Betyg på turistöar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • olof b
    • March 2005
    • 262

    #16
    Hej!

    Var på Sardinien i sommar och tyckte det var kanon. Var även på Teneriffa (Playa de las Americas) för något år sedan med jobbet:

    Sardinien - Bad 4; (superfina stränder och klart vatten) Mat 4 (dyrt men bra); Natur/vyer 3 ; Natur/växtlighet 3; Historia 3; Turistiskt 5 (nästan enbart Italienska turister); Bil-hyra o. köra 4; Resekostnad 4 (jättebillig resa faktiskt); Boende 2. Totalt 32 poäng

    Teneriffa - Bad 4; (surfing och stora vågor ena dagen, hyfsad snorkling den andra) Mat 2 (slafsig turist kost); Natur/vyer 4 ; Natur/växtlighet 2; Historia 1; Turistiskt 1 ; Bil-hyra o. köra 3 (hyrde ingen bil); Resekostnad 3 (jobbet betalade); Boende 4. Totalt 24 poäng

    mvh

    olof
    Senast redigerad av olof b; 27 January 2009, 13:40.
    Malmö Lund Cycle Chic:
    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

    Kommentar

    • Micke
      • January 2002
      • 1718

      #17
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Turistiskt - Högt betyg (5) i kategorin "Turistiskt" innebär att det är lite turister, lite turistanpassat (dock ej spartanskt), inga inkastare etc.. Vill man åka till en verklig turistmetropol så bör man vända helt på betygsättningen. Kan väl också nämna att vi på alla resmål försökt att bo lite bortanför turiststråken.
      Ja det märks på våra betyg att vi varit vid olika orter på Gran Carnaria . Kanske skulle det vara mer rättvisande att recensera turistorter än hela öar. Puerto de la Cruz skiljer på Teneriffa skiljer sig en hel del åt från Playa de las Americas, liksom Maspalomas/Playa del Ingles och Puerto de Mogan på Gran Canaria samt Sant Tomas och Cala En Bosch på Menorca för att ta några exempel.
      Mvh Michael Persson

      www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #18
        Ursprungligen postat av Micke
        Ja det märks på våra betyg att vi varit vid olika orter på Gran Carnaria . Kanske skulle det vara mer rättvisande att recensera turistorter än hela öar. Puerto de la Cruz skiljer på Teneriffa skiljer sig en hel del åt från Playa de las Americas, liksom Maspalomas/Playa del Ingles och Puerto de Mogan på Gran Canaria samt Sant Tomas och Cala En Bosch på Menorca för att ta några exempel.
        Jo, men man bör ju ta alla bedömningar här med en rejäl nypa salt - eftersom det inte bara skiljer sig var man har bott utan även vilken typ av semester man eftersträvar och även hur man bedömmer olika saker.
        Vad gäller det sistnämnda så kan man t.ex. se att jag "Bil - hyra och köra" på Gran Canaria en fyra (låg hyreskostnad, billig bensin, bra och asfalterade vägar, inte så farligt med trafik, acceptabel trafikkultur) medan du här bara gett en tvåa. Här borde ju förutsättningarna för våra resp. bedömningar vara ungefär lika och ändå skiljer sig våra resp. betyg åt rejält.

        Så bedömningar nedan skall kanske inte tas för så mycket mer än en kul grej.

        Kjells poäng
        Kreta - Bad 3; Mat 4; Natur/vyer 3; Natur/växtlighet 2; Historia 3; Turistiskt 3; Bil-hyra o. köra 3; Resekostnad 3; Boende 4. Totalt 28 poäng
        Teneriffa - Bad 4; Mat 4; Natur/vyer 3; Natur/växtlighet 2; Historia 1; Turistiskt 3; Bil-hyra o. köra 3; Resekostnad 3; Boende 4. Totalt 27 poäng
        Azorerna - Bad 2; Mat 3; Natur/vyer 5; Natur/växtlighet 5; Historia 1; Turistiskt 5; Bil-hyra o. köra 3; Resekostnad 2; Boende 2. Totalt 23 poäng
        Madeira - Bad 1; Mat 1; Natur/vyer 5; Natur/växtlighet 5; Historia 1; Turistiskt 1; Bil-hyra o. köra 3; Resekostnad 2; Boende 3. Totalt 21 poäng
        Malta - Bad 2; Mat 5; Natur/vyer 2; Natur/växtlighet 1; Historia 2; Turistiskt 2; Bil-hyra o. köra 1; Resekostnad 3; Boende 3. Totalt 21 poäng
        Gran Canaria - Bad 5; Mat 4; Natur/vyer 4; Natur/växtlighet 1; Historia 1; Turistiskt 3; Bil-hyra o. köra 4; Resekostnad 2; Boende 4. Totalt 28 poäng

        Liten förklaring:
        Turistiskt - Högt betyg (5) i kategorin "Turistiskt" innebär att det är lite turister, lite turistanpassat (dock ej spartanskt), inga inkastare etc.. Vill man åka till en verklig turistmetropol så bör man vända helt på betygsättningen. Kan väl också nämna att vi på alla resmål försökt att bo lite bortanför turiststråken.
        Mat - Jag vill ha mycket färska grönsaker till maten, det skall vara välkryddat, gillar inte potatis, ingen vän av snabbmat. Utifrån detta har jag satt betyg.

