Hjälp! Vad händer med mina fiskar? Mina guppysar bara dör.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • water drop
    • April 2010
    • 243

    Hjälp! Vad händer med mina fiskar? Mina guppysar bara dör.

    Igår såg jag en hanguppy ligga på bottnen och simma konstigt, som att den inte kunde använda stjärtfenan fullt ut när den försökte simma iväg. Idag var den död och även en till hane låg död i samma akvarie(60l). Hur kan de bara dö sådär??? Jag såg även idag på morgonen att en ung guppyhona började simma konstigt i mitt andra akvarie( ca.130l) på samma sätt som jag sett guppyhanen i det lilla simma dagen innan.

    Jag har samma temp i båda alltså 25-26 och jag gör rent 15 % vatten varje vecka.

    Vad kan ha hänt med mina guppysar??

    //Sofia
  • Fischy
    • February 2011
    • 137

    #2
    hur många guppysar har du tillsammans?
    vad matar du med och hur mycket?
    du heller inte i för mycket vatten beredningsmedel?

    det kan vara orsaker till att dina fiskar blir konstiga.

    Kommentar

    • water drop
      • April 2010
      • 243

      #3
      Jag har ca 20 guppysar tillsammans(hanar) och matar dem med Tetra Pro(premiumfoder för alla akvariefiskar) morgon och kväll med så mycket som de äter upp inom en kort tid. Just nu använder jag enbart ektozon varje vecka 1½ tsk till mitt 60 liter akvarie.

      Kommentar

      • macke_fisk
        • December 2005
        • 4442

        #4
        Dagens guppy kan vara jäkligt känsliga och dö utan orsak. Inbland kan de hända att guppyn simmar och mår bra kanske på morgonen och sen några timmar senare kan den ligga död. Man kan hälla i hur mycket beredningsmedel som helst utan att det påverkar vattnet och fiskar. Testa göra större vattenbyten 25% istället för 15. Det kan hjälpa.

        har du 20 st tillsammans i 60 litert eller spridda mellan 60 litert och 130?
        MVH macke_fisk

        Kommentar

        • water drop
          • April 2010
          • 243

          #5
          20st hanar har jag tillsammans i 60liters. Jag tänkte ge några till djuraffären, men nu vet jag inte... eftersom många bara dör hux flux. när jag kom hem såg jag att även min guppyhona dött, men den flöt på ytan. Hur kommer det sig att en del ligger på bottnen och en del flyter på ytan när de dör?

          Jo, jag har märkt att guppysar är väldigt känsliga tyvärr

          Kommentar

          • MsDimitri
            • July 2011
            • 140

            #6
            Du borde testa nitriten. Tycker också att du borde göra 30% i veckan, du får knappast med någon skit .. :o

            Flåsar dina fiskar vid vattenytan? Det är ett vanligt symptom för nitrit.

            Kommentar

            Arbetssätt...