Vad är sump bra för?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JohanRex
    • June 2007
    • 144

    Vad är sump bra för?

    Jag har planer på att specialbeställa ett 240L kar åt mig. Snubben som isåfall skall bygga det rekommenderade en sump. Jag vet ungefär vad det innebär men ser att det inte verkar vara så vanligt när man surfar runt och ser på färdiga paket.

    Tillför en sump något som en vanlig pump inte gör? Finns det något negativt med sump?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Sump är väl något som man ofta har till saltvattensakvarium men nästan aldrig i sötvatten.
    Fördelen med en sump i sötvatten skulle väl i så fall vara att man däri kan ha en massa snabbväxande växter som tar upp avfallsprodukterna.
    Kan väl kanske också vara bra i ett akvariesytem där många akvarier är sammankopplade, men i övrigt så tycker jag nog att en stor golvpump funkar precis lika bra i ett sötvatten.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • rsoderberg
      • February 2007
      • 954

      #3
      Jag använde inte ens sump i mina saltvatten, gör som Kjell och skaffa ett ytterfilter istället.

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        I USA använder man sump mest för att man får nånstans att placera all teknisk utrustning utanför akvariet. Man har oftast värmare, skummare, doseringsutrustningar, pH mätare etc där. Sumpen ger dessutom extra volym till akvariet, vilket gör det lite stabilare, plus att det är en plats där man kan odla djur/växter som inte skulle överleva i huvudakvariet.

        I gengäld ökar risken för läckage betydligt.

        Sump är inte alls nödvändigt, vare sig i söt eller saltvatten. Jag har aldrig haft sump till nåt av mina akvarier.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • JohanRex
          • June 2007
          • 144

          #5
          Jaha, sump verkar inte vara något nödvändigt verkar det som. Jag får nog fråga honom närmare om varför han rekommenderade det.

          Kommentar

          • JohanRex
            • June 2007
            • 144

            #6
            Ok, detta verkar vara fördelarna med en sump jämfört med ett ytterfilter.
            • man kan använda en billig cirkulationspump.
            • större vattenvolym
            • mer filtermaterial.
            • man kan odla skojigheter i sumpen

            Men nackdelarna verkar bara vara att läckagerisken är större. Något som väger väldigt tungt.

            Kommentar

            Arbetssätt...