Vilket spel...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    Kommer uncharted till PC? Jag är extremt allergisk mot spelkonsoller.
    350L Diskus

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      Tror det är PS4-exklusivt. Och jag spelar hellre på konsoler, som inte måste uppgraderas titt som tätt (för pengar man får en konsol för) för att spelen ska funka som det är tänkt Känns inte som konsolspel är lika sårbara för buggar, ibland känns det som om man öppnar en PC, så skulle man inte bli förvånad om en jättebugg har byggt bo därinne.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        Jag gillar PC för det finns så extremt mykcet mer potential. På en PC kan de spelutvecklarna kräma på grafik som får en modern konsol att se ut att vara från 90-talet.

        Men jag förstår ju din poäng att det är det låga priset som gör det attraktivt. Billigt och fungerar. Jag gillar dessutom pang-pang-spel vilket är hopplöst att spela med handkontroll.
        350L Diskus

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          Jo, potential har den, om man har råd att uppgradera den ofta, eller köpa en ny en gång i halvåret. Annars tappar väl PC:n sitt grafikövertag över konsolerna Och så billiga är inte spelkonsoler längre, då de väl mer börjar likna multimediamaskiner än rena spelmaskiner, tycker de börjar bli för lika just en PC. Och tycker inte skillnaden i grafik mellan konsol och PC-versioner av samma spel är särskilt stor, om utvecklarna vet vad de gör. Nu för tiden har även en bra konsol tillräckligt mycket kraft för att kunna visa upp riktigt bra grafik. Se'n är ju vissa spel mer lämpade att köra på konsol.

          Dit hör dock inte FPS (pang-pang), de brukar funka klart bäst på PC Men de pang-pang jag kör är nog mest TPS, som Uncharted, och Tomb Raider. Och så Mass Effect, som är en bra blandning mellan TPS och RPG.
          Senast redigerad av Shepard; 10 July 2015, 21:22.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Einarsson
            • May 2012
            • 2956

            Det är ju tyvärr så att de vill bygga spelen på alla plattformar, och då måste de skala ner grafieken att passa konsollen, så inte PCns potential används. Därför gillar jag inte konsolerna, för de är lite bromskloss. :-) Dom bromsar utvecklingen en del.

            Här är ett exempel från nya Unreal Engine på en PC.
            Test on fully procedural ground textures.(Big rocks come from Epic Kite demo)https://forums.unrealengine.com/showthread.php?58385-Koola-s-stuffEdit : With so...


            Där har vi exempel på vad dagens grafiska motorer KAN göra om man vrider upp reglagen till 100%. I dagens spel används säkert inte mer än 10-20% av krämen som grafikmotorerna kan leverera.

            Hårdvaran generellt begränsar, och utvecklarna måste sansa sig ännu mer för att deras spel ska funka på kosnolerna, eftersom det är så mycket volymförsäljning där, det är helt enkelt för dyrt att bygga plattformsexklusiva spel (om inte ägarna till plattformen betalar för det). På ett sätt är konsolerna bra dock, och det är ju att många spelutvecklare skulle konkursa annars förmodligen. Och det skulle bli färre spel, dåligt för branschen generellt.

            Det ska dock sägas att på en PC för 8000 kr hade antagligen den där grafiken sett ut som en powerpointpresentation. Men ändå, det är rätt imponerande att det möjligt, även om det krävs en dator för 50 000 kr+ för att kräma på sådär mycket, men det är ändå sjukt att det finns motorer som redan nu kan efterlika verkligheten så pass bra att man knappt ser någon skillnad.

            En annan video:
            https://forums.unrealengine.com/showthread.php?58385-Koola-s-stuff


            Tänk den dagen sånt här kan renderas på hårdvara som går att köpa för rimlig peng.
            350L Diskus

            Kommentar

            • Einarsson
              • May 2012
              • 2956


              [ATTACH=CONFIG]76734[/ATTACH]
              350L Diskus

              Kommentar

              • Einarsson
                • May 2012
                • 2956

                Sjukt hur "relativt lätt" det är att göra fantastiska miljöer med Unreal Engine 4.

