BTN bakgrunder och Döskallar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    BTN bakgrunder och Döskallar

    Finns det fler än jag som anser att man inte ska stoppa ner något i akvariet som inte är naturligt? Att ”skapa” ett snyggt akvarium med hjälp av formpressad plast för dyra pengar känns inte rätt. Det är ju inte jag som har designat inredningen! Egenhändigt karvade frigolit bakgrunder ligger i gränszonen, de är ju åtminstone personliga.

    Vissa vill ha döskallar och skattkistor andra vill ha plastträd och plaststen som bakgrund och jag tycker det är helt ok. Men kom inte och säg att ni har skapat ett snyggt inrett akvarium när ni använder kommersiellt framställda plastbitar.

    Är det bara jag som är en gammal stofil med dessa åsikter eller finns det fler som vägrar plast i burken?
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths
  • MagArne
    • December 2006
    • 424

    #2
    Hur skapar man en "naturlig" bakgrund då?
    Hos mig täcker höga växter det mesta av bakgrunden.
    Senast redigerad av MagArne; 21 September 2007, 22:16.

    Kommentar

    • Patrik Steen
      • May 2006
      • 8464

      #3
      Ursprungligen postat av c90368
      Finns det fler än jag som anser att man inte ska stoppa ner något i akvariet som inte är naturligt? Att ”skapa” ett snyggt akvarium med hjälp av formpressad plast för dyra pengar känns inte rätt. Det är ju inte jag som har designat inredningen! Egenhändigt karvade frigolit bakgrunder ligger i gränszonen, de är ju åtminstone personliga.

      Vissa vill ha döskallar och skattkistor andra vill ha plastträd och plaststen som bakgrund och jag tycker det är helt ok. Men kom inte och säg att ni har skapat ett snyggt inrett akvarium när ni använder kommersiellt framställda plastbitar.

      Är det bara jag som är en gammal stofil med dessa åsikter eller finns det fler som vägrar plast i burken?
      Håller helt med på alla punkter,det går att göra det fint även med egna metoder så som Sten och så som rötter i karet,jag nog 25 kilo rötter i mitt ena Syd-Amerikanska kar mer naturtroget lär man leta länge att hitta kvittar vilken modul man letar efter men det har kostat lite men det gör en modul också.
      Mvh.Patrik

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        #4
        Med tanke på din signatur, behövs det en bakgrund?

        Själv använder jag en svart färgad plast på utsidan. Men man ser inte mycket av den för alla växter.

        Sen finns ju alternativet med korkbark, som är ett naturmaterial.

        Om man läser lite äldre böcker så finns det många beskrivningar av belysta bakgrunder bakom akvariet. Men det kräver lite tanke och planering när det inte finns att hämta färdigt i affären eller på webben.
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • JEK
          • March 2007
          • 1467

          #5
          Håller med. Om man tittar på bilder från tanganyikasjøn ser man inte fiskarna leva næra lodrætta klippvæggar. Dom lever bland stenar! Enligt min åsikt kan en bakgrund dock passa bra om man vil efterlikna en liten sydamerikansk bæck eller liknande. Men inte dom køpta amazonasbakgrunder! Træd væxer inte halvvægs inne i lodrætta klippvæggar
          Mvh.
          Johan - akvarielös!

          Kommentar

          • MagArne
            • December 2006
            • 424

            #6
            Jo det har jag läst lite om, typ en 5cm djup låda man ställer bakom akvariet där man kan limma dit grenar t.ex. Belysa lådan var ett bra tipps. Kan kanske bli en fin svagare kvällsbelysning. Frågan är vad fiskarna tycker om ljus från sidan då det i övrigt är mörkt/släckt?

            Jag har en diskret stenmönstrad plansch som har hängt med från malawitiden. Nu är karet konverterat till ett sydammerikanskt växtakvarium. Växtmönstrade planscher tycker jag inte om.

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              #7
              Ursprungligen postat av MagArne
              Jag har en diskret stenmönstrad plansch som har hängt med från malawitiden. Nu är karet konverterat till ett sydammerikanskt växtakvarium. Växtmönstrade planscher tycker jag inte om.
              Växtmänster = NEJ. Håller med dig.

              Men ha inte för bråttom med bakgrund när du ska ha ett växtakvarium. Rötter och bladverk fixar det, men det tar litet tag innan det har växt till sig.
              Kolla in panorama bilden på denna länk



              Tänker du på någon bakgrund?
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • MagArne
                • December 2006
                • 424

                #8
                Så här ser det ut hos mig


                Försöker dölja innerfiltren bakom växter nu.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #9
                  Smaken är som baken, dvs delad och jag tycker det är lite förmätet att klanka ner på andras smak.
                  Själv föredrar jag akvarier som ser naturliga ut, men det är ju min smak och andra skall inreda akvariet efter sin egen. Fiskarna bryr sig inte om de har en döskalle som grotta eller en i sten.

