Storlek på Akvariet påverkar fiskens storlek?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • coraxvtl
    • March 2009
    • 139

    Storlek på Akvariet påverkar fiskens storlek?

    Har hört att fiskar anpassar sig till ytan de lever i. En fisk som normalt sett blir ca 30cm blir bara säg 20cm pga att den inte har tillräckligt med plats?
    Senast redigerad av coraxvtl; 27 May 2009, 07:01.

  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    Ursprungligen postat av coraxvtl
    Har hört att fiskar anpassar sig till ytan de lever i. En fisk som normalt sett blir ca 30cm blir bara säg 20 pga att den inte har tillräckligt med plats?

    det där stämmer dåligt.

    Det som oftast händer är att fisken dör innan den uppnår full storlek.

    Exempelvis så blir en guldfisk 30-40 cm. Men i värdelös skål med 15 liter
    vatten blir den kanske bara 7-8 cm innan den dör.

    så visst, en form av anpassning är det ju........


    skulle i viss mån kunna jämställas med att jag skulle ta min grabb på
    1,06 meter, stänga in honom i ett rum som är 1,07x1,07x1,07.

    Inte fasen slutar han växa för det.

    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • coraxvtl
      • March 2009
      • 139

      #3
      hehe fin jämförelse Så en viss anpassning då med andra ord. Undrar hur länge fisken växer. Säg att man haft en guldfisk i en liten skål i 3 år och sedan släpper ner honom i en 1000 liters tank, om den inte dör av glädje fortsätter den växa då?

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        Ursprungligen postat av coraxvtl
        hehe fin jämförelse Så en viss anpassning då med andra ord. Undrar hur länge fisken växer. Säg att man haft en guldfisk i en liten skål i 3 år och sedan släpper ner honom i en 1000 liters tank, om den inte dör av glädje fortsätter den växa då?

        det borde den tycker jag.

        att det sedan kan jämställas med djurplågeri att ha en guldfisk i en skål
        överhuvudtaget är en annan sak. klassiska guldfiskskålar är generellt sett urusla att ha de flesta fiskar i. de passar till räkor, små små små fiskar, och en och annan kampfisk. ALDRIG en guldfisk.

        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          Ursprungligen postat av coraxvtl
          hehe fin jämförelse Så en viss anpassning då med andra ord. Undrar hur länge fisken växer. Säg att man haft en guldfisk i en liten skål i 3 år och sedan släpper ner honom i en 1000 liters tank, om den inte dör av glädje fortsätter den växa då?

          förtydligande, när jag sa en viss form av anpassning, så menade jag
          att fisken dör, vilket är en form av anpassning till omständigheterna.

          om jag slutar äta, så dör jag, vilket är en anpassning till den verkligheten.......
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • coraxvtl
            • March 2009
            • 139

            #6
            Ursprungligen postat av Kensa
            förtydligande, när jag sa en viss form av anpassning, så menade jag
            att fisken dör, vilket är en form av anpassning till omständigheterna.

            om jag slutar äta, så dör jag, vilket är en anpassning till den verkligheten.......

            Ok, misstolkade det.

            Har både hört och inbillat mig det hela isåf. För min morsa har ett 60l akvarium med bla en Ancistrus som är "fullvuxen" på ca 10cm medans min kusin hade ett 300l med en "fullvuxen" på över 15cm (båda hanar). Men visst alla blir väl inte lika stora.

            Tack för upplysningen btw
            Senast redigerad av coraxvtl; 27 May 2009, 07:47.

            Kommentar

            Arbetssätt...