Vilket spel...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Ok, jag har det liggande, men har inte kört klart det, har det till PS3.

    Kass och kass, men jag är mer intresserad av att ta mig igenom en bra story, med intressanta karaktärer, än att visa alla hur duktig jag är på att spöa en boss på svåraste svårighetsgraden. När jag ser på film så är jag ju heller inte intresserad av att spola tillbaka en scen flera gånger bara för att den var för svår att fatta. Jag är lite kluven till en del spelgenrer, som RTS, jag tycker ofta att de har coola upplägg, och utseenden, men samtidigt är jag inte överdrivet bra på strategiskt tänkande. Jag känner inte riktigt igen mig i att det bara är att promenera igenom spelen, men jag köper väldigt sällan grisen i säcken när det kommer till spel, utan håller mig till de stora, så att säga, som är gjorda av mer erkända utvecklare.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Einarsson
      • May 2012
      • 2956

      Ursprungligen postat av Shepard
      Ok, jag har det liggande, men har inte kört klart det, har det till PS3.

      Kass och kass, men jag är mer intresserad av att ta mig igenom en bra story, med intressanta karaktärer, än att visa alla hur duktig jag är på att spöa en boss på svåraste svårighetsgraden. När jag ser på film så är jag ju heller inte intresserad av att spola tillbaka en scen flera gånger bara för att den var för svår att fatta. Jag är lite kluven till en del spelgenrer, som RTS, jag tycker ofta att de har coola upplägg, och utseenden, men samtidigt är jag inte överdrivet bra på strategiskt tänkande. Jag känner inte riktigt igen mig i att det bara är att promenera igenom spelen, men jag köper väldigt sällan grisen i säcken när det kommer till spel, utan håller mig till de stora, så att säga, som är gjorda av mer erkända utvecklare.
      Håller med! Vissa spel spelar man för storyn! Vissa (tyvärr få) utvecklare är magiska story tellers. Det är underbart. Ibland vill jag bli utmanad dock. EDIT: Anno har en rätt bra story. Men den går långsamt framåt, eftersom spelet i sig är rätt långsamt.
      350L Diskus

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        Ursprungligen postat av Einarsson
        Håller med! Vissa spel spelar man för storyn! Vissa (tyvärr få) utvecklare är magiska story tellers. Det är underbart. Ibland vill jag bli utmanad dock. EDIT: Anno har en rätt bra story. Men den går långsamt framåt, eftersom spelet i sig är rätt långsamt.
        Det är det som är så bra med t.ex Uncharted, ett lätt linjärt upplägg, men rejält storydrivet, matinéäventyr á la Indiana Jones, och har fått beröm för sina levande karaktärer, som med blickar och mimik visar vad de känner. Även de spelen har strider som man ibland måste göra om några gånger, men inte alls som The Last of Us.

        Men när det kommer till story, så är det få spel som slår Mass Effecttrilogin. Tyvärr suger de 10 sista, avgörande minuterna av trean. Se'n är jag även förtjust i Tomb Raider, och tack och lov verkar Rise of the Tomb Raider upphöra att vara exklusivt för Xbox One nå'n gång sista kvartalet 2016. Blir ett grymt spelår det, med Mass Effect Andromeda, Uncharted 4, The Last Guardian, och Rise of the Tomb Raider. Se'n är jag även svag för Ratchet & Clank, och ett så'nt lär också vara på gång till PS4.

        Hmm, har ett antal spel som jag inte ens har testat, borde väl sätta igång med dem, men är väl lite orolig att de ska visa sig vara för svåra, så att jag tröttnar. Alien Isolation har jag till PS4, men slutade spela en bit in, när stämningen blev lite väl tät Älskar Alienfilmerna (utom möjligen den fjärde), men precis som RTS är jag lite kluven till skräckspel.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Einarsson
          • May 2012
          • 2956

          Det är en typen av upplägg jag gillar, när de är ganska länjära och extremt storydrivna. Det är ju tydligen ett jäkla mode nu med open world-spel där man inte får någon riktning på nånting, det hatar jag. Jag spelar spel för jag vill få en story berättad för mig. Det enda openworldspelet jag gillat är GTA5 typ för det är en jättebra story som man kan välja att följa stenhårt, man behöver inte bry sig om att det är openworld och bara följa storylinen.

          När man snackar om utbredda fiktiva universum så kan jag sitta och läsa om Warcraft-världen i evigheter. Har älskat alla RTSen, wc - wc3. Finns OÄNDLIGT MYCKET lore att läsa om det universumet, helt ofattbart mkt.
          Senast redigerad av Einarsson; 11 July 2015, 21:35.
          350L Diskus

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            Samma här Ofta är det ju så i fantasy-RPG, det är en massa omkringspringande, det finns liksom inget annat sätt att ta sig mellan olika ställen, för det finns inga fordon, och det känns som om de har försökt göra detta omkringspringande till nå't positivt, det är sååå öppet. Nej, det är tradigt. Det är Bioware som gör både Mass Effect, och Dragon Age, men det är ganska stor skillnad mellan dem. ME är sci-fi-RPG, med ett snabbt och smidigt sätt att ta sig runt i galaxen, vilket gör att de kan lägga mer tid på att faktiskt visa karaktärernas ansikten och dialoger, medan DA är riddartidsfantasy, där karaktärerna tillbringar mycket tid med att springa från område till område, vilket gör att man mest får se deras ryggar, och det dyker upp en massa strider som rätt snabbt blir tjatiga. I ME slåss man mest när man måste, där det så att säga hör ihop med storyn, medan i DA springer man mest runt och slåss hela tiden, ungefär som i World of Warcraft, som jag har stått vid sidan av och tittat när syrrans man har spelat, och haft lite svårt att se det roliga i att springa runt och banka på fiender hela tiden.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Einarsson
              • May 2012
              • 2956

