Betyg på turistöar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #31
    och så en hel bunt med ännu fler vyer....
    Bifogade filer
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #32
      Fy vad sugen man blir på att både åka till lite sydligare breddgrader (inte Tyskland) när man ser bilderna...
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #33
        Och så de allra, allra sista.....

        Det sista fotot på "stavhopparen" är en slags symbol för Gran Canaria eftersom det visar hur man förr (innan serpentinvägar och bilar fanns) tog sig fram i den minst sagt kuperade terrängen
        Bifogade filer
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #34
          Ursprungligen postat av ansjo
          Fy vad sugen man blir på att både åka till lite sydligare breddgrader (inte Tyskland) när man ser bilderna...
          Ja inte sant - fast Tyskland är inte helt fel heller
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #35
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Ja inte sant - fast Tyskland är inte helt fel heller
            Det håller jag med om, men det är värmen man saknar!
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • drd
              • March 2004
              • 5586

              #36
              Fasiken nu måste ja ju övertyga gumman att åka till gran canaria en gång till och det snart !!!!!
              Sist gick det ju inte så bra precis men men......skam den som ger sig

              Minns nån mitt fotmissöde ?
              ________________________________________________

              Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #37
                Ursprungligen postat av drd
                Fasiken nu måste ja ju övertyga gumman att åka till gran canaria en gång till och det snart !!!!!
                Sist gick det ju inte så bra precis men men......skam den som ger sig

                Minns nån mitt fotmissöde ?
                Ja då, jag minns det i alla fall. Också jag behövde förövrigt 2 kryckor för att kunna förflytta mig. Det gick bra - "gick" t.o.m. runt hela Palmitos Park.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #38
                  Kort rapport från Cypern:

                  Liten summering av semestern på Cypern.

                  Resa: Det finns inget direkflyg till Cypern från Göteborg. Utan jag hade bokat en resa för mig och frugan där vi på vägen ner skulle mellanlanda och byta flyg i Wien och på vägen hem i Frankfurt. Priset för våra biljetter var 5.000 kr.
                  Resan ner gick bra - men på vägen hem var det snöoväder i Frankfurt så vi fick övenatta på hotell och kom hem en dag senare.

                  Boende:
                  Jag hade bokat en lägenhet i Paphos som ligger i den grekcypriotiska delen av ön. Jag hade bokat lägenheten via annons på Blocket och den kostade 2.800 kr för 14 dagar. Lägenheten var alldeles utmärkt och uppfyllde mer än väl de behov man kunde ha.
                  Alldeles utanför lägenheten låg också en liten (ca. 5x10 m) pool och jag badade i den åtminstone 2 ggr per dag. Det var dock lite kallt i vattnet där - det var betydligt varmare i havet.

                  Vädret:
                  Dagstemperaturen låg mellan 25 och 29 grader och sjönk ca. 5 grader på natten - men det gick utmärkt att sitta utomhus i kortärmad skjorta på terassen på kvällen och äta middag, eller kanske bara för att läsa en bok och njuta av en drink.
                  Det skall dock sägas att det var osedvanligt varmt för årstiden - normalt så är novembertemperaturen ca. 5 grader lägre.

                  Bilkörning:
                  Vi hyrde en bil (Nissan Micra) för alla 14 dagarna (plockades upp och lämnades på flygplatsen i Larnaca) och det kostade 1.850 kr inkl. alla försäkringar. Jag får ju inte köra bil längre så frugan var lite orolig över att köra i vänstertrafik där också ratten satt på fel sida, men det gick utan problem.

                  Maten:
                  Maten är rätt Ok - även om den kanske inte kulinariskt ligger i allra högsta klass så var standarden bra. De mest positiva matöverraskningarna fick man när man åkte ut på "landet" och gick in på någon "bykrog". Sedan lagade vi ju en del mat själva också och utbudet i affärerna var alldeles utmärkt och hyfsat billigt.

                  Drickat:
                  Den lokala ölen var rätt dålig och det var den som de hade på restaurangerna (i affärerna fanns det bra importerat öl att köpa) men det lokala vinet var utmärkt så sådant blev det en hel del.

                  Naturen:
                  Massvis med höga berg och djupa dalar med vidunderlig utsikt. Tyvärr var ju mycket brunt efter den stekheta sommaren och cyprioterna längtade verkligen efter regn. Så även om det var vackert nu så måste det var ännu vackrare på "våren" - dvs framåt mars.

                  Historia:
                  ja det fanns en massa "stenhögar" överallt så den historieintresserade hade mer än tillräckligt att kolla på.

                  Paphos:
                  Vi bodde i Paphos som kanske inte är någon större turistmetropol men den visade sig vara helt rätt. Vi var en vända i Ayia Napa området som är det stora charterområdet för svenskarna och där var det frukantsvärt ödsligt och 9 av 10 affärer/restauranger hade slagit igen för säsongen.
                  Så var det verkligen inte i vår stad utan den levde verkligen och längs den fina strandpromenaden låg affärerna och restaurangerna uppradade och de var alla öppna. Det fanns folk överallt, men det var inte smockfullt så det var perfekt.

