regnbågsöring i akvarie??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pirayamannen
    • May 2007
    • 121

    #91
    ja. nu tror jag att jag fått reda på det mesta. tack för hjälpena allesammans och gott nytt år!!

    Kommentar

    • Swiper
      • December 2008
      • 12

      #92
      Hej alla!

      Här är en länk till min Regnbåge.
      Han ser ut som en regnbåge ska, prickig utav bara den
      Knappt nåt silver i han och knallgrön på huvud/rygg. Superfin tycker jag, Vad tycker ni?




      Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.


      men tyvärr drog youtube ner kvaliteten när jag laddade upp den.
      blev väldigt suddigt.

      Kanske ser bättre på bilderna här.

      [img=http://img213.imageshack.us/img213/2076/1111dsc00067hd4.th.jpg]

      [img=http://img229.imageshack.us/img229/7549/2222dsc00070rm8.th.jpg]

      [img=http://img228.imageshack.us/img228/2735/3333dsc00077uu7.th.jpg]


      Mvh Swiper
      Senast redigerad av Swiper; 27 December 2008, 22:50.

      Kommentar

      • pirayamannen
        • May 2007
        • 121

        #93
        tjenare, hur kan du få en båge att överleva i akvariet? min blev helt tokig och simmade runt som en tok. hur stora yngel kan man ha(ett tag)i ett 54 liters akvarie? vill ju så gärna ha båge så lite tips vore toppen! kan man ha dem i vattentunnor om man matar dem??

        Kommentar

        • Swiper
          • December 2008
          • 12

          #94
          Ursprungligen postat av pirayamannen
          tjenare, hur kan du få en båge att överleva i akvariet? min blev helt tokig och simmade runt som en tok. hur stora yngel kan man ha(ett tag)i ett 54 liters akvarie? vill ju så gärna ha båge så lite tips vore toppen! kan man ha dem i vattentunnor om man matar dem??
          Köp ett beggat min 200 liters, köp en fet cirkulationsfläkt typ saltvatten och en bra filter pump. Få ner tempen till under 20 grader. (har du inget svalt rum får du köpa en kylare (4000 spänn)) Åk till en som odlar fisk. förklara att du är intresserad och du skulle vilja prova ha en i ditt akvarie.
          Och glöm för guds skull inte köpa med dig en kasse foder till fisken. (finns ej att köpa om man inte är fiskodlare)

          Framhäv dig som seriös och förklara att om den inte trivs så avlivar du den.
          Säg inte att du ska släppa ut den i det fria. (mycket olagligt)

          Det är nästan omöjligt att få en put & take sjö fångad regnbåge att trivas. Den är först och främst för stor, sen kan den bli skadad när du fångar den, och dom dör lätt av mjölksyran den får när du fångar den om den inte får lungna ner sig innan du stoppar den i en STOOR tunna med kallt syrerikt vatten som den kan vara i under transporten hem.
          Sen har den hunnit bli förvildad och vant sig med att kunna speeda på utan att stånga in i en akvarievägg. När du tar en liten en från en fiskodling så har den vant sig med att leva trångt med 1000 andra regnbågar tätt inpå. Den kommer trivas fint med lung och ro i ett stort akvarium.


          54 liter är på tok för litet men nog kan du väl ha ett par 6 månaders.
          En tunna kan du nog glömma. Ett spigg kanske överlever där ett tag.

          Fiskodlingarna får in års-smolt på hösten och då är den ca 6 månader (4-8 cm) (kommer från kläckeriet)

          Då är fjolårets (1,5 år) ca 15-20 cm och helt jävla sjukt starka och vilda. =/

          Är som natt och dag.



          Lycka till =)
          Senast redigerad av Swiper; 22 January 2009, 11:21.

          Kommentar

          • pirayamannen
            • May 2007
            • 121

            #95
            ok. tack för infon swiper! jag vet en fiskodlare som helt ärligt sålde 6 regnbågar till min kompis och dom frågade: ska du ha dom i en damm´´ och så ja han ja det tänkte jag och då sa dom ok det blir nog bra. så dom brydde sig inte om att det va olagligt... men han har en dam och problemet är att odlaren inte ville sälja större exemplar(dom skyllde på att dom skulle dö av syrebrist i hinkarna) vad kan man ha som rymmer några bågar på 25-30 cm? (han har en dam) där sa att att vi kunde ha den som en liten´´fiskedamm´´
            Senast redigerad av pirayamannen; 23 January 2009, 17:38.

