Skicka snäckor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • iknor
    • February 2009
    • 59

    Skicka snäckor?

    Får man skicka snäckor (physa) med posten eller ska man hellre skicka med bussgods?

    Och hur ska man packa dom? Behöver man några dl vatten, eller räcker det med fukt (vikten kommer ju bli mindre om man inte behöver ha så mycket vatten)?
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Jag har skickat snäckor med posten vid ett par tillfällen. Det funkade.

    1) Bara påse räcker inte. Du måste ha dem i en plast- eller aluminiumburk som tål stryk.
    2) Du behöver inte mycket vatten. En skvätt, och sen nånting som skyddar mot stötar och håller fukt, t.ex. bitar av filtermatta, så inte snäckorna kastas omkring för mycket.
    3) Slå in burken ORDENTLIGT med plast och papper.
    4) Hur väl du än slagit in allt så kommer burken att vara misshandlad och springa läck, så planera för det.

    Snäckor klarar ett par dagar i posten bara fint, förutsatt att de inte fryser. Dvs skicka inte förrän faran för frost är över.

    Men som sagt det största problemet är att posten inte bara kör ut, utan tydligen också över, paketen med lastbil.

    Bussgods är mycket billigare och snällare mot paketet, men alla bor inte nära ett utlämningsställe eller kan vara hemma vid utkörning.

    PS: Svält snäckorna ett dygn innan du skickar dem så håller sig vattnet fräschare.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • TinaM
      • February 2008
      • 1040

      #3
      Jag har fått hem snäckor med brev, i en fotorulleburk, inlindade i våt bomull, från andra sidan av Sverige och alla överlevde och har grundat hela min nuvarande snäckstam. Men då var det malayiska sandsnäckor och inte någon större sort. Och det var inte vintertid heller.
      32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

      Kommentar

      • doppingen
        • April 2008
        • 1079

        #4
        har fått snäckor hemskickade,en drös äppelsnäckor packade i fuktig bomull i en typ fiskmatsburk lagd i vadderat kuvert som posten har frankerade,kostar 28 kr,lagda på brevlåda vid mildväder i början på veckan så de kom dan efter å inte blir liggandes på posten över en helg,alla 15 överlevde
        MammaMia

        Kommentar

        • Diwa
          • December 2006
          • 300

          #5
          när man skickar snäckor

          skicka inte med filtervadd eller bomull
          är ett rent helvete få ur dem
          snäckorna behöver fukt

          burk är bäst, lite vattenskvalp i bottnen och ev nånting som håller fukt
          har fått snäckor i fuktat papper(inte nån jättehöjdare men bättre än filtervadd)
          har fått snäckor i breathing bag med filtervadd (överkurs och tog tre dagar trassla ur merparten av snäckorna ur vadden men massor av snäckor var kvar i vadden när jag kastade den)
          har fått i fotorulleburk, i foderburk och i glasburk med lock (sista är ju en grym chansning)

          hmm handlar det om en enstaka gång kanske man inte tycker det gör nåt att pilla men när man tar emot hela tiden för att få mat till puffers så blir det jobbigt trassla och pillra flera timmar varje vecka för att få ut maten innan den dör:-(
          110L 54L 54L

          Kommentar

          • doppingen
            • April 2008
            • 1079

            #6
            det har jag aldrig varit med om vid de ggr jag fått leveranser,de legat fint i lite lös bomull för då "dunsar" de inte kring i burken heller,har fått både äppelsnäckor å sandsnäckor så, men att du inte odlar själv om du ska ha till mat? räcker med nåra så blir det ju massor,har fått många vid detta laget som jag säljer till zoobutiker, måste ju bli billigare om du drar upp själv, jag har i ett 50 lit kar så de ej blir mat direkt
            MammaMia

            Kommentar

            • Diwa
              • December 2006
              • 300

              #7
              men hur odlar man kräken då?

              har planterat in physa, posthorn och kaneler i två 54 kar plus två petboxar och får ändå inte upp tillräckligt till mina två puffers och tre botior?