                  Grekland -Turkiet:
                  Cypern är ju som sagt delat i en turkisk del (37%) och en "grekisk" del (63%). Vi bodde ju i den grekiska delen, men gjorde en dagsutflykt till den turkiska delen. Några timmars besök säger säkert inte så mycket, men Kyrenia som vi besökte var i alla fall en odelat positiv upplevelse.
                  1/ Men det är sannerligen inte lätt att besöka Turkietdelen, bl.a. därför att hyrbilsfirmorna förjöd att ta med sig hyrbilen till den turkiska delen (försäkringen gällde inte). Så vi fick boka en dagsutflykt.
                  2/ Hatet från människorna på greksidan mot de på den andra sidan är rätt olustigt. Och guiderna på vår resa vädrade verkligen sitt förakt. Otrevligt.

                  Sammanfattning:
                  En väldigt lyckad och rätt billig semester som vi definitivt kan rekommendera.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    #39
                    Foton från Cypern:

                    Foto 1-3. Från Pahos där vi bodde
                    Foto 4. Det var varmt i havet
                    Foto 6-7. Bevarade historiska sevärdheter
                    Foto 8-9 Kyrenia på turksidan
                    Bifogade filer
                    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 07 December 2010, 15:12.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      #40
                      Några till.
                      Alla foton här är "naturfoton"
                      Det andra visar inte is utan klippor vid havet.
                      Bifogade filer
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48147

                        #41
                        Nu är även Cypern inlagd i "betygsbedömningen"

                        Kjells poäng
                        Kreta
                        - Bad 3; Mat 4; Natur/vyer 3; Natur/växtlighet 2; Historia 3; Turistiskt 3; Bil-hyra o. köra 3; Resekostnad 3; Boende 4. Totalt 28 poäng
                        Teneriffa - Bad 4; Mat 4; Natur/vyer 3; Natur/växtlighet 2; Historia 1; Turistiskt 3; Bil-hyra o. köra 3; Resekostnad 3; Boende 4. Totalt 27 poäng
                        Azorerna - Bad 2; Mat 3; Natur/vyer 5; Natur/växtlighet 5; Historia 1; Turistiskt 5; Bil-hyra o. köra 3; Resekostnad 2; Boende 2. Totalt 23 poäng
                        Madeira - Bad 1; Mat 1; Natur/vyer 5; Natur/växtlighet 5; Historia 1; Turistiskt 1; Bil-hyra o. köra 3; Resekostnad 2; Boende 3. Totalt 21 poäng
                        Malta - Bad 2; Mat 5; Natur/vyer 2; Natur/växtlighet 1; Historia 2; Turistiskt 2; Bil-hyra o. köra 1; Resekostnad 3; Boende 3. Totalt 21 poäng
                        Gran Canaria - Bad 5; Mat 4; Natur/vyer 4; Natur/växtlighet 1; Historia 1; Turistiskt 3; Bil-hyra o. köra 4; Resekostnad 2; Boende 4. Totalt 28 poäng
                        Cypern: Bad 3; Mat 3; Natur/vyer 4; Natur/växtlighet 2; Historia 3; Turistiskt 3; Bil-hyra o. köra 2; Resekostnad 3; Boende 4. Totalt 27 poäng

                        Liten förklaring:
                        Turistiskt - Högt betyg (5) i kategorin "Turistiskt" innebär att det är lite turister, lite turistanpassat (dock ej spartanskt), inga inkastare etc.. Vill man åka till en verklig turistmetropol så bör man vända helt på betygsättningen. Kan väl också nämna att vi på alla resmål försökt att bo lite bortanför turiststråken.
                        Mat - Jag vill ha mycket färska grönsaker till maten, det skall vara välkryddat, gillar inte potatis, ingen vän av snabbmat. Utifrån detta har jag satt betyg.

                        Mickes poäng
                        Menorca - Bad 4; Mat 3; Natur/vyer 4; Natur/växtlighet 3; Historia 3; Turistiskt 4; Bil-hyra o. köra 3; Resekostnad 2; Boende 3. Totalt 29 poäng
                        Mallorca - Bad 3; Mat 2; Natur/vyer 3; Natur/växtlighet 2; Historia 2; Turistiskt 2; Bil-hyra o. köra 2; Resekostnad 2; Boende 2. Totalt 20 poäng
                        Gran Canaria - Bad 3; Mat 2; Natur/vyer 3; Natur/växtlighet 3; Historia 2; Turistiskt 1; Bil-hyra o. köra 2; Resekostnad 2; Boende 2. Totalt 20

                        JojjeN poäng
                        Mallorca- Bad 3; Mat 2; Natur/vyer 3; Växtlighet 2; Historia 1,5; Turistiskt 4; Boende 4. Totalt 18,5 poäng. (Dock ska man inte jämföra med Kjells lista eftersom vi troligtvis uppskattar olika saker)
                        Cypern- Bad 5; Mat 3,5; Natur/vyer 4,5; Växtlighet 3; Historia 3,5; Turistiskt 4,5; Boende 5. Totalt 29 poäng. (Dock ska man inte jämföra med Kjells lista eftersom vi troligtvis uppskattar olika saker.

