regnbågsöring i akvarie??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • smurfmats
    • February 2003
    • 3538

    du behöver inte skita i det men att plantera ut fisk i svenska vatten för att du vill se dem är förkastligt! du skadar mer än du anar som sagt...

    o sen när vill föräldrar göra nåt som barnen vill! du får vänta tills du har en egen tomt och kan gräva en stor damm och ha fisk i. är regnbåge ett stort intresse kanske du kan sommarjobba/praoa på en fiskuppfödning..?
    tråden om fjärilars lek!

    Kommentar

    • pirayamannen
      • May 2007
      • 121

      ok tack så mycket, men du, vad är det man skadar när man sätter ut fisk i vattendrag utan fisk o sånt??(bara larver av insekter finns)

      Kommentar

      • smurfmats
        • February 2003
        • 3538

        hur vet ni att det inte finns fisk i vattendraget? fisk som lever i bäckar är oftast otroligt skygga och att se ex öring är väldigt svårt! skulle ni sätta ut regnbåge i en bäck där det redan finns fisk så kan det slå ut den inhemska stammen av öring.

        och skulle ni sätta ut öring så kommer generna att blandas mellan "er" öring och mellan den inhemska vilket inte heller är bra.

        och finns det absolut inte några fiskar i vattendraget så kanske det finns rödlistade inskekter i vattnet som inte skulle trivas om det planteras in fisk i det.

        så det bästa är att ha en damm eller ett stort akvarium där man kan studera sin fisk och inte sätta ut den i våra vattendrag! jag är glad att du inte kommer sätta ut någon fisk nu!
        tråden om fjärilars lek!

        Kommentar

        • pirayamannen
          • May 2007
          • 121

          ok. men vad kan jag göra nu då? jag har inga pengar till större akvarium.. så vad ska jag göra för att kunna ha regnbåge ett tag utan stort akvarie? (då tänker jag på smolt på 15 cm)

          Kommentar

          • smurfmats
            • February 2003
            • 3538

            ja då kanske du inte kan göra så mycket helt enkelt... vill inte din far att du ska gräva en damm i trädgården och dina pengar inte räcker så får du vänta tills nåt av de två löser sig (pengar eller damm). tyvärr får man inte alltid vad man vill ha..
            tråden om fjärilars lek!

            Kommentar

            • pirayamannen
              • May 2007
              • 121

              finns det absolut inget sätt jag kan ha 1 st 15 cm lång regnbågssmolt på?

              Kommentar

              • Carassius
                • January 2006
                • 81

                Ursprungligen postat av pirayamannen
                svar på dina frågor:

                1. det ska inte bli nått p&t fiske
                2. vi tänkte sätta ut 15 cm smolt
                3.vi tänker ansöka(eventuellt)
                4. vi hade inte tänkt fiska upp dem! vi vill bara ha dem för att dom är fina och så.
                5. vi tänkte spärra av med vattenfall uppe och plastnät där nere
                6.om det blir nåt av projektet så söker vi tillstånd
                7. det finns inga fiskar,kräftor eller nått annat sådant djur. bara insektlarver
                och sist men inte minst: vi har bara FUNDERAT på det det är inget som är säkert.
                1: OK
                2 Vet ine så mycket om fiskutsättning, men jag tror att det kan bli problem att få dem att trivas. (Och "for the record" - Smolt är namet på laxartad fisk som nått stadiet då de är redo att vandra ut i havet, dvs när de övergått från att vara stationära mörka fläckiga fiskar till blanka fiskar.)
                3. Bra
                4. Ok, men som sagt tror jag inte att ni kommer se så mycket av dem när de väl hamnat i bäcken
                5. Det ska till ett ordentlig vattenfall för att hålla kvar en regnbåge, och givetvis måste markägaren vara med på noterna. Det kan till och med krävas anmälan eller tillstånd från länsstyrelsen (Det kallas för vattenverksamhet att gräva och ändra flöden i vattendrag.)
                6. Bra igen
                7.Detta har redan diskuterats ser jag

                Det var inte min mening att vara elak eller hård. Jag vill bara få dig (och alla andra som kan tänkas läsa) att förstå att man inte ska ta lätt på det här med att sätta ut främmande djur och växter i naturen. Människan har gjort det i många decennier och ställt till med en himla massa elände i naturen. (Signalkrätan är ett suveränt exempel på detta.) Även om du inte tror att det finns något skyddsvärt i den bäcken så kan det göra det. Och att tro att vi människor vet allt som är värt att veta, är just misstaget som lett till så mycket förstörd natur i världen.

                Ditt "regnbågsproblem" kan jag inte lösa direkt. Jag vet inte var du bor men kanske finns det möjlighet att starta någon slags lokal akvarieförening med intresserade ungdomar som får möjlighet att ha en lokal och så kan man köpa in saker gemensamt. Hör med dina föräldrar, i skolan, kolla med nån på kommunen. Tänk på att vuxna är måna om att ungdomar har nåt vettigt att göra istället för att dra runt å stan och dricka öl. Om du säger till farsan: - Jag vill gräva en stor grop i trädgården och slänga i fisk, så låter det som en dålig idé i hans öron. Om du istället säger: Jag vill gå med i en akvarieförening och träffa likasinnade och skapa roliga akvarieprojekt, så låter det som en jättebra idé. Lycka till med regnbågarna!

                Kommentar

                • Guest

                  Du har råd att bygga en damm men du har inte råd att köpa ett akvarie? Intressant.

                  Kommentar

                  • pirayamannen
                    • May 2007
                    • 121

                    dammen tänkte jag bygga själv, akvariet jag vill ha går på 1500:- en poolduk på 700 på jula.

                    Kommentar

                    • pirayamannen
                      • May 2007
                      • 121

                      asså, hur fan ska en 13 åring kunna få tillstånd till fiskutsättning?!! det är ju helt på tok säger alla jag pratat med. jag kan lite om regnbågen då jag hade en kompis(inte längre kompisar) som hade en damm på sin gård där han hade regnbåge. det är väl lagligt att ha regnbåge i damm på sin egen tomt va?!!

                      Kommentar

                      • smurfmats
                        • February 2003
                        • 3538

                        det är svårt, spec med ditt alltför vaga syfte... att plantera ut fisk är som sagt inget man gör sådär i en handvändning!

                        man får ha regnbåge i en egen damm på tomten men då ska det vara en damm som saknar kontakt med annat vatten (alltså inte en bäck på tomten).
                        tråden om fjärilars lek!

                        Kommentar

                        • pirayamannen
                          • May 2007
                          • 121

                          vad menar du med ´´ditt vaga syfte´´?!! jag vill ha regnbåge för dom är fina,intressanta och dom är häftiga bara.

                          Kommentar

                          • smurfmats
                            • February 2003
                            • 3538

                            ja det är oherhört vagt syfte i detta sammanhang! en fiskutsättning i en svensk bäck är ingen lek utan det krävs efterforskningar och studier innan man planterar ut fisk. tycker bara du ska ta och släppa hela denna ideén med att sätta ut regnbåge i våra vattendrag!
                            tråden om fjärilars lek!

                            Kommentar

                            • pirayamannen
                              • May 2007
                              • 121

                              jag har ju sagt att jag inte ska göra det? förstod du inte när jag skrev det?!

                              Kommentar

                              • smurfmats
                                • February 2003
                                • 3538

                                jo jag förstod det men sen började du fråga hur svårt det ska vara med att få tillstånd till att sätta ut fisk. då börjar man undra igen...
                                tråden om fjärilars lek!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...