                Quick scene I put together in Unreal Engine 4. Scene took me less than 3 hours from start to finish. I did NOT create the actual art assets used in this vi...
                350L Diskus

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  Mm, men jag har då inga 50000 att lägga på en speldator Klart att man kan se riktiga superanimationer på dyra supermaskiner (som väl är rätt vanliga i Hollywood, där kan vi snacka bra grafik), men det är ju inget den genomsnittliga spelaren får tag i Kan tänka mig att även Sony sitter på rätt fantastisk teknologi, som de inte kan ha med i PS4, för då skulle ingen ha råd med den.

                  Den genomsnittliga spelaren får nog uppgradera sin PC då och då för att inte förlora sin grafikfördel, det är nog rätt många som irriterat måste sänka grafikinställningarna i PC-spelen för att det hackar och rycker. Så'nt behöver man inte oroa sig för på konsoler, där funkar spelen utan en massa meck. Konsolspel också bli snyggare och snyggare ju längre in i konsolens livslängd man kommer, när utvecklarna lär sig att programmera till den.

                  När man ser grafikdemos kan man väl inte alltid vara säker på att det är i realtid, och "in game" så att säga.

                  Hur som helst finns det gott om snygga spel både till PC och konsoler
                  Senast redigerad av Shepard; 10 July 2015, 22:44.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Einarsson
                    • May 2012
                    • 2956

                    Ursprungligen postat av Shepard
                    det är nog rätt många som irriterat måste sänka grafikinställningarna i PC-spelen för att det hackar och rycker. Så'nt behöver man inte oroa sig för på konsoler, där funkar spelen utan en massa meck.
                    Inte alltid dock. I GTA5 på Xboxen droppade FPSen ofta ner till 10-15... Var riktigt dåligt. :/
                    350L Diskus

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      Ursprungligen postat av Einarsson
                      Inte alltid dock. I GTA5 på Xboxen droppade FPSen ofta ner till 10-15... Var riktigt dåligt. :/
                      Jo, klumpiga programmerare finns ju alltid. Hmm, kom att tänka på Dragon Age Inquisition till PS4, det finns även till PS3, och så'nt brukar alltid leda till kompromisser grafikmässigt, men det är faktiskt snyggt till PS4. Se'n att det rent spelmässigt inte är lika intressant som Mass Effect är en annan sak, dels föredrar jag sci-fi, och allt omkringspringande (känns som att de tycker att karaktärernas ryggar är mer intressanta än deras ansikten, och storyn), och alla sammanstötningar med för svåra fiender gör att i alla fall jag tröttnar rätt fort.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Einarsson
                        • May 2012
                        • 2956

                        Jag tycker generellt bättre om realtid eller fantasy. :-) Scifi är ju scifi dock och kan således vara på en miljard olika sätt, så det finns ju bra sånna varianter också.
                        350L Diskus

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          Jo, finns ju gott om b-historier inom sci-fi, så man får ju sålla en hel del, och inte köpa ett spel eller en film bara för att omslaget är coolt Men rent allmänt så tycker jag det är intressant, dels för att spel som utspelar sig under riddar/medeltiden tenderar att smittas rent spelmekaniskt av att det utspelar sig under en ganska primitiv tidsperiod, vilket ofta bl.a verkar betyda krångliga menyer, och att man måste gå eller springa överallt. Det senare har de försökt vända till nå't positivt, det är sååå fritt och öppet, och man kan gå överallt. Jag ser det istället som att det tar onödigt lång tid, tar fokus från karaktärer och story, och att man (som i t.ex fallet Dragon Age Inquisition) rätt som det är springer in i ett område med alldeles för svåra fiender, som man borde vänta ett bra tag med. I t.ex Mass Effect 1 så sker utforskningen med hjälp av en hoppig och studsig 6-hjulig pansarbil, M35 Mako, vilket gör utforskandet betydligt snabbare och mindre tjatigt. Det mesta omkringspringandet görs på rymdstationen Citadel, och de ställen på planeterna där det faktiskt finns uppdrag att utföra, men mellan dessa punkter åker man hyfsat snabbt och säkert i sin Mako, förutsatt att det inte dyker upp en thresher maw.

                          Uncharted är ett utmärkt exempel på spel som ser väldigt öppna ut, men ändå är rätt linjära. Men grafiken (särskilt i bakgrunderna) påminner inte sällan om konstverk, och man kan se långt bort till horisonten, även om man inte kan ta sig dit. Men varför skulle man, hade inte tagit mig dit i verkligheten heller. Istället är det storydrivet, och man får känslan av att man färdas genom en stor värld, men hamnar ändå inte på några tidsödande och lite småtradiga sidospår.

