Vilken storlek på akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kilin
    • October 2008
    • 3

    Vilken storlek på akvarium?

    Är rätt mkt nybörjare då jag inte haft akvarium sen jag var liten för en rackarns massa år sedan.
    Men är nu sugen på att testa igen.
    Vill inte ha ett för ltet akvarie och har nu hittat en bra möbel som det tänkta akvariet ska stå på och det mäter 100 cm i längd, så maxgräns för mitt nya akvarium får max vara 100cm långt, men ungefär hur många lite brukar ett akvarie på 100cm vara.
    Detta borde väl räcka som ett nybörjar/sällskapsakvarie?

    Tips & råd välkomnas.

    Tack på förhand.

    /K
  • Marnat
    • November 2009
    • 2012

    #2
    hur djup är bänken och hur stadig är den?

    rent krasst kan du ju skaffa ett kar som är exakt lika stort som möbeln och sen hur högt du vill ha.

    vill du köra normalmått så brukar de ligga på 100x40x45 eller 100x40x50 om man tittar på tex akvastabils kar som är sjysst enligt vad jag har hört.
    \\54L Apistos//
    \\234L SA//
    MVH Marcus

    Kommentar

    • kilin
      • October 2008
      • 3

      #3
      okejokej, nä djupet ppå bänken är ingen fara, säkert runt 50cm, stadig borde den vara, den är i massivt trä rakt igenom och är säkert från 20-talet eller nåt, bastant och stadig möbel som man inte rubbar i första tageborde funka tycker man..
      Okej så om möbeln är 100cm så kan man ha ett kar på precis 100cm också?Har iofs sett dom som har kar längre än möbeln så de sticker ut lite på bägge sidor, men det är inget att rekomendera va?

      Tack föresten.

      Kommentar

      • Marnat
        • November 2009
        • 2012

        #4
        Ursprungligen postat av kilin
        okejokej, nä djupet ppå bänken är ingen fara, säkert runt 50cm, stadig borde den vara, den är i massivt trä rakt igenom och är säkert från 20-talet eller nåt, bastant och stadig möbel som man inte rubbar i första tageborde funka tycker man..
        Okej så om möbeln är 100cm så kan man ha ett kar på precis 100cm också?Har iofs sett dom som har kar längre än möbeln så de sticker ut lite på bägge sidor, men det är inget att rekomendera va?

        Tack föresten.
        Att karet sticker ut är inget jag rekommenderar nej, är ekonomin inget hinder så hade jag måttbeställt ett kar på 100x50x50 cm, det blir 250l ungefär
        \\54L Apistos//
        \\234L SA//
        MVH Marcus

        Kommentar

        Arbetssätt...