Dvärggurami

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gickan_87
    • November 2003
    • 1873

    Dvärggurami

    Har tänkt skaffa dvärggurami till mitt 120 liters akvarium inom kort. Men jag undrar, funkar det med två par? (alltså 2 hanar & 2 honor) eller kommer de slåss?

    Andra guramisorter man kan ha i ett 120 liters?
  • miaz
    • March 2007
    • 171

    #2
    Hej!
    Vi har 2 par dvärggurami tillsammans med ett par Mosaikgurami och ett gäng tetror i ett 220. Funkar bra, inget bråk. Har förstått att mosaikerna hör till de "snällare" guramisarna.

    Kommentar

    • gickan_87
      • November 2003
      • 1873

      #3
      Ursprungligen postat av miaz
      Hej!
      Vi har 2 par dvärggurami tillsammans med ett par Mosaikgurami och ett gäng tetror i ett 220. Funkar bra, inget bråk. Har förstått att mosaikerna hör till de "snällare" guramisarna.
      Okej, kanske skulle satsa på 2 par dvärgisar då.
      Tycker nästan att mosaikerna blir lite stora för mitt kar..

      Kommentar

      • gickan_87
        • November 2003
        • 1873

        #4
        Ingen mer som vill dela med sig av erfarenhet och/ eller tips?

        Kommentar

        • gickan_87
          • November 2003
          • 1873

          #5
          Tror ni att det skulle funka att ha en ensam blå gurami ihop med neontetror och platy, eller bör jag ha två?

          Kommentar

          • gickan_87
            • November 2003
            • 1873

            #6
            Mosaikguramin passar bra i ett medelstort sällskapsakvarium. Den kan bara hållas tillsammans med andra lugna, fredliga fiskar
            Räknas zebrafisk, glödbandstetra, neontetra och platy/guppy som lugna och fredliga fiskar?

            Kommentar

            • Katina
              • January 2006
              • 163

              #7
              Ursprungligen postat av gickan_87
              Räknas zebrafisk, glödbandstetra, neontetra och platy/guppy som lugna och fredliga fiskar?
              Skulle säga att alla är fredliga, zebrorna kanske är lite hetsiga i sitt simmsätt men de är snälla!

              Kommentar

              • kitkat
                • March 2007
                • 58

                #8
                Hej

                Jag har 2 par dvärggurami i mitt 180 l kar. Dom bråkar lite grann alla 4 men jag har både mkt växter och grottor som dom kan söka skydd i. Så enligt mig ska det gå bra så länge som dom har nån stans att söka skydd om det blir för mkt jagande. Jo just det.. mina simmar med neontetror, platys och skalarer. I affären sa dom att dom simmar i par men det har aldrig mina gjort, dom bryr sig inte om varandra så mkt. Bara att dom bråkar lite ibland, både hona och hona och hane och hane.

                Kommentar

                • JLi
                  • December 2004
                  • 773

                  #9
                  Jag har ingen erfarenhet av flere par dvärg gurami i samma kar men jag hade en tid 2 par mosaik gurami i mitt alltför trånga akvarium och det gick inte bra. Det slutade i praktiken så att den större hanen jagade ihjäl de andra. Guramis behöver enligt min erfarenhet rätt så mycket utrymme med möjligheter att gömma sig. Även om man bara har ett par kan hanen ofta uppvakta honan mycket våldsamt och då kommer hon inte undan om det är alltför trångt.
                  h. Johan

                  Kommentar

                  • gickan_87
                    • November 2003
                    • 1873

                    #10
                    Ursprungligen postat av JLi
                    Jag har ingen erfarenhet av flere par dvärg gurami i samma kar men jag hade en tid 2 par mosaik gurami i mitt alltför trånga akvarium och det gick inte bra. Det slutade i praktiken så att den större hanen jagade ihjäl de andra. Guramis behöver enligt min erfarenhet rätt så mycket utrymme med möjligheter att gömma sig. Även om man bara har ett par kan hanen ofta uppvakta honan mycket våldsamt och då kommer hon inte undan om det är alltför trångt.
                    Ajdå, får nog bli ett par mosaiker istället. De ska ju vara de fredligaste inom guramiarten har jag hört!?

                    Kommentar

                    • gickan_87
                      • November 2003
                      • 1873

                      #11
                      Det blev ett par kobolt blå dvärgguramisar

                      Kommentar

                      • rolnor
                        • June 2007
                        • 143

                        #12
                        Ursprungligen postat av gickan_87
                        Tror ni att det skulle funka att ha en ensam blå gurami ihop med neontetror och platy, eller bör jag ha två?
                        Jag fick av misstag med en ensam Blågurami tillsammans med 3 guldgurami och 2 dvärggurami och den verkar inte trivas att vara själv, beter sej nervöst, simma fram och tillbaka och nöter nosen mot glaset, inte kul. Om det här beror på att han saknar artfränder eller är ovan i ny miljö (fick dom igår) är svårt att säga, men jag tänker skaffa ett pår blågurami till och se om han lugnar ned sej, hoppas det....

                        Kommentar

                        Arbetssätt...