            Kommentar

            • smurfmats
              • February 2003
              • 3538

              #96
              se bara till att dammen inte har kontakt med övrigt vatten i naturen..
              tråden om fjärilars lek!

              Kommentar

              • pirayamannen
                • May 2007
                • 121

                #97
                Swiper: men om man har en kubiktank, kan man då hålla några bågar på 30 cm eller nått? när tycker du att det är en bra tid att köpa hem regnbågen? odlaren tyckte jag skulle vänta till våren. mycket intressant ämne!

                Kommentar

                • pirayamannen
                  • May 2007
                  • 121

                  #98
                  ingen som vet?!

                  Kommentar

                  • Swiper
                    • December 2008
                    • 12

                    #99
                    Piraya:

                    Vår är bra, sommar sämre pga högre vattentemp (mindre syre i vattnet)
                    Underlättar transport. Vänj dom bara med det nya vattnet och ös i lite vatten eftersom, häll inte i dom direkt.

                    I ett 1000 liters tank kan du ha max 3 st 25 cm bågar, om du har bra snurr på vattnet samt klart och jämn kall temp. Får ej stå soligt då blir vattnet för varmt. Gräv ner tanken i jorden i skuggan.

                    Men akvarium är att föredra, lätt att rengöra och du ser hur mycket varje fisk äter. Och så är dom ju så fina att sitta och beskåda. Speciellt när dom äter.

                    När jag kommer ner för trappen till källaren så blir min firre glad och börjar simma fram och tillbaka i akvariet supersnabbt. (vill ha mat)
                    Går jag bara förbi eller annat så lungnar han sig fort.

                    När jag rengör så kommer han och stryker sig mot min hand ibland som en katt. Han är bra rolig.


                    Ska visa er nån film snart.

                    Kommentar

                    • pirayamannen
                      • May 2007
                      • 121

                      Swiper, du som vet, OM man fick tillstånd att sätta ut regnbåge i en bäck som är 40 cm djup, vilken storlek skulle du välja samt antal?? vi funderar på att skicka in en ansökan. om vi får tillstånd funderar vi på och ta 10 st 15 cm långa bågar. låter det som ett bra val?? eller kan man ha typ 4 st bågar på 30 cm?

                      Kommentar

                      • Carassius
                        • January 2006
                        • 81

                        Om du nu seriöst tänkt sätta ut regnbåge i en bäck så bör du tänka på följande:
                        1. För så kallat put&take fiske så sätter man ut fisk i storlek som lämpar sig att fiska på direkt (30 cm och uppåt kanske)
                        2. Om du vill få till ett reproducerande bestånd så sätter man ut småfisk (typ yngel) eller rom. Då måste man givetvis också se till att det finns lämpliga lekområden och att vattenkemin är lämplig för arten.
                        3. Du får inte sätta ut fisk utan tillstånd från länsstyrelsen SAMT markägaren/fiskevårdsområdesföreningen (FVOF). Se: http://www.fiskeriverket.se/arkiv/fa...f80001197.html
                        4. Även om du sätter ut fisken själv så får du inte fiska upp den bara för det, om du nu tänkt det. För att få fiska i vattnet måste du ha tillstånd av ovan nämnda markägare/FVOF. Detta är en av anledningarna att det mig veterligen aldrig har utförts en fiskutsättning utan att markägaren själv varit inblandad.
                        5. Om du inte spärrar av vattnet upp- och nedströms utsättningsplatsen så ser du antagligen inte fisken mer.
                        6. Du kan givetvis sätta ut fisken utan att tala om det för någon (och sedan tjuvfiska om du tänkt det). Detta är dock olagligt och oetiskt så det sjunger om det.
                        7. Sist men inte minst: Regnbågen är en främmande art i Sverige och om du har något som helst naturvårdsintresse så avstår du från dessa tankar helt och hållet. Att plantera ut regnbåge i svenska vatten är lika intelligent som att släppa ut minkar i skogen för att man tycker att de är fina att se på. Sätt dem i ett akvarium om du måste hålla på med dessa fiskar. Eller sök jobb på en fiskodling och kladda med dem varje dag i ett par månader så släpper fascinationen snart.

