Skapade Gud jorden?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eriahl
    • April 2004
    • 5681

    Skapade Gud jorden?

    Sonen går i ettan. Vi surrade lite om jorden och han säger då att läraren säger att Gud skapade jorden. Deras ordinarie lärare pratar om att Gud skapade jorden. Jag är inte troende men har jag missat något? Sitter det en gubbe däruppe som hade tråkigt och fixade iordning jorden som vi har akvarium. Funderade på vad den skulle vara till och hoppla så traskade dinosaurier omkring. Näe är ju tråkiga så testar Malawiciklider ist. Näe nu har jag tröttnat på malawiciklider oxå så kör malar ett tag. Näe slänger dit lite Homo sapiens ist så kanske det blir lite action. H sapiens är visst aggressiva och trycker undan andra arter men action är det ju. Jaja slänger dit kackerlackor, råttor och annat roligt när H sapiens gjort slut på varandra. Lättodlade saker är det iaf.

    Det var lite väl konstig stavning såg jag
    Senast redigerad av eriahl; 13 December 2010, 19:48.
    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Låter nästan som min lärare jag hade i lågstadiet, en religiös äldre dam som sa att kortspel och TV var syndigt.
    En psalm i veckan som läxa skulle man ha, det var det viktigaste. Hon är troligen i himlen numera, då hon var över 60 när jag gick ut trean 1978...men det är nya tider numera, får en lärare verkligen dra den ramsan nu för tiden?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      får lärare ens lära ut så? är inte det att vinkla fel. då bör ju läraren ta upp andra religoner med o deras uppfattning om hur gjorden skapades. o det kan ju vara svårt att göra för barn som går i ettan.

      tycker läraren gör fel.

      Kommentar

      • Pickles
        • October 2009
        • 1155

        #4
        Har också för mig att det anses förkastligt att lära ut på de grunderna i skolan - förutsatt att man inte väljer en religiös skola men då är det naturligtvis en helt annan pannkaka.

        Annars gillar jag jämförelsen med akvariehobbyn och skapelseberättelsen. ^^
        "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
        ~25l vatten

        Kommentar

        • Nubi
          • March 2009
          • 9026

          #5
          Ursprungligen postat av eriahl
          Sonen går i ettan. Vi surrade lite om jorden och han säger då att läraren säger att Gud skapade jorden. Deras ordinarie lärare pratar om att Gud jorden skapapts. Jag är inte troende men har jag missat något? Sitter det en gubbe däruppe som hade tråkigt och fixade iordning jorden som vi har akvarium. Funderade på vad den skulle vara till och hoppla så traskade dinosaurier omkring. Näe är ju tråkiga så testar Malawiciklider ist. Näe nu har jag tröttnat på malawiciklider oxå så kör malar ett tag. Näe slänger dit lite H sapiens ist så kanske det blir lite action. Homosana är visst aggressiva och trycker undan andra arter men action är det ju. Jaja slänger dit kackerlaclor, råttor och annat roligt när H spaiens gjort slut på varandra. Lättodlade saker är det iaf.
          Den läraren skulle jag vilja prata med
          Om Gud gjorde jorden, hur kom dinosaurierna till och alla mikro organismerna och hur förklarar läraren Big Bang
          Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

          Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
          Fiskbloggen

          Kommentar

          • Mumin
            • October 2007
            • 3837

            #6
            Även religiösa skolor måste lära ut naturvetenskap.
            När jag gick i ettan på 60-talet hade vi inte religionskunskap utan kristendomskunskap. Hittade böcker på vinden, konungaboken, domarboken hela konkarongen hade vi ritat och skrivit om. Skolans enda muslimska flicka kom in till vår klass när hennes egen hade kristendomskunskap.

            I dina kläder hade jag fort som ögat kontaktat läraren och bett om en förklaring. Det kan ju hända att de har pratat om varför vi firar jul etc och gossen har missuppfattat något. Sånt händer.
            Men säger läraren så på fullt allvar så gå till rektorn och hjälper inte det så gå till Skolverket. Ettan låter lite tidigt att lära ut religionskunskap.
            För mycket är inte nog!
            Jag VILL ha en Elefantofon!!

            Kommentar

            • eriahl
              • April 2004
              • 5681

              #7
              Jo fundersam på om blivit något, hoppas, missförstånd av pratet i skolan. Annars känns det för mig riktigt fel av läraren. Sen kan ju folk tro på Gud/någon god makt. Men då måste man även tro på att Djävulen/någon ond makt finns. Lika åt andra hållet oxå. Finns ena finns finns den andra sidan oxå i mitt tänkande.
              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                I vissa amerikanska skolor vägrar de låta eleverna läsa om Darwin (som det ju har bevisats hade rätt), vad jag har förstått, och det är förmodligen för att de inser att kunskap är makt, och får eleverna kunskap, så börjar de ifrågasätta deras något mossiga sätt att se på världen och livet, och så kan vi ju inte ha det

                Apropå det med dinosaurier, har för mig att de i extramaterialet på DVD:n till BBC-serien Walking With Dinosaurs berättade att de fick arga reaktioner från religiösa, som sa att så gick det minsann inte alls till, som de säger i de filmerna... Så de vet mer om livets uppkomst, genetik, och så vidare, än forskare och vetenskapsmän? Såg även ett inslag på TV om en amerikansk dinosauriemässa som anordnades av kristna, där de på fullt allvar påstod att människor och dinosaurier skapades samtidigt, och levde tillsammans. Hmmm...