        Mickes poäng
        Menorca - Bad 4; Mat 3; Natur/vyer 4; Natur/växtlighet 3; Historia 3; Turistiskt 4; Bil-hyra o. köra 3; Resekostnad 2; Boende 3. Totalt 29 poäng
        Mallorca - Bad 3; Mat 2; Natur/vyer 3; Natur/växtlighet 2; Historia 2; Turistiskt 2; Bil-hyra o. köra 2; Resekostnad 2; Boende 2. Totalt 20 poäng
        Gran Canaria - Bad 3; Mat 2; Natur/vyer 3; Natur/växtlighet 3; Historia 2; Turistiskt 1; Bil-hyra o. köra 2; Resekostnad 2; Boende 2. Totalt 20

        JojjeN poäng
        Mallorca- Bad 3; Mat 2; Natur/vyer 3; Växtlighet 2; Historia 1,5; Turistiskt 4; Boende 4. Totalt 18,5 poäng. (Dock ska man inte jämföra med Kjells lista eftersom vi troligtvis uppskattar olika saker)
        Cypern- Bad 5; Mat 3,5; Natur/vyer 4,5; Växtlighet 3; Historia 3,5; Turistiskt 4,5; Boende 5. Totalt 29 poäng. (Dock ska man inte jämföra med Kjells lista eftersom vi troligtvis uppskattar olika saker.

        Olof b poäng
        Sardinien - Bad 4; (superfina stränder och klart vatten) Mat 4 (dyrt men bra); Natur/vyer 3 ; Natur/växtlighet 3; Historia 3; Turistiskt 5 (nästan enbart Italienska turister); Bil-hyra o. köra 4; Resekostnad 4 (jättebillig resa faktiskt); Boende 2. Totalt 32 poäng
        Teneriffa - Bad 4; (surfing och stora vågor ena dagen, hyfsad snorkling den andra) Mat 2 (slafsig turist kost); Natur/vyer 4 ; Natur/växtlighet 2; Historia 1; Turistiskt 1 ; Bil-hyra o. köra 3 (hyrde ingen bil); Resekostnad 3 (jobbet betalade); Boende 4. Totalt 24 poäng
        Senast redigerad av Kjell Fohrman; 27 January 2009, 14:21.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #19
          Jag lägger in några båtfoton från Gran Canaria-resan. Alla fotona är tagna i Puerto de Mogan.

          Det översta fotot visar en ubåt som bogseras in till kaj. Denna kunde man åka "turer" med (kostade en rejäl slant) och kolla på fiskar.
          Bifogade filer
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #20
            Det var betydligt billigare att istället kolla på fiskarna från kajen i Puerta de Mogan.
            De fiskar som syns tydligast på de 3 första fotona gick det hundratals av uppe i ytan och de var rejäla bitar (ca. 40-70 cm). Längre ner gick det även mindre och rejält färgranna fiskar men de var omöjliga att fota.
            Fotot längst ner visar en falk (troligen)
            Bifogade filer
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #21
              "Arkeologiska" foton från Gran Canaria.

              Foto 1-3 samt 4-7 visar det grottsystem som finns på många ställen på Gran Canaria. De har sitt ursprung i att gasfickor har bildats i den relativt porösa lavastenen och dessa har sedan huggts ut och historiskt sett använts som bostäder och förråd.

              I viss mån sker faktikst detta fortfarande både för turistiskt och bostadsändamål. Det näst nedersta fotot visar en modern och rejält stor restaurang som helt ligger inne i ett berg.
              Det nedersta fotot visar en vanlig bostad som till största delen ligger inne i ett berg.
              Bifogade filer
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Link_Mag
                • January 2009
                • 238

                #22
                Kaktusparken påminde lite om palmitos parken. var låg den?
                Diskus och Växter FTW!

