Bygga akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidcollector
    • April 2008
    • 1111

    Bygga akvarium.

    Precis som rubriken lyder så funderar jag på vinter säsongen.
    Ska börja redan nu o kolla på material att bygga en vinterförvaring till koi fiskarna.

    Det som slog mig var att det finns något som heter Isolerglas som har tunn aluminiumram runt.

    Går detta att bygga med?

    Kommer nog bygga någon form av träställning utanför.
    -=Amatörbiologen=-
    Amerikanska Ciklider
  • MagArne
    • December 2006
    • 424

    #2
    En idé är ju att mura/gjuta ett akvarium med bara en tjock ruta framtill.
    Om det bara är förvaring du är ute efter så är IBC-tankar riktigt smidiga. Det är en lastpall med 1000-liters plasttank på som man fraktar kemikalier i. Dessa kan man hitta billigt på blocket

    Kommentar

    • ciklidcollector
      • April 2008
      • 1111

      #3
      Men kan man använda isolerglas till normal akvariebyggnation?
      -=Amatörbiologen=-
      Amerikanska Ciklider

      Kommentar

      • Fuzzop
        • July 2007
        • 2380

        #4
        Ursprungligen postat av ciklidcollector
        Precis som rubriken lyder så funderar jag på vinter säsongen.
        Ska börja redan nu o kolla på material att bygga en vinterförvaring till koi fiskarna.

        Det som slog mig var att det finns något som heter Isolerglas som har tunn aluminiumram runt.

        Går detta att bygga med?

        Kommer nog bygga någon form av träställning utanför.
        Ska du ha det utomhus eller bara råkar du ha tillgång till billigt isolerglas? för annars låter det väldigt dyrt.
        det som påverkar mest är väl hur högt du ska bygga och hur tjockt glaset är, annars se till att få silikon över ramen så den inte står i kontakt med vattnet.
        Men jag gissar annars att det mesta isolerglas bara är typ 3-4mm tjockt eller nåt och då kanske en vattennivå på 30-40cm är max du kan ha utan att trycket blir för stort.

        Kommentar

        • oskarwallin
          • February 2008
          • 1080

          #5
          3-4 mm räcker inte för 40 cm... tror man kanske max kan ha det till 30 cm 3mm är GRYMT tunt
          60,58 liter
          **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
          *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

          Kommentar

          • Fuzzop
            • July 2007
            • 2380

            #6
            Ursprungligen postat av oskarwallin
            3-4 mm räcker inte för 40 cm... tror man kanske max kan ha det till 30 cm 3mm är GRYMT tunt
            Nja mitt gamla kar med aluramar är 4mm glas och 35cm så det går säkert att köra upp till 40cm om man leker lite på marginalen men min poäng var mest att den sortens glas nog inte går att göra nåt användbart av och inte rabbla exakta siffror för glastjocklek kontra vattenhöjd

            Kommentar

            • slusken
              • March 2006
              • 149

              #7
              Tjenare!
              Jag jobbar med att glasa fönster och har även själv byggt en hel del akvarier. Dock aldrig av isolerglas. En isolerglaskasett, för jag misstänker att det är sånt du tänker på, består i 99%av fallen av 2 eller 3st 4mm enkelglas som är sammanfogade med aluminiumdistanser på någonstans mellan 6 och 18mm bredd. En glasbit på 4mm räknar man med en maxhöjd på 30cm när man bygger akvarium för att vara på den säkra sidan. Nu är det dock i regel 3st sånna glas som är sammanfogade med hjälp av aluminiumdistanserna så jag kan inte säga om det kommar att hålla för ett högre tryck eller inte. Man ska vara medveten om att glasen i kasetten inte ligger ann mot varandra utan just har en distans på minst 6mm mellen sig så det blir ju inte som att använda sig av laminerat glas.
              Sen har man ofta någon form av ädelgas, typ krypton eller argon, mellan glasen för att få bättre energivärden i kasetten. Hur detta påverkar vattenlevande djur vid ett eventuellt läckage kan jag inte svara på. Men det kan ju vara dumt att chansa. En annan sak jag inte har koll på är om gummit som hela kasetten är sammanfogad av släpper gifter eller ej.
              Så för att komma till saken någon gång så skulle jag inte rekommendera dig att använda dig av isolereglas. Mycket bättre att lägga ner någon extra krona på tjockare floatglas i stället. Eller helt enkelt göra som MagArne skriver och använda dig av IBC-tankar i stället. Säkert mycket billigare och definitivt betydligt smidigare.

              Mvh
              Jim!
              Fear no fish!

              Kommentar

              Arbetssätt...