                Säger bara amerikanska södern... Och minns en talkshow där John Cleese var med (Parkinson?), och diskuterade religion, bland annat berättade han om ett annat TV-program där han hade diskuterat saken med en eller ett par präster. Vad kan man säga, John Cleese är alltid John Cleese, hejdlöst kul
                Senast redigerad av Shepard; 13 December 2010, 19:53.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • DaRe

                  • June 2009
                  • 2227

                  #9
                  Nu kan man ju iofs hävda att alla teorier om hur jorden skapades är empiriska och dessa kan aldrig 100% bevisas, bara göras troliga. Därav en öppning för religiösa tolkningar. Då spelar det mindre roll med osannolikheter och dylikt. Dock ska man ha i åtanke att även bland stora forskare inom de flesta naturvetenskapliga områden finns strikt religiösa som inte ser en konflikt mellan religionen och naturvetenskapen. Det hela hänger väl på hur pass bokstavstrogen man är.

                  Själv har jag svårt att klamra mig fast vi en lära som någon beskrivit. eftersom man då slutar tänka och hamnar i försvar mot allt som motstrider läran.
                  Checking out...

                  Kommentar

                  • karrokaja
                    • March 2006
                    • 5388

                    #10
                    vilken trevlig skola!!
                    bara lite tjafs om begynnelsen typ...
                    Men ta ett snack med rektorn... sånt får man faktiskt inte predika om.

                    klart att farbror gud skapade gjorden... men visste ni att den inte är rund?? den är faktiskt äggformad det fick jag lära mej!
                    Själv fick man dras med allt det där plus en lite förvrängd syn (läs kristensammfundet) på det hela... te x att det fanns 2 jesusbarn.
                    en rik jävel och en fattig, den rika ungen blev senare judas (helkonstigt va??)
                    änglar fanns det också, muslimer är konstiga, judar är snattare, zigenare smugglar vapen.
                    amerikanare är hjärntvättade (det kanske är sant iofs) hitler var kannibal. osv osv. Och allt detta från 1:a klass till 9:an.

                    Kaffe klassades som en drog, tuggummi gav koncentrationssvårigheter,
                    Man fick inte pippa innan man var gift!
                    Vad hände om man gjorde allt detta då?
                    Jo! läraren ljög ihop värsta skräckhistorien om ungen alltså verkligen högsta graden av mytomani!!
                    Då blev ju föräldrarna riktigt oroliga...

                    Nu har ni en förklaring varför karrokaja är helknäpp
                    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Ursprungligen postat av karrokaja
                      Nu har ni en förklaring varför karrokaja är helknäpp
                      Tja, i och med att du tycks ta avstånd från galenskaperna (inte Galenskaparna!) som du nämner, så skulle jag vilja påstå att du inte är helknäpp... Bara lite kanske
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • SimonSaysBaka
                        • August 2009
                        • 788

                        #12
                        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar
                        Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

                        Kommentar

                        • roosterboy
                          • September 2010
                          • 1094

                          #13
                          Hade en lärare på gymnasiet nu innan jag hoppade av som spenderade cirkus en kvart av varje lektion åt att pressa oss på vilka vi skulle rösta på. Dom som inte sa vänsterpartiet var det jävligt synd om. Dom som sa vänsterpartiet fick gå tidigt.
                          Inga lärare är opartiska, om någon säger att så är fallet, ja då är dom antingen lärare eller dumblinda.
                          All we are, we are.

                          Kommentar

                          • Tridde
                            • August 2009
                            • 46

                            #14
                            Som lärare blir jag mörkrädd när jag hör om något sådant. Försöker själv att hålla personliga åsikter och så vidare till ett minimum. Alltid säga att det är mina egna åsikter om de mot all förmodan skulle dyka upp.

                            Kommentar

                            • Icecoffee
                              • November 2010
                              • 447

                              #15
                              Ursprungligen postat av Tridde
                              Som lärare blir jag mörkrädd när jag hör om något sådant. Försöker själv att hålla personliga åsikter och så vidare till ett minimum. Alltid säga att det är mina egna åsikter om de mot all förmodan skulle dyka upp.
                              tummen upp för det !!
                              Skrämmande läsning, har för med detta skall regleras numer, att fokus inte längre tex ska ligga på kristendom.
                              här hemma finns en fru med humanistiska åsikter kring detta, själv håller jag med, skulle vilja se mer darwinism i skolan.

                              sen är givetvis religion viktigt då det styr världen än idag, eller har stort infytande. men jag trodde vi hade kommit längre i utveckligen tills tex jehova eller mormoner knackar på.

                              hoppas jag inte trampar på tår men det vore intressant o höra argumenten för att gud finns, men det är väll det som är tro. men vet inte om han/hon/den/det finns utan man har just en tro om det, några väljer att vara velande (agnostikerna) och några förlitar sig på vetenskap och vet då att en högre makt inte kan finnas (ateisterna) och en del tro på sig själva som den högsta varelsen (satanisterna) och en del väljer mänskligheten och evolutionen (humanisterna)

                              Pisk kommer jag få ^^

                              religion är favorit ämne, men enbart för att få höra tankar kring tro.
                              Cogito, ergo sum
                              (Projekt) Asien 165 Liter (Projekt) Balkongdamm)
                              (Projekt) Yngelkar Betta Splendens 40 liter (vilande)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...