ungfiskar, till zooaffären förr i tiden då jag hade 960-baljan, så började man väl skönja färger och i viss mån kön efter några månader, runt 3-5 kanske. Jag tror du kan se färger på dom i den åldern ungefär. Men, jag måste erkänna att jag egentligen inte tänkte så mycket på detta. Nu var det inga borelli utan viejita mestadels och några andra sorter.
                Det vore kul att löpande se bilder på ynglen - som jag brukar säga; alltid kul med bilder och filmer i trådarna!

                Men det var väl själva fasen också - discusarna kassa igen?

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Åh, det är svårt att svara på. När jag forslade Apistoyngel, eller rätare sagt ungfiskar, till zooaffären förr i tiden då jag hade 960-baljan, så började man väl skönja färger och i viss mån kön efter några månader, runt 3-5 kanske. Jag tror du kan se färger på dom i den åldern ungefär. Men, jag måste erkänna att jag egentligen inte tänkte så mycket på detta. Nu var det inga borelli utan viejita mestadels och några andra sorter.
                  Det vore kul att löpande se bilder på ynglen - som jag brukar säga; alltid kul med bilder och filmer i trådarna!

                  Men det var väl själva fasen också - discusarna kassa igen?
                  Jo Mats, jag tycker också att det skulle vara kul att fota - eller filma ynglen från dag ett - och hela vägen framåt. Jag gillar verkligen alla bilder/filmer, som dom flesta har i sina trådar. Men jag har bara en gammal Canon som är cirkus åtta år - den är köpt för att fota ute m.m. Alltså inte inköpt för akvariefoto/filmning, eftersom akvarier inte fanns hos mig då. Den funkar ok, när fiskarna är från c:a 3 cm - sen när dom blir mindre - så vill inte kameran. Men...det kommer en sådan kamera! Jag prioriterade min CO2- anläggning nu i första hand - sen får kameran komma - när jag har sparat ihop tillräckligt.

                  Japp, lekparet - även hanen denna gång - mår dåligt, och har gjort det ett tag. Jag gör ett sista försök - med en för dom ny medicin.
                  Hur länge tar det innan eklöv sjunker
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Aha, jag förstår. Jag tycker dina bilder är fina! Men, det är klart små pytteyngel är inte lätt att få bra bilder på - fråga mig, jag vet!
                    Hoppas nu att du får bukt med discusarna en gång för alla. Det är för jädra trist när de blir dåliga, så jag förstår om du tycker det känns segt.
                    Eklöv brukar väl sjunka på några dagar till nån vecka... tror jag. Det där löven (vad de nu heter...?) som vi köpte till räkorna i tyskland tar nog över en vecka innan de sjunker, men de är rätt tjocka och styva. Till slut dalar de iallafall ner och lägger sig!

                    Kommentar

                    • källebacken
                      • February 2006
                      • 574

                      Trist med sjuk diskus.. hoppas han piggar på sig....
                      Annica

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Ursprungligen postat av gullefjun
                        Hade redan slangen i för urtappning.

                        //Inger
                        Hur gick det, gjorde du en makeover?
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av PiaJo
                          Hur gick det, gjorde du en makeover?
                          Ja, men inte riktigt nöjd - så inga bilder idag. Har varit på lydnadstävling (hund...inte sambo, fast det skulle behövas) hela dagen. Längtade hem till datorn å zoopet emellanåt för att se nya bilder på ditt 105 för lite inspiration...så var är bilderna Pia. Sen lite bilder skulle vara kul- på din MR. Borellii - för att kolla, om han är lika snygg som min.

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Ursprungligen postat av gullefjun
                            Ja, men inte riktigt nöjd - så inga bilder idag. Har varit på lydnadstävling (hund...inte sambo, fast det skulle behövas) hela dagen. Längtade hem till datorn å zoopet emellanåt för att se nya bilder på ditt 105 för lite inspiration...så var är bilderna Pia. Sen lite bilder skulle vara kul- på din MR. Borellii - för att kolla, om han är lika snygg som min.

                            //Inger
                            Det kommer bilder senare idag eller imorgon, för jag är så mätt så att jag inte orkar ta mig ur soffan
                            Var och åt Thaibuffé, såå gott!

                            Jag kan nog inte få några kort på Borelliihannen, de är fortfarande skygga och sen har han inte färgat ut, de är ungdjur så de är inte så stora än. Men det kommer, lovar.
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Jag orkade ta mig ur soffan
                              Bifogade filer
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ursprungligen postat av PiaJo
                                Jag orkade ta mig ur soffan
                                Blev också så där mätt igår kväll - så jag fastnade vid Tv:n och "Så mycket bättre". Så nu sitter jag här med morronkaffe å kollar på dina fina bilder.

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...