Projekt vintermörker (utökad)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Har du testat ett växtkar rent någon gång dvs. helt utan räkor och fisk?
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Helene&Andreas
      • January 2009
      • 1336

      Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
      Cool, var jobbar du? På hemmaplan eller i solstaden? Jag sliter på universitetet, börjar bli mätt på det nu

      De ska ut och fara tror jag, inget hugget i sten än men dörren är alltid öppen för er alla du vet
      På ett litet företag i staden öster om solstaden... Som teknisk säljare/teknisk support på eldfast material...
      Hahaha! Jaså börjar du? Faktiskt riktigt imponerad över hur länge du har orkat...

      Fan va kul! Ja det är för jävligt Mathias... Var ut till Kil i akvarieärenden förra helgen... Och ändå åker man inte förbi hos dig... Måste fanimej ändra på det snart!!!

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        Ursprungligen postat av Bluewing
        Har du testat ett växtkar rent någon gång dvs. helt utan räkor och fisk?
        Haha, det är min ambition varje gång. Det blir tyvärr aldrig så. Det vore dock lättare att slippa alla ammoniumsvängningar. Jag kanske ska prova det på allvar denna gången..

        Sugen på att prova?
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          Ursprungligen postat av Helene&Andreas
          På ett litet företag i staden öster om solstaden... Som teknisk säljare/teknisk support på eldfast material...
          Hahaha! Jaså börjar du? Faktiskt riktigt imponerad över hur länge du har orkat...

          Fan va kul! Ja det är för jävligt Mathias... Var ut till Kil i akvarieärenden förra helgen... Och ändå åker man inte förbi hos dig... Måste fanimej ändra på det snart!!!
          Jag började på KAU för sex år sedan :P En termin kvar till examen nu. Jag har ju lustläst lite annat nu under det senaste halvåret men det kostade nog mer än det smakade. Nu ska det bli skönt att börja jobba.

          Och ja, du bör komma förbi nästa gång
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • Helene&Andreas
            • January 2009
            • 1336

            Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
            Jag började på KAU för sex år sedan :P En termin kvar till examen nu. Jag har ju lustläst lite annat nu under det senaste halvåret men det kostade nog mer än det smakade. Nu ska det bli skönt att börja jobba.

            Och ja, du bör komma förbi nästa gång
            Ja du ser... Vem fan pallar att plugga i 6 år????
            Har du redan nu klart med jobb eller hur ser det ut?
            Ja som sagt... Det är fanimej lite pinsamt att jag inte varit förbi... Btw... Var förbi Pets härom dagen... Satan vad det växer nu!

            Kommentar

            • Mr Woods
              • March 2013
              • 3409

              Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
              ...Nu sålde jag det sista i dag vilket är rätt skönt, nu kan jag inte smygstarta något bara för att jag är rastlös.
              Hur blir det då med sakurorna??

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                Haha, det är min ambition varje gång. Det blir tyvärr aldrig så. Det vore dock lättare att slippa alla ammoniumsvängningar. Jag kanske ska prova det på allvar denna gången..

                Sugen på att prova?
                Ja magkänslan är så i nano. Ska grunna lite på detta. Gillar de "nya" idéerna med växtlighet som går över glaskanten.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  • July 2011
                  • 6552

                  Ursprungligen postat av Helene&Andreas
                  Ja du ser... Vem fan pallar att plugga i 6 år????
                  Har du redan nu klart med jobb eller hur ser det ut?
                  Ja som sagt... Det är fanimej lite pinsamt att jag inte varit förbi... Btw... Var förbi Pets härom dagen... Satan vad det växer nu!
                  Ja, nu är akvariet där jag vill ha det. Det tar några månader men nu syns tanken ordentligt. Det finns garanterat få sådana butiksakvarier i landet, om nu inte Brams har varit där och lekt naturligtvis