                  Om man tittar på bilder från tanganyikasjøn ser man inte fiskarna leva næra lodrætta klippvæggar. Dom lever bland stenar!
                  Men dom lever faktiskt oftast nära stora klippblock. Jag har dykt i malawisjön och vill nog påstå att i 9 fall av 10 så hittade man fiskarna nära stora klippblock och inte vid stenrösen.

                  I sydamerika så innehåller de flesta fiskbiotoper inga eller få växter men likafullt så tycker jag att det är rätt Ok med växter i akvarium, även om det nu inte är så naturtroget
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Själv föredrar jag akvarier som ser naturliga ut, men det är ju min smak och andra skall inreda akvariet efter sin egen. Fiskarna bryr sig inte om de har en döskalle som grotta eller en i sten.

                    De konstgjorda växterna på mitt kontor ser också naturliga ut, men jag skulle inte vilja ha dem hemma.
                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Man bör ju inte debatera smak, men min personliga smak är sån att jag inte gillar konstgjorda föremål, men jag har inga problem med BTN, eftersom det inte går att se att det inte är riktig sten, ens på riktigt nära håll med bra ljus. Jag har också haft mycket nytta av utrymmet bakom bakgrunden - jag filtrerar vatten där, har lämpat av fisk som fått stryk i akvariet där medan de hämtat sig, och fött upp yngel där...

                      Jag har dock bara BTN i ett akvarium, i mina tre andra akvarier har jag antingen helsvart bakgrund (en ny svart frottéhandduk blir en riktigt svart & bra bakgrund) eller ljusblå bakgrund. Den ljusblåa bakgrunden kändes som en bra idé men är ärligt talat inte så lyckad.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • Loelle
                        • July 2007
                        • 623

                        #12
                        Själv har jag ett akvarium med svart sand, ett rött glasklot med bubblor i från IKEA, och en stor plastdrake från leksaksaffären. Jag tycker det blev jättefint! Kan tillägga att jag har skapat "naturlig" stil i mina andra kar. Om jag nu får säga att jag skapat det själv när jag har köpt rötter, stenar och växter i djuraffären?

                        Bild på mitt "drak-akvarium"
                        Lelle
                        "I de mörkaste vatten simmar en ulv i fårakläder"

                        Kommentar

                        • fredd
                          • February 2007
                          • 3360

                          #13
                          jag har moduler i mina kar då jag tycker det är både snyggt och jag tycker man får en bättre känsla när man ser på karet än när man inte har bakgrund alls, eller kanske bara en svart. (har malawi å tanganyika).
                          www.frfoto.tk

                          Kommentar

                          • JEK
                            • March 2007
                            • 1467

                            #14
                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Men dom lever faktiskt oftast nära stora klippblock. Jag har dykt i malawisjön och vill nog påstå att i 9 fall av 10 så hittade man fiskarna nära stora klippblock och inte vid stenrösen.

                            I sydamerika så innehåller de flesta fiskbiotoper inga eller få växter men likafullt så tycker jag att det är rätt Ok med växter i akvarium, även om det nu inte är så naturtroget
                            Klippblock ja, men jag har inte sett något som liknar BTN bakgrunderna i strukturen...
                            Men jag måste nog erkænna at jag faktisk gillar BTN klippmoduler och klippbakgrunder.
                            Dæremot tycker jag dom flesta SA bakgrunder ær ganska misslyckade...
                            Mvh.
                            Johan - akvarielös!

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48147

                              #15
                              Ursprungligen postat av Kjaer
                              Klippblock ja, men jag har inte sett något som liknar BTN bakgrunderna i strukturen...
                              Kul reflektion. På den tiden var det ju jag som sålde och marknadsförde BTN- bakrunderna världen runt -jag hittade också på namnen. Så det var alltså jag som döpte "malawi" och "tanganyika".
                              När jag så strax efter namnsättningen träffade Ad Konings (med ett tusental dyk bakom sig i Malawi och Tanganyika-sjön) och surrade lite med honom om detta så var hans reflektion. "Jag fattar att ni inte har gjort avgjutningarna i Afrika utan någonstans i Sverige, men det var sjuttsingen att ni hittat klippblock som så starkt påminner om de som finns i resp. sjö - hur kunde ni träffa så rätt".
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...