              Ett spel som WoW är ju ett MMORPG dock, det är en enorm värld som sagt. Och det bygger helt och hållet på vilka man spelar med, det är inte det minsta roligt att spela själv. Det är helt och hållet en gemenskap som krävs för att det ska gå att spela.
              350L Diskus

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                Jag är inte så förtjust i onlinespel av just den anledningen, de är ju ofta av den där öppna typen, inte särskilt storydrivna, och bara kul att spela om rätt personer är online samtidigt. Och går dessutom bara att spela så länge det är populärt, och servrarna hålls öppna. Ett bra singleplayerspel kan man återkomma till gång på gång, så länge spelmaskinen funkar.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Einarsson
                  • May 2012
                  • 2956

                  Ursprungligen postat av Shepard
                  Jag är inte så förtjust i onlinespel av just den anledningen, de är ju ofta av den där öppna typen, inte särskilt storydrivna, och bara kul att spela om rätt personer är online samtidigt. Och går dessutom bara att spela så länge det är populärt, och servrarna hålls öppna. Ett bra singleplayerspel kan man återkomma till gång på gång, så länge spelmaskinen funkar.
                  Ja det är stor skillnad på spel. Vissa onlinespel, t.ex world of warcraft, har ju såklart en story, men den är så sinnessjukt mycket större än så att det på ett spel som är 20-30 timmar långt inte ens går att ta upp 1% av den. Det är hundratals karaktärer över tiotusenstals år historia som utspelat sig ändra från warcraft 1 till slutet av world of warcaft. och det finns ett 15-tal noveller som handlar om olika delar och personer i den världen. Det är ju som sagti nte en story so mföljer ett fåtal personer, utan det är en helt fiktivt universum.

                  Nu ska de ju göra film av Warcraft, som ska fokusera på två karaktärer i unversumet, så även den kommer ju bara snegla lite smått på ytan. Men det är en början, jag tror det kommer bli väldigt bra. Det kommer säkrt bli fler filmer om denna tas emot bra, den har ju en helt enorm budget också då blizzard entertainment badar i pengar.

                  Om någon skulle vara intresserad så kommer den handla om följande två personer, man kan läsa en hyfsat kort biografi om dem här oxo.

                  “He was an immovable mountain. A pillar of strength and honor. He sacrificed himself so that we could survive. So that generations of orcs after him could be born into a world without the blood curse... Without Gul'dan and his Old Horde... Oh Durotan, how I wish you could be here. Your people so desperately need you...”

                  “Rest easy, lad. Things look bleak now, but calm will follow the storm as surely as peace will follow war.”


                  EDIT; Sen ska man ju börja någonstans, finns inget som säger att inte mass effect kan hamna i samma sits många år framöver, att världen vidareutvecklats enormt och blir ofattbart stor.

                  En stor aspekt med MMORPG är ju också att det krävs att man lägger ner 10x mer timmar i spelet för att man ska kunna få ut det bästa av det. Funkade när man var yngre, funkar inte längre. : )
                  Senast redigerad av Einarsson; 11 July 2015, 22:09.
                  350L Diskus

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    Tja, Mass Effect är redan där. Kanske inte i klass med Warcraft, eftersom den världen har funnits längre, men ME-universumet innehåller, förutom speltrilogin, bl.a romaner och seriealbum, som utspelar sig mellan spelen, och förklarar saker som bara nämns i förbigående i spelen, och en tecknad film, som heter Mass Effect: Paragon Lost. Och det är åtminstone en spelfilm på gång, som jag hoppas kommer snart.

                    Angående Blizzard, så skulle jag älska att se en spelfilm om Starcraft. Starcraft är för övrigt Sydkoreas nationalsport
                    Senast redigerad av Shepard; 11 July 2015, 22:22.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Einarsson
                      • May 2012
                      • 2956

                      Fortsättnigne där kommer ju snart.

                      Blizzard has announced the thrilling conclusion to the StarCraft II saga, "Legacy of the Void."Sign up for the Beta!http://legacyofthevoid.comhttp://facebook...


                      Älskar blizzards CGI cinematics dock. Så nogrannt gjorda. Typ denna är episk.
                      350L Diskus

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        Hmm, vad jag förstår så säljs alla tre kampanjerna (terran, protoss, och zerg) av Starcraft som separata spel till fullpris? Till skillnad från första spelet, där alla tre ingick i samma spel.

                        Protoss har för övrigt vissa likheter med salarians i ME. Båda bygger väl på den klassiska myten om den grå rymdvarelsen med stora ögon, men salarians har mun, vilket väl inte protoss har, om jag minns rätt.

                        Mordin is explaining how the (SPOILARS) Protheans/Collectors are empty shells of a species and have no art or culture. Which leads him to bust into song.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • Einarsson
                          • May 2012
                          • 2956

                          Terran är första spelet, Zerg och Protoss kommer som expansioner, kostar inte lika mycket som första spelet dock, eftersom de är expor.
                          350L Diskus

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            Vad tycks om Mordins sång? Därifrån jag fått min signatur.
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • Einarsson
                              • May 2012
                              • 2956

                              Sällan spelkaraktärer är så flummiga.
                              350L Diskus

                              Kommentar

                              • Shepard

                                • March 2003
                                • 13992

                                Flummig men smart Rymdvarelseversionen av en disträ professor.
                                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                                Min profil
                                Mitt galleri

                                Kommentar

                                Arbetssätt...