Att skaffa Gädda

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bläckis
    • December 2007
    • 65

    Att skaffa Gädda

    Hej nu är det så att man har blivit extremt sugen på att skaffa gädda då menar jag den gäddan vi har i våra svenska sjöar, har dock fått för mig att detta är svårt pga att den blir så stor och att den behöver en period då det ska vara vinter. Hur som helst skulle väldigt gärna vilja kunna hålla denna fina fisk men skulle dock vilja ha lite mera kött på benen av folk som kanske har haft eller till och med har en gädda, är tacksam för all hjälp man kan få.

    Mhv Bläckis
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    tja jag skulle gissa på att du behöver ett kar på runt 1000-1500 liter minst. sen förmodligen nån form av kylning för att få ner tempenm.

    Kommentar

    • Saturnus80
      • October 2009
      • 943

      #3
      Har inga kunskaper om att hålla gäddor, men jag hade nog fixat en djup damm 1,5-2m djup.
      //Daniel

      110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
      23l aqualandscape med dvärgkulor

      Kommentar

      • Christerhedberg
        • August 2008
        • 624

        #4
        Jag har sett och haft ett par i kar under 500l. Ingen åt dött, inte ens mask. Efter någon vecka dog dessa. Dock var de på 5-15cm. De ser inte ut att trivas alls i akvarium. Dock käkade de fiskyngel från sjöar.

        Kommentar

        • bläckis
          • December 2007
          • 65

          #5
          Hade tänkt mig att försöka fånga en så ung som möjligt och sedan ha han i ett 200 liters kar sedan när han växt ur det flytta han till ett större. Frågan är om man verkligen måste ha en kall period eller spelar det ingen roll tro?

          Sen undrar jag vilken slags teknisk utrustning som är lämpad för Gäddan eller räcker det med det standarden för ett stort sötvattenskar?

          Kommentar

          • eriahl
            • April 2004
            • 5681

            #6
            Vanlig temp i akvariet går bra. Sköter som vanliga fiskar oxå. Brukar gå att få dom att äta dött men kanske levande i början iaf. Men storleken är ju ett rejält problem så finns väl lämpligare.
            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

            Kommentar

            • malfunkshun
              • September 2008
              • 394

              #7
              Att skaffa gädda är en våt dröm för mig. Det som avskräcker är hur fort den växer och slutlig storlek.

              Sjukt tålig fisk som klarar mycket varmt och relativt syrefattigt vatten. Problemet är att den växer mycket fort första tiden och kan vara kräsen när det gäller maten.
              Har du inte plats för en gädda på 40-50cm nu är det nog inte så klokt att skaffa en alls.

              Kommentar

              • bläckis
                • December 2007
                • 65

                #8
                okej tack för all information i alla fall

                Kommentar

                • drd
                  • March 2004
                  • 5586

                  #9
                  Kan ju alltid odla guppys och mata med
                  ________________________________________________

                  Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                  Kommentar

                  • ettfettbranamn
                    • December 2010
                    • 3424

                    #10
                    oh, nekrofili.. me like..

                    upplevde inte alls att den växte snabbt.. och då gick min ändå på pellets..
                    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                    Normaliseringsprocessen..
                    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                    Kommentar

                    • Skruttapan
                      • January 2011
                      • 116

                      #11
                      Har själv haft ett par minigäddor i akvariumet, och det var grymt coolt vid matningen men annars var dom ganska passiva men det är väll vanligt när det gäller predatorer. Just tillfället när gäddan låste fast blicken innan attacken var priceless, så iskallt.

                      Hade inga problem med matningen sålänge det var levande, dött gick inte helt enkelt men levande mask,gärs och ett par guldfiskar slank ner . Men när marken frös och köpa guldfiskar och ge ett par gånger i veckan kändes lite överdrivet och storleken hade ökat släppte jag dom åter där jag fångade dom.

                      Men som sagt ska du ha dom en tid gäller det att ha ett stort akvarium och var generös med växtligheten.

                      Smågäddorna hittar du den grunda vassen nån månad efter leken beroende på vilken storlek du är ute efter.
                      Lycka till!

                      Kommentar

                      • malfunkshun
                        • September 2008
                        • 394

                        #12
                        Ursprungligen postat av Skruttapan
                        Har själv haft ett par minigäddor i akvariumet, och det var grymt coolt vid matningen men annars var dom ganska passiva men det är väll vanligt när det gäller predatorer. Just tillfället när gäddan låste fast blicken innan attacken var priceless, så iskallt.

                        Hade inga problem med matningen sålänge det var levande, dött gick inte helt enkelt men levande mask,gärs och ett par guldfiskar slank ner . Men när marken frös och köpa guldfiskar och ge ett par gånger i veckan kändes lite överdrivet och storleken hade ökat släppte jag dom åter där jag fångade dom.

                        Men som sagt ska du ha dom en tid gäller det att ha ett stort akvarium och var generös med växtligheten.

                        Smågäddorna hittar du den grunda vassen nån månad efter leken beroende på vilken storlek du är ute efter.
                        Lycka till!
                        Extremt oansvarigt och för att inte tala om olagligt att släppa ut fisk i naturen igen när de gått i samma vatten som akvariefisk. Spelar ingen roll vad du kommer med för ursäkter och bortförklaringar. Det är ren idioti och ska behandlas därefter.

                        Kommentar

                        • eriahl
                          • April 2004
                          • 5681

                          #13
                          Har dom inte gått i svalt/kallt vatten utan kommer från t ex rumstemp och pyttsas ut så går det knappast bra för fisken.
                          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                          Kommentar

                          • Erik Åhlander
                            • January 2006
                            • 1881

                            #14
                            Ursprungligen postat av malfunkshun
                            Extremt oansvarigt och för att inte tala om olagligt att släppa ut fisk i naturen igen när de gått i samma vatten som akvariefisk. Spelar ingen roll vad du kommer med för ursäkter och bortförklaringar. Det är ren idioti och ska behandlas därefter.
                            Har man bara svenska fiskar i akvariet kan man släppa ut dem igen, men det är ju ansvarsfullt att inte blanda håvar, slangar ochg hinkar för säkerhets skull.

                            Gäddor fångar man med håv tidigt på våren när de bara är 4-5 cm. Det räcker med en, för dom är kannibaler. Sedan får man fånga löja, spigg och annan småfisk åt den hela sommaren minst en gång i veckan. Senast i september innan det hunnit bli kallt släpper man ut den på samma ställe som man fångat den .- eller avlivar den. Då är den 15-20 cm och inget man blir mätt på...

                            100-200 liter räcker gott. Den rör sig inte särskilt mycket utom när det finns bytesfisk. Det blir ju annorlunda om man skall försöka övervintra den.

                            Kommentar

                            • rasermusen
                              • October 2011
                              • 258

                              #15
                              Jag har haft bebis gäddor i akvarium. Jag matade dom med små vatteninsekter, typ mygglarver och skräddare.
                              /Rasmus

                              Kommentar

                              Arbetssätt...