                          Se'n föredrar jag sci-fi också för att det är en "tidsålder" som är mer relevant för oss, det är dit vi alla är på väg, och jag är nyfiken på vad författare/spelutvecklare/filmregissörer har för idéer om hur framtiden ser ut, och hur mycket av det som är sannolikt. Jules Verne hade ju några bra idéer, som för oss numera inte är sci-fi, även om det var det för honom.
                          Senast redigerad av Shepard; 11 July 2015, 19:19.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • Einarsson
                            • May 2012
                            • 2956

                            Det överlägset bästa spelet jag någonsin lirat i kategori sci-fi är XCOM: Enemy Unknown. Fy satan vad bra det spelet är. Och jag _HATAR_ allt som har med aliens att göra, eller zombies etc, men det spelade avgudade jag ändå, trots att det fanns aliens med. :-)

                            Detta spelet var svåååååååååårt också, tog mig mååånga försök innan jag klarade single player på ett bra sätt.

                            Nu för tiden tycker jag många spel är ALLDELES för lätta. En 4åring kan springa igenom vilket spel som helst utan problem ofta. Saknar lite som det var förr i tiden då man i vissa fall var helt chockad och överlycklig om man ens lyckades ta sig till sista banan. Sen om man dog fick man börja om på bana 1, inte på senaste checkpoint. Det var hardcore det.
                            350L Diskus

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              Är det det nyare XCOM, alltså inte det gamla originalet? Jag har det, men har inte kört så långt på det.

                              Nja, jag är nog av en annan åsikt, många spel idag verkar alldeles för svåra, men kanske på ett annat sätt än förr. Förr var de svåra för att man inte kunde spara, och var tvungen att börja om från början om man dog, medan de numer är svåra för att man kan spara, därför har de gjort strider och pussel mycket svårare, för att kompensera för sparningsmöjligheterna. Och jag avskyr när man dör hundra gånger på samma ställe (som i t.ex The Last of Us), även om det är täta checkpoints, för att det hackar sönder spelkänslan, man blir liksom påmind om att det är ett spel hela tiden, och till slut får handkontrollen lida för det. Hellre lättare strider och glesare checkpoints, än übersvåra strider och täta checkpoints. Spelutvecklare hänger väl ofta på forum för att förhöra sig om vad spelarna vill ha. Problemet är väl att de flesta av spelarna som också hänger där är hardcore gamers, som käkar den svåraste svårighetsgraden till frukost, och de tycker att spel som är alldeles lagom svåra/lätta för genomsnittsspelaren, är alldeles för lätta, och så tror utvecklarna att de talar för de flesta spelarna, och så gör de strider och pussel för svåra för genomsnittsspelaren (så'na som jag).

                              Det var nå'n utvecklare (Avalanche om jag minns rätt) som hade gjort en undersökning om hur ofta i genomsnitt spelare står ut med att dö på samma ställe i spel innan de tröttnar, och har för mig att de kom fram till fyra eller nå't så'nt. Låt oss säga att jag dog oftare än så i The Last of Us, vid i stort sett varje strid. Att jag trots det körde igenom det tyder väl på att det ändå hade nå't som var bra, men hade det, med tanke på de svåra striderna, haft glesare checkpoints hade jag nog kastat ut konsolen med spelet kvar i. Men jag föredrar som sagt deras (Naughty Dog) Unchartedserie, mycket för att de inte utspelar sig efter nå'n stor katastrof, och väl, i alla fall hittills, har en mer balanserad svårighetsgrad.
                              Senast redigerad av Shepard; 11 July 2015, 19:45.
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              • Einarsson
                                • May 2012
                                • 2956

                                Det nya XCOM ja, det som kom typ 2013 eller något, 2012 kanske det var.

                                Det är klart spel ska ha en möjlighet för folk att spela igneom spelen på ett enkelt sätt, om man nu är kass(vet inte hur man ska förklara det annars, oerfaren? xD vad vet jag, skit samma)..

                                Men när jag startar ett nytt spel och jag kan sätta det på svåraste nivån och springa igenom det utan något större motstånd, då rä det tråkigt.

                                Jag spelade något spel någon gång, kommer inte ihåg vilket, men om man dog flera ggr på samma mission kunde man typ välja "Pröva igen på lägre svårighetsgrad" typ. Vet inte vilket det var dock... Tror det var Anno 1404 but might be wrong.
                                350L Diskus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...