                        Kommentar

                        • smurfmats
                          • February 2003
                          • 3538

                          Ursprungligen postat av pirayamannen
                          Swiper, du som vet, OM man fick tillstånd att sätta ut regnbåge i en bäck som är 40 cm djup, vilken storlek skulle du välja samt antal?? vi funderar på att skicka in en ansökan. om vi får tillstånd funderar vi på och ta 10 st 15 cm långa bågar. låter det som ett bra val?? eller kan man ha typ 4 st bågar på 30 cm?

                          vad är syftet med att sätta ut fisken? det är väl det mest väsentliga ni måste kunna skriva ihop för att få tillstånd...
                          tråden om fjärilars lek!

                          Kommentar

                          • pirayamannen
                            • May 2007
                            • 121

                            Ursprungligen postat av Carassius
                            Om du nu seriöst tänkt sätta ut regnbåge i en bäck så bör du tänka på följande:
                            1. För så kallat put&take fiske så sätter man ut fisk i storlek som lämpar sig att fiska på direkt (30 cm och uppåt kanske)
                            2. Om du vill få till ett reproducerande bestånd så sätter man ut småfisk (typ yngel) eller rom. Då måste man givetvis också se till att det finns lämpliga lekområden och att vattenkemin är lämplig för arten.
                            3. Du får inte sätta ut fisk utan tillstånd från länsstyrelsen SAMT markägaren/fiskevårdsområdesföreningen (FVOF). Se: http://www.fiskeriverket.se/arkiv/fa...f80001197.html
                            4. Även om du sätter ut fisken själv så får du inte fiska upp den bara för det, om du nu tänkt det. För att få fiska i vattnet måste du ha tillstånd av ovan nämnda markägare/FVOF. Detta är en av anledningarna att det mig veterligen aldrig har utförts en fiskutsättning utan att markägaren själv varit inblandad.
                            5. Om du inte spärrar av vattnet upp- och nedströms utsättningsplatsen så ser du antagligen inte fisken mer.
                            6. Du kan givetvis sätta ut fisken utan att tala om det för någon (och sedan tjuvfiska om du tänkt det). Detta är dock olagligt och oetiskt så det sjunger om det.
                            7. Sist men inte minst: Regnbågen är en främmande art i Sverige och om du har något som helst naturvårdsintresse så avstår du från dessa tankar helt och hållet. Att plantera ut regnbåge i svenska vatten är lika intelligent som att släppa ut minkar i skogen för att man tycker att de är fina att se på. Sätt dem i ett akvarium om du måste hålla på med dessa fiskar. Eller sök jobb på en fiskodling och kladda med dem varje dag i ett par månader så släpper fascinationen snart.
                            svar på dina frågor:

                            1. det ska inte bli nått p&t fiske
                            2. vi tänkte sätta ut 15 cm smolt
                            3.vi tänker ansöka(eventuellt)
                            4. vi hade inte tänkt fiska upp dem! vi vill bara ha dem för att dom är fina och så.
                            5. vi tänkte spärra av med vattenfall uppe och plastnät där nere
                            6.om det blir nåt av projektet så söker vi tillstånd
                            7. det finns inga fiskar,kräftor eller nått annat sådant djur. bara insektlarver
                            och sist men inte minst: vi har bara FUNDERAT på det det är inget som är säkert.

                            Kommentar

                            • smurfmats
                              • February 2003
                              • 3538

                              har ni erfarenhet/utbildning om detta sen tidigare? tycker det låter helt horribelt att ni ska sätta ut fisk i ett vattendrag! ni förstör mer än vad ni anar!
                              tråden om fjärilars lek!

                              Kommentar

                              • pirayamannen
                                • May 2007
                                • 121

                                då skiter vi i allt!! det är ingen ide att ha regnbåge! jag får inte göra nån jävla damm för pappa, mitt akvarie är åt hel**** för litet och jag vet inte vat jag ska ha den. ingen ide att hålla på med regnbåge enligt alla här...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...