Växer så det knakar -förutom Javaormbunken...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pokerface86
    • March 2007
    • 86

    Växer så det knakar -förutom Javaormbunken...

    Har en massa växter i akvariet och det är bra fart på alla. Men, jag har 2 st javaormbunkar som inte alls växer. Dom är små och med massa svarta fläckar på sig. Så frågan: Behöver javaormbuken något annat än de andra växterna? (Kör med pmdd och Easy Carbo)

    Tack på förhand! =)


    Ps. Någon som vill ha 15 st Guppys?
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Jag har för mej att Javaormbunke är bland de mest nitratslukande växter som finns. Så du kanske skulle kolla nitrathalten och sedan öka den givan om det behövs?
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • alg_oa1
      • May 2007
      • 473

      #3
      Har du planterat javaormbunkarna i sanden? Javaormbunkar trivs nämligen bäst om du knyter fast den på en rot, sten eller liknande. Tror det kan vara orsaken.
      Ett friskt blad ska vara grönt på ovansidan och ha svarta fläckar på undersidan (Sporhus), vid extra gynnsamma förhållanden kan topparna växa upp och bli två eller tre delade.
      "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

      Kommentar

      • Aquario
        • October 2007
        • 670

        #4
        I mitt större kar hade jag en javaormbunke som den/- dem första månaderna inte tyckes växa alls, men efter det så hade jag helt plötsligt flera nya skott. Dem svarta fläckarna på bladen kan betyda att den får för mycket ljus, har jag för mig.
        112L växt/sällskapsakvarium

        Kommentar

        • Pokerface86
          • March 2007
          • 86

          #5
          Japp, båda javaormbunkarna sitter fast på stora stenar.. Är det någon del av pmdd som innehåller mer nitrat?

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #6
            Ursprungligen postat av Pokerface86
            Japp, båda javaormbunkarna sitter fast på stora stenar.. Är det någon del av pmdd som innehåller mer nitrat?
            Japp, KNO3.
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Om de svarta fläckarna ser ut så här...

              ...så är det ormbunkens sporangier, dvs där den bildar sporer.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                I mitt större kar hade jag en javaormbunke som den/- dem första månaderna inte tyckes växa alls, men efter det så hade jag helt plötsligt flera nya skott.
                Ja det verkar som javaormbunkar "laddar" en hel del innan dom tar fart. Dvs man ser inte en förbättring i näringsförhållandena direkt som på andra växter. De svarta fläckarna tyder på att den har börjat återanvända gamla blad och det brukar Javaormbunkar vara riktigt bra på. Ser lite trist ut så jag brukar ta bort de fula bladen. Det brukar dessutom trigga dom att börja slänga ut fler blad om dom är lite segstartade.

                Kan se ut såhär:


                Dem svarta fläckarna på bladen kan betyda att den får för mycket ljus, har jag för mig.
                Njaee. Det beror lite på hur man ser på det. Får en växt en massa ljus och enbart vatten och grus så kommer den förstås snabbt påvisa näringsbrister, men i akvarier har inte ens de värsta hightechburkarna i närheten av den ljusmängd som finns i naturen.

                Det som händer om man skulle lyckas skaffa så mycket ljus är att fotosyntesen mättas på ett maxvärde och växten kilar på så gott den kan - vatten har den ju i överflöd så humiditeten är ingen fara med. Skickar växten däremot upp några blad nära belysningen så blir dom svedda/uttorkade direkt.
                Senast redigerad av defdac; 12 November 2008, 13:15.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • Triggerhappy
                  • April 2007
                  • 377

                  #9
                  kan man låna tråden lite =)


                  Jag hade en riktigit stor fin javaormbunke men så blev bladen på den fula pga massa alger, samt att praktbotian bet hål på det mesta. jag klippte bort dom flesta bladen och nu är det i princip bara gigantiska rotsystem och lite små trasiga blad kvar. kommer något nytt blad då och då men dom plockas direkt av malawiciklider och praktbotior =/ trots att jag ger dem massa annat att käka. finns det något man kan göra?
                  kankse inte är någon ide att försöka få den att växa tillsammans med dom fiskarna?
                  Lyssna inte på mig

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Är du säker på att det är javaormbunke med tanke på att fiskarna käkar på den? Javaormbunke klassas som fisksäker har jag för mig.

                    Och ja, det effektivaste brukar vara att ta bort fiskkäkande fiskar.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Johanski
                      • February 2007
                      • 3044

                      #11
                      Defdac:

                      Botior äter inte dem, de knäpper hål och förstör växten. Det har jag varit med om. Varför de gör så är dock oklart, kanske för att de tycker att det är kul? o.O

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Äter.. Förstör på kul.. *shrug*..
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • Aquario
                          • October 2007
                          • 670

                          #13
                          Njaee. Det beror lite på hur man ser på det. Får en växt en massa ljus och enbart vatten och grus så kommer den förstås snabbt påvisa näringsbrister, men i akvarier har inte ens de värsta hightechburkarna i närheten av den ljusmängd som finns i naturen.

                          Det som händer om man skulle lyckas skaffa så mycket ljus är att fotosyntesen mättas på ett maxvärde och växten kilar på så gott den kan - vatten har den ju i överflöd så humiditeten är ingen fara med. Skickar växten däremot upp några blad nära belysningen så blir dom svedda/uttorkade direkt.
                          Vad jag menar var att den fick mer än den egentligen behövde, men det kanske inte blir en sådan effekt ändå. Man lär sig nya saker varje dag.

                          Iaf, min javaormbunke funka perfekt som gömställe för mina platyyngel( men den var riktigt jobbig när man försökte fånga in dem)
                          112L växt/sällskapsakvarium

                          Kommentar

                          • Triggerhappy
                            • April 2007
                            • 377

                            #14
                            Ursprungligen postat av Johanski
                            Defdac:

                            Botior äter inte dem, de knäpper hål och förstör växten. Det har jag varit med om. Varför de gör så är dock oklart, kanske för att de tycker att det är kul? o.O
                            dom tycker att dom ser sniglar på andra sidan bladet fick jag berättat för mig av zoohandlaren här.
                            Lyssna inte på mig

                            Kommentar

                            • Pokerface86
                              • March 2007
                              • 86

                              #15
                              Nä, tyvärr så sitter allt svart på ovansidan av bladen. Alger antar jag, men det e ju lustigt att alla andra växter växer så bra... Det ska väl vara en ganska "lätt växt" rent allmänt?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...