                        Olof b poäng
                        Sardinien - Bad 4; (superfina stränder och klart vatten) Mat 4 (dyrt men bra); Natur/vyer 3 ; Natur/växtlighet 3; Historia 3; Turistiskt 5 (nästan enbart Italienska turister); Bil-hyra o. köra 4; Resekostnad 4 (jättebillig resa faktiskt); Boende 2. Totalt 32 poäng
                        Teneriffa - Bad 4; (surfing och stora vågor ena dagen, hyfsad snorkling den andra) Mat 2 (slafsig turist kost); Natur/vyer 4 ; Natur/växtlighet 2; Historia 1; Turistiskt 1 ; Bil-hyra o. köra 3 (hyrde ingen bil); Resekostnad 3 (jobbet betalade); Boende 4. Totalt 24 poäng
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • hawkse
                          • December 2009
                          • 781

                          #42
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Naturen:
                          Massvis med höga berg och djupa dalar med vidunderlig utsikt. Tyvärr var ju mycket brunt efter den stekheta sommaren och cyprioterna längtade verkligen efter regn. Så även om det var vackert nu så måste det var ännu vackrare på "våren" - dvs framåt mars.
                          Du har helt rätt i ditt antagande. Jag och min sambo tillbringade två veckor på Cypern i slutet av februari och början av mars för snart tio år sedan. Veckan i Limassol var vidunderligt avkopplande med gott om plats i staden, härlig luft och varmt och skönt. Andra veckan tillbringades på ett pensionat i Troodos med dagliga utflykter i vårgrönskan på bergssidorna och kvällar avnjutandes lokal mat och dryck.

                          Som du skriver var det billigt (anlände med båt och fixade allt på plats) och lokalbefolkningen hade ett avslappnat förhållande till turisterna. Nu var vi aldrig i närheten av charter-komplexen på beachen utan höll oss till de områden som var mer "vardagliga".

                          Härligt att höra att Cypern fortfarande verkar hålla ställningarna - vi ska tillbaka, någon gång.

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48147

                            #43
                            Ursprungligen postat av hawkse
                            Du har helt rätt i ditt antagande. Jag och min sambo tillbringade två veckor på Cypern i slutet av februari och början av mars för snart tio år sedan. Veckan i Limassol var vidunderligt avkopplande med gott om plats i staden, härlig luft och varmt och skönt. Andra veckan tillbringades på ett pensionat i Troodos med dagliga utflykter i vårgrönskan på bergssidorna och kvällar avnjutandes lokal mat och dryck.

                            Som du skriver var det billigt (anlände med båt och fixade allt på plats) och lokalbefolkningen hade ett avslappnat förhållande till turisterna. Nu var vi aldrig i närheten av charter-komplexen på beachen utan höll oss till de områden som var mer "vardagliga".

                            Härligt att höra att Cypern fortfarande verkar hålla ställningarna - vi ska tillbaka, någon gång.
                            Trevligt att höra att det var så positivt när ni var där - januari och mars anses ju annars vara de "sämsta" månaderna ur vädersynpunkt men som jag antog så var det riktigt bra då också eftersom det hade hunnit bli grönt. Kanske dock inte den bästa månaden för sol och baddyrkaren - men den gruppen tillhör inte jag.

                            Limassol har dock växt till sig rejält sedan ni var där och är den staden som expanderar mest - där fanns också en enormt lång stranpromenad
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • hawkse
                              • December 2009
                              • 781

                              #44
                              Det fanns absolut en lång strandpromenad i Limassol när jag var där. Iofs brukade vi vända när vi kom till första stora hotellet vid stranden och sedan gå tillbaka mot hamnen istället så vi utforskade inte området däråt så mycket.

                              Det var inte bara grönt där i februari/mars - i bergen blommade allehanda träd och buskar i värsta vårblom samtidigt som snön fortfarande låg kvar i klippskrevorna och på toppen av Troodos. Luften fylldes av en gudomlig söt doft av blommor och barrträd.

                              Vädermässigt var det säkert inget badväder men det var helt klart varmt nog för T-shirt och shorts nere i Limassol. Nattetid i bergen blev aningen kallt, det skall erkännas, men hade du 5 C på nätterna i November så var det i alla fall inte kallare än så i februari. Solsken mest varje dag var det också.

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48147

                                #45
                                Ursprungligen postat av hawkse
                                Vädermässigt var det säkert inget badväder men det var helt klart varmt nog för T-shirt och shorts nere i Limassol. Nattetid i bergen blev aningen kallt, det skall erkännas, men hade du 5 C på nätterna i November så var det i alla fall inte kallare än så i februari. Solsken mest varje dag var det också.
                                Nja det var nog inte 5 grader på natten när vi var där - kanske kröp tempen under 20 C någon gång på natten, men kallare var det inte.
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...