mina nya guldkorn

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Ursprungligen postat av gullefjun
    Diskuskaret - tyvärr, där blir det ju mycket mat. Har ju tre nya ganska så små nu också, som behöver sitt käk.

    //Inger
    Ok..Då får vi hoppas att Helenorna och du kan hjälpas åt så att de försvinner så småningom....
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • solis
      • July 2008
      • 5064

      Ursprungligen postat av gullefjun
      Haha, jag vet inte varifrån dom kommer Solis. Det är sånt man får räkna med - spelar ingen roll vart man har köpt växterna, så du skall absolut inte känna dig skyldig på något vis.
      Jag tror det är två sorter av dom små otygen - den ena ser ut som en skiva "rulltårta" i olika storlekar och har inget skal. Den andra ser ut som en "vanlig" snigel med grått skal. Jag kan absolut inget om snäckor!

      //Inger
      Tack det var skönt att höra är du säker på att den inte har skal den som ser ut som en rulltårta, jag brukar säga kanelbulle men det låter som en sån, Den gråa är den stor för det låter nästan som en äppelsnäcka.
      Du skulle inte kunna ta kort bara för skoj skull och lite lärdom såklart
      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av solis
        Tack det var skönt att höra är du säker på att den inte har skal den som ser ut som en rulltårta, jag brukar säga kanelbulle men det låter som en sån, Den gråa är den stor för det låter nästan som en äppelsnäcka.
        Du skulle inte kunna ta kort bara för skoj skull och lite lärdom såklart
        Jo den har förmodligen skal, måste den inte ha det för att vara snäcka. Den grå är större, men jag plockar ju varje dag, så dom hinner ju inte växa på sig.
        Har försökt att fota - men går inte med så små rackare och min kamera.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • solis
          • July 2008
          • 5064

          Jo visst måste den ha skal för att vara snäcka, du skrev att den inte hade något skal i ditt inlägg därför blev jag konfundersam
          Jag brukar använda javamossa för att bli av dom, dom dras dit och när där är en massa så tar jag upp mossan och lägger i en burk med lite kallare vatten så ramlar dom av där, kanske kan du göra en fälla en petflaska och lägg i lite mat och se om dom kryper in där, ibland kan det kanske funka med att lägga i en håv med en bit mat som dom kryper in i.
          Om dom grå är äppelsnäckor så äter inte dom på växterna, om du plockar upp en av varje så kanske du kan fota dom någon annanstans än i karet på bordet kanske?
          Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
          1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
          100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
          56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av solis
            Jo visst måste den ha skal för att vara snäcka, du skrev att den inte hade något skal i ditt inlägg därför blev jag konfundersam
            Jag brukar använda javamossa för att bli av dom, dom dras dit och när där är en massa så tar jag upp mossan och lägger i en burk med lite kallare vatten så ramlar dom av där, kanske kan du göra en fälla en petflaska och lägg i lite mat och se om dom kryper in där, ibland kan det kanske funka med att lägga i en håv med en bit mat som dom kryper in i.
            Om dom grå är äppelsnäckor så äter inte dom på växterna, om du plockar upp en av varje så kanske du kan fota dom någon annanstans än i karet på bordet kanske?
            Tyvärr Solis, så duger inte min kameran ens att ta närbilder på snäckorna om jag lägger dom på bordet. Jag ska testa med en petflaska, så får vi se.

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • solis
              • July 2008
              • 5064

              Hehe ja så är det ibland, hoppas petflaskan hjälper.
              Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
              1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
              100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
              56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Skriver i min egen tråd - måste hålla lite liv i den.

                Idag har hundarna å jag varit på en lång lång skogsprommis. "Min tid är nu" - jag gillar verkligen den här årstiden.
                Först gick vi genom "vår" egen skog som ligger aldeles vid husknuten sen in i en annan stor skog.