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #23
                  Ursprungligen postat av Link_Mag
                  Kaktusparken påminde lite om palmitos parken. var låg den?
                  Kommer inte ihåg exakt var men det var i närheten av San Nicolas på västkusten.
                  En stor skillnad mellan Palmitos och kaktusparken var entrépriset - 22 EUr till Palmitos, 6 Eur till kaktusparken och då fick man dessutom en kaktus värd 3 Eur på köpet.
                  Foton från Palmitos Park kommer att dyka upp i Zoopetavdelningen Offentliga akvarier i början av nästa vecka.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • NIC
                    • January 2008
                    • 5121

                    #24
                    En tusistö man inte får glömma bort är faktiskt Gotland!
                    Särskilt då under medeltidsveckan, massa riddare och grejer som knallar runt överallt. Lummelundagrottan är ett tips!
                    Sen finns det ju alltid fårö som enligt mig nog är något av det mest deprimerande jag besökt trots alla coola raukar. Kan bero på att det var mulet när jag var där...

                    http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                    Kommentar

                    • Mick13
                      • May 2008
                      • 1796

                      #25
                      Den andra bilden du tagit på fiskar Kjell kan var Multar finns här på västkusten med.
                      Tidigare fanns det bara längre söder ut men Ringhals varmvatten utsläpp och höjd medel temperatur i havet har gjort att de kan klara sig här med. En gosd matfisk och en riktig fighter på korken om man har turen och lyckan att kroka den.
                      In vino veritas, in aqua sanitas

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48147

                        #26
                        Ursprungligen postat av Mick13
                        Den andra bilden du tagit på fiskar Kjell kan var Multar finns här på västkusten med.
                        Alla 3 fiskfotona visar samma fiskart så om den andra bilden visar en multe så gör de andra det också.

                        Jag har nu i Zoopets stora fotoarkiv (enbart för goldmedlemmar) lagt in 102 foton från Palmitos Park som ni kan kolla på http://www.zoopet.com/bilder/showgallery.php?cat=680
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48147

                          #27
                          Lite foton från Puerta de Mogan där vi bodde och trivdes alldeles förträffligt.

                          Foto 1 är taget uppe vid solnedgången från bilvägen som går ner till Puerta de Mogan
                          Foto 2, 3, 4, 6 och 7 är tagna från en utsiktspunkit precis ovanför byn
                          Foto 2 visar den gamla byn (där vi bodde) och småbåtshamnen
                          Foto 4 visar stranden - innanför stranden ligger restaurangerna och bakom dom affärscentrat
                          Foto 5 visar stranden
                          Foto 6 visar den gamla byn som i stort bara innehålller restauranger och lägenhetshotell (inga hus är högre än 2 våningar) - lägg märke till att det är terasser på alla tak
                          Foto 7 varje fredag är det marknad och då finns det mängder av stånd där man kan köpa det mesta. Här visas en del av dessa på piren
                          Bifogade filer
                          Senast redigerad av Kjell Fohrman; 30 January 2009, 18:59.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48147

                            #28
                            Och så ytterligare några foton
                            Foto 1 visar mitt favorittorg. Här satt jag mycket på bänkarna kollade på människorna samt spanade ut över småbåtshamnen och läste böcker (deckare) -jag han med 13 böcker.
                            Vi bodde i 15 meter in i gränden mellan restaurang Marina och restaurangen innanför den.
                            Foto 2-4 visar småbåtshamnen med turistbåtar
                            Foto 5-6 visar fiskehamnen där fiskarna tog in fisken till restaurangerna, lagade fiskeredskapen samt reparerade sina båtar
                            Bifogade filer
                            Senast redigerad av Kjell Fohrman; 03 July 2010, 12:50.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48147

                              #29
                              och slutligen dessa från Puerto de Mogan

                              Foto 1-2 är taget i sluttning ovanför byn där lokalbefolkningen bodde. Dit upp fanns det definitivt inga bilvägar utan bara trånga gränder. ganska mastigt att släpa upp alla matkassar uppför en 50 meter brant sluttning när man storhandlat.
                              Foto 3-5 är taget i gränderna nere i byn innanför småbåtshamnen där vi bodde
                              Foto 6 från takterassen på det hus vi bodde
                              Bifogade filer
                              Senast redigerad av Kjell Fohrman; 03 July 2010, 12:52.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48147

                                #30
                                Jag fortsätter att envisas med fler foton från Gran Canaria.
                                Nu blir det en massa "vyer" som jag kommer att presentera - många av dem är faktiskt "vykortsvackra"
                                Foto 1 visar huvudstaden Las Palmas (med mer än 400.000 invånare - dvs ungefär som Göteborg) längst bort.
                                Foto 2 och 3 visar faktiskt ön Teneriffa i bakgrunden. Lite häftigt med först Gran Canaria, sedan havet, sedan molnen!!!! och längst bort Teneriffa.
                                Foto 4 har jag egentligen mest med för att man på det kan se 2 tävlingscyklister. Överallt när man var ute och åkte på de branta serpentinvägarna så mötte man, eller körde om (vilket inte var lätt eftersom det var brant och mycket kurvigt) drösvis med cyklister.

                                Övriga foton är mest för att de är kul
                                Bifogade filer
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...