                  Jobb är väl inga problem, det är var jag vill jobba som är grejen. Man kanske skulle röra på sig lite? En lite större stad så att man kan gömma sig lite mer. Luleå kanske? Emilia hatar vintern vilket talar mot det alternativet.
                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    Ursprungligen postat av Mr Woods
                    Hur blir det då med sakurorna??
                    De finansierade bänken till akvarierna
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • Mathias Nilsson
                      • July 2011
                      • 6552

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Ja magkänslan är så i nano. Ska grunna lite på detta. Gillar de "nya" idéerna med växtlighet som går över glaskanten.
                      Jag kommer att göra en grej men ett Dennerle-kar i framtiden. Jag skall bygga en form och ha nanot i, en fyrkantig fuktspärrad låda så att jag kan återcirkulera vattnet. I den torrare delen ska det finnas en massa sumpväxter som täcker in akvariet ordentligt, det ska bli en helhet med akvariet som huvudobjekt. Kan Oliver så kan jag :P

                      Klicka på bilden för större version

Namn: Skärmavbild 2015-05-21 kl. 22.26.00.png
Visningar: 1
Storlek: 339,9 KB
ID: 2171663

                      Hc är ju en växt som är tacksam till det du vill göra, H. tripartita också, precis som det görs på bilden. Det finns ytterst få akvarieväxter som inte klarar av förhållanden på land, majoriteten växer på ställen som torkar ut till viss del i perioder.
                      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                      Kommentar

                      • Helene&Andreas
                        • January 2009
                        • 1336

                        Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                        Ja, nu är akvariet där jag vill ha det. Det tar några månader men nu syns tanken ordentligt. Det finns garanterat få sådana butiksakvarier i landet, om nu inte Brams har varit där och lekt naturligtvis

                        Jobb är väl inga problem, det är var jag vill jobba som är grejen. Man kanske skulle röra på sig lite? En lite större stad så att man kan gömma sig lite mer. Luleå kanske? Emilia hatar vintern vilket talar mot det alternativet.
                        Ne det har du nog helt rätt i! Inte så vanligt med en sån burk...
                        Va fan? Flytta till solstaden då! Du kan väl ändå inte överge bästa delen av detta land??

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Har du några bra länkar till små kar med en inredning som går över karet?
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Mathias Nilsson
                            • July 2011
                            • 6552

                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Har du några bra länkar till små kar med en inredning som går över karet?
                            Jag googlade runt lite nu men fantasin dog ut. Jag surfar sällan nano, det är mest youtube de gånger det händer. Det borde vara lätt att fixa ändå, set är ju bara att ta något som slungar sig ordentligt. Kör på, endast fantasin sätter gränserna
                            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                            Kommentar

                            • Webo
                              • August 2014
                              • 1968

                              Här kan du hitta lite (det är inte helt enkelt att hitta de som växer ur akvariet): https://www.google.se/search?q=nano+...s+over+the+top
                              Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                                Jag googlade runt lite nu men fantasin dog ut. Jag surfar sällan nano, det är mest youtube de gånger det händer. Det borde vara lätt att fixa ändå, set är ju bara att ta något som slungar sig ordentligt. Kör på, endast fantasin sätter gränserna
                                Ok. Menade inte att du ska slita för min skull. Tänkte mera att du hade länkar på "lager".
                                Hur som helst så blir jag taggad som 17 av detta tänk och kommer nog att kicka igång 2 olika idéer. Ett rent nano gör jag nog som ett rent växtkar med landbaserade växter dvs. jord och "inget" vatten. Tycker att Eheims pelare med nanon är skitsnygga och det ena har jag varit sugen att ha vanliga växter i och göra en läcker plantering.

                                Det andra tar jag till jobbet till mitt arbetsrum och gör som ett växtkar med enbart räkor dvs. ingen fisk alls. Då blir skötseln minimal och belastningen likaså på karet. Letar nu efter riktigt små Co2 lösningar till det karet.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...