Stort akvarie VS Litet akvarie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ribby_girl
    • February 2005
    • 378

    Stort akvarie VS Litet akvarie

    Jag har nu ett akvarie på 250 liter ca
    Det är en mal, två khuli ålar, ett par svärdbärtare och några neonisar.

    Jag har tröttnat en del på akvariet men vill inte göra mig av med min mal och khuli ålarna, så funderar på om ett mindre akvarie kan vara bättre kanske.....

    Vad tror ni ?
    Jag har haft lite problem det senaste året med flyttar och höga dödsantal bland fiskarna, dock har jag lyckats föda upp en kull (3st svärdbärare ) nu för ett tag sedan, men vad tycker ni, bör jag sattsa på detta akvariet nu efter flytten såp har ja inte orkat bry mig så mycket om det....
  • JohanRex
    • June 2007
    • 144

    #2
    Vad är det du tröttnat på som ett mindre kommer lösa?
    Är det fult eller är det att du förknippar karet i sig med fiskdöd?

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      #3
      Ursprungligen postat av ribby_girl
      Jag har nu ett akvarie på 250 liter ca
      Det är en mal, två khuli ålar, ett par svärdbärtare och några neonisar.

      Jag har tröttnat en del på akvariet men vill inte göra mig av med min mal och khuli ålarna, så funderar på om ett mindre akvarie kan vara bättre kanske.....

      Vad tror ni ?
      Jag har haft lite problem det senaste året med flyttar och höga dödsantal bland fiskarna, dock har jag lyckats föda upp en kull (3st svärdbärare ) nu för ett tag sedan, men vad tycker ni, bör jag sattsa på detta akvariet nu efter flytten såp har ja inte orkat bry mig så mycket om det....
      Har du inte lust att hålla på så mycket med det men ändå vill ha det kvar och kunna njuta av att titta på det ibland så tycker jag du ska inreda det ordentligt med rötter som du binder javaorbunkar på och anubias och lite stenar, sen ett ordentligt ytterfilter (förslagsvis tetratec ex 1200) som bara behöver rengöras ett par gånger per år, införskaffa en foderautomat sen kan du luta dig tillbaka och bara njuta av att ha lite levande konst hemma det enda som återstår är delvattenbyte var 14.e dag
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • toccata
        • January 2004
        • 1238

        #4
        Jag håller med Åheim: Gör dig av med de fiskar du inte vill ha kvar och inred karet efter malarna, med vackra rötter och ENKLA växter. Och bra filter med STOR filtermassa är ju viktigt om man vill ha det lättskött. Det enda man då måste göra är ju att mata och byta lite vatten ibland.

        Byter du till ett mindre akvarium kommer du bara upptäcka att det är svårare att få bra vattenkvalitet, fiskarna blir också olyckligare. Bättre att ta den enklaste vägen, eller hur?
        / Ebba

        Kommentar

        • Patrik_växjö
          • July 2002
          • 2046

          #5
          Jag är inne på samma linje som de två förra skribenterna. Jag har själv ett 375 med en 1 meters (ca) rot i som "sväljer" mycket fisk. Men jag ser det som en del av tjusningen. Ibland kommer mina vändmalar fram, ibland kommer den stora gibben, alltid är den någon överraskning.

          Ett akvarium behöver inte vara en fisksoppa.
          / Patrik /

          Kommentar

          • rsoderberg
            • February 2007
            • 954

            #6
            Stort akvarium = mindre jobb, det låter bättre i mina öron.

            Kommentar

            • JohanRex
              • June 2007
              • 144

              #7
              Ursprungligen postat av rsoderberg
              Stort akvarium = mindre jobb, det låter bättre i mina öron.
              Dessutom med få fiskar i. Ännu mindre jobb.

              Kommentar

              • Isolde81
                • August 2006
                • 233

                #8
                De fördelar jag ser med ett litet akvarie är att det inte tar så stor plats (så att man har plats för fler små akvarier där man kan separera fisk som inte trivs ihop) och det blir inte så många liter vatten man behöver byta varje gång (dock är det bra om man gör delvattenbyten varje vecka för att behålla god vattenkvalite).
                110 l: Svart neontetra, Microrasbora sp. Galaxy, Endlers, Kopparbarb, Kuhliål, Siamesisk algätare, Guldancistrus, Amanoräkor och Posthornsnäckor

                Kommentar

                • rsoderberg
                  • February 2007
                  • 954

                  #9
                  Ursprungligen postat av Isolde81
                  De fördelar jag ser med ett litet akvarie är att det inte tar så stor plats (så att man har plats för fler små akvarier där man kan separera fisk som inte trivs ihop) och det blir inte så många liter vatten man behöver byta varje gång (dock är det bra om man gör delvattenbyten varje vecka för att behålla god vattenkvalite).
                  Låter inte som en bra ide för en som har tröttnat.

                  Kommentar

                  • Tropfrog
                    • October 2002
                    • 8078

                    #10
                    Med få fiskar, växter och ett bra ytterfilter som de flesta verkar förespråka (inkusive undertecknad) räcker det med ett 25% vb var tredje månad.
                    MVH
                    Magnus
                    min zoon

                    Kommentar

                    • Nils Holmström
                      • November 2004
                      • 2195

                      #11
                      Jag säger som övriga, behåll det stora akvariet, det är definitivt mindre jobb. Skaffa ett ordentlige ytterfilter och möblera om lite i akvariet. Titta på nya bottenmaterial, schyssta rötter och stenar och enkla växter. Titta lite på goldemedlemmarnas akvarium här på zoopet och bli inspirerad, måla upp en bild över hur du vill ha akvariet och försök uppnå det. En sak som sällan slår fel är att byta bottenmaterial, har du stor engelsk sjösten, blir det en enorm skillnad om du går ner i storlek eller skaffar någon typ av sand istället.
                      222 liter Malawi

                      Kommentar

                      Arbetssätt...