              :-D så jag tigger fint överallt mutter vilket innebär att det emellanåt kommer en dl snäckor på ett sånt där vitt luddfilter (hatar) och som ska plockas ur och karensas innan de får gå ner till mina dyrgripar
              110L 54L 54L

              Kommentar

              • doppingen
                • April 2008
                • 1079

                #8
                ja du! jag har inte gjort nåt speciellt, köpte för ett tag sen 5 posthorn som nu är massor,de lägger ägg stup i ett liksom äppelsnäckorna,de är i ett kar med sand 28 grader å god filtrering nåt annat är inte gjort,de bara kommer,verkar som många här får invasioner av snäckor sen klart beror det ju på hur mycket som behövs hos dig
                MammaMia

                Kommentar

                • Diwa
                  • December 2006
                  • 300

                  #9
                  går ju iaf 50-100 snäckor per vecka här beroende på stl

                  sen när de blir mindre än 20-30 i odlingskaren så blir de ju svåra få fatt i :-D
                  110L 54L 54L

                  Kommentar

                  • doppingen
                    • April 2008
                    • 1079

                    #10
                    Ursprungligen postat av Diwa
                    går ju iaf 50-100 snäckor per vecka här beroende på stl

                    sen när de blir mindre än 20-30 i odlingskaren så blir de ju svåra få fatt i :-D
                    ja det var ju inte så lite det! kan ju inte vara lätt att få tag på å inte att odla fram så många heller trots de ibland förökar sig som "ogräs"
                    MammaMia

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Ursprungligen postat av Diwa
                      har planterat in physa, posthorn och kaneler i två 54 kar plus två petboxar och får ändå inte upp tillräckligt till mina två puffers och tre botior?
                      Du får aldrig tillräckligt till två puffers och tre botior, men du kan öka produktionen genom att mata snäckorna mer.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • Diwa
                        • December 2006
                        • 300

                        #12
                        hur mkt törs man mata utan att vattenvärdena går åt pipan?

                        fast ska inte klaga för mina puffers käkar frysta räkor och räkmix som komplement men de "ska" ju ha snäckor för tänderna (har inte fått ihop det för de knäcker inte skalen iaf? de tuggar ur snäckans fot bara så får övriga innevånare i karen städa klart sen)bottnen består snart av lika delar snäckskal som grus =)
                        110L 54L 54L

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #13
                          Ursprungligen postat av Diwa
                          hur mkt törs man mata utan att vattenvärdena går åt pipan?
                          Så mycket ditt filter, växter, och vattenbyten orkar hantera.
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          • MrArboc
                            • March 2007
                            • 56

                            #14
                            Ursprungligen postat av Diwa
                            :-D så jag tigger fint överallt mutter vilket innebär att det emellanåt kommer en dl snäckor på ett sånt där vitt luddfilter (hatar) och som ska plockas ur och karensas innan de får gå ner till mina dyrgripar
                            Varför inte lägga ner luddet i karenskaret - har dom krypit in kan dom krypa ut va?

                            Ursprungligen postat av Diwa
                            fast ska inte klaga för mina puffers käkar frysta räkor och räkmix som komplement men de "ska" ju ha snäckor för tänderna (har inte fått ihop det för de knäcker inte skalen iaf? de tuggar ur snäckans fot bara så får övriga innevånare i karen städa klart sen)bottnen består snart av lika delar snäckskal som grus =)
                            Om dom inte äter skalen känns det ju ganska meningslöst att mata med snäckor... Sepiaskal skulle kanske vara ett alternativ - dom kan ta en bit om dom behöver.

                            (Har ingen aning om vad puffers är i fiskvärlden, de enda puffar jag har haft var såna här)

                            Kommentar

                            • Diwa
                              • December 2006
                              • 300

                              #15
                              Ursprungligen postat av MrArboc
                              Varför inte lägga ner luddet i karenskaret - har dom krypit in kan dom krypa ut va?



                              Om dom inte äter skalen känns det ju ganska meningslöst att mata med snäckor... Sepiaskal skulle kanske vara ett alternativ - dom kan ta en bit om dom behöver.

                              (Har ingen aning om vad puffers är i fiskvärlden, de enda puffar jag har haft var såna här)
                              ooo fränt

                              puffers i fiskvärlden är blåsfiskar dvs såna som blir fotbollar om de känner sig hotade

                              att jag inte hivar ner luddet i akvariet är för att jag inte vill ha eventuella sjukdomar eller skit som fanns i karet de kom från
                              svårt karensa luddet och ligger det döda i luddet så ruttnar de och pajar vattenvärdena blixtfort
                              110L 54L 54L

                              Kommentar

                              Arbetssätt...