                På vägen hem, när vi åter kom in i "våran" skog - satte jag mig vid en skogsglänta på en stubbe och fikade...hundarna också.
                I den här gläntan växte mest lövträd - kanske en å annan tall. Alla lövträd hade fällt alla sina löv - utom ett, som hade massor av löv kvar. Jag gick dit och kollade - såklart var kameran hemma - som alltid annars är med när jag går i skogen!
                Tog med mig löv hem - googlade. Eklöv...här i "våran" skog.
                Dom två löven till vänster "Sundsvallseklöv" - det till höger, har Cissi skickat till mig från Lund. Är det eklöv - i så fall, finns det flera arter av ek? Länge sen jag gick i skolan
                Bifogade filer
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  Jepp, det är eklöv så ta med dig en sopsäck nästa gång du går förbi!
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Jag var och plockade kvistar med eklöv och nedfallna eklöv igår och det skall bli mer nästa helg....kan inte ha för mycket...
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Undrar, om man "typ" kan ta patent på "hittande av ek" - här uppe i "min" skog. Tänker inte tala med någon om den här gläntan - kanske jag kan K-märka den.
                      I morrn blir det prommis med sopsäck - å spaning efter fler ekar.

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Inger, det är väl snart dags för lite bilder eller...
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av PiaJo
                          Inger, det är väl snart dags för lite bilder eller...
                          Jag har inget nytt att ta bilder av Pia. Några borelliyngel finns kvar - men är för små för min kamera. Som Mats sa, så har nog honorna kalasat på varandras bebbar - men den ena har nya bebbar i sin kokosnöt. Sen håller Mr.Borelli på att kurtisera sin andra tjej. Så nu är det kanske snart två kullar igen. Apistokaret har vuxit till sig ganska bra - så det ser lite så där lummigt ut!
                          Jag ska snart starta upp ett 375 -literkar (väntar bara på inspiration). Jag vill ha någon till art av dvärgciklid och lite tetror, förmodligen blir det kolglödstetror, som jag haft förrut men gav bort när jag avvecklade förra diskuskaret - hur dum får man bli. Dom här tre apistona tar upp hela sitt 220-liters, eftersom honorna har sina revir i varsin ände av karet - så därför blir det en storlek upp.

                          Vill inte ta någon bild på 540-liters - där diskusarna går. Där är det CO2 med "växtsoppa"- ingen planering alls av växterna. Vill få det lummigt med lite rötter - och thè-färgat vatten, just nu ser karet "iskallt" ut. Jag ska gå igenom lite bilder av diskus-kar - måste få lite inspiration.
                          Så ingen bild än.
                          Tyvärr börjar mitt stora PG- par liksom att tackla av - jag tror dom är gamla. Dom har inte lekt på jättelänge - dom liksom "bara finns". Har ingen erfarenhet all hur gamla diskusar beter sig. Det var lite om vad som hänt.

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Ok, då får jag väl vänta lite till då men snart Inger är det dags...
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              Ändå gott att det inte har gått åt pipan med karen, det brukar vara ganska intressedödande isf...
                              Inger, en sak som jag personligen är väldigt förtjust i, är rötter. Hade jag varit du skulle jag kola runt i affärerna man besöker efter rötter, och köpa på sig lite då och då för att sedan ha ganska mycket att leka med till karet.
                              De behöver inte se så jättekul ut från början, men tar man tex två rötter som ser ut att gå ner i sanden och sedan upp igen kan man få trevliga effekter.
                              Mycket rötter, Cryptocoryne som kommer upp i prången mellan dessa, Vallisneria baktill, kanske någon svärdsplanta och lite andra kul växter i inte för många sorter är inte fel.
                              Sedan diskusen som går mellan växterna och rötterna medans ett redigt fett stim med Corydoras ligger på botten under...det känns inte helt fel!
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Ursprungligen postat av ansjo
                                Mycket rötter, Cryptocoryne som kommer upp i prången mellan dessa, Vallisneria baktill, kanske någon svärdsplanta och lite andra kul växter i inte för många sorter är inte fel.
                                Sedan diskusen som går mellan växterna och rötterna medans ett redigt fett stim med Corydoras ligger på botten under...det känns inte helt fel!
                                Åh, det där låter inte helt fel....rena rama drömmen.

                                Rötter kan man inte ha för mycket av, jag gillar smårötter som man kan bygga lite med eller bara lägga lite i sanden/gruset så att det sticker upp lite lagom, det finns så mycket man kan göra med rötter

                                Köper nästan alltid rötter så fort jag kommer in i en akvarieaffär..bra-att-ha-grej
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...