Kjell Fohrman skrev:Det är väl ytterst sällan som vi har några begränsningar och de som finns är då oftast av pratisk natur.
Av årets 6 teman är 2 begränsade av "praktisk natur", 2 öppna för tolkningar och 2 begränsade av regler som begränsar möjligheten för tolkningar.
Dessa teman är det under året, med mina kommentarer efter:
[FONT=Arial]Februari Tema: Färg ( röd) - Bra, fritt för tolkning[/FONT]
[FONT=Arial][COLOR=black]Mars Tema: Artbilder som saknas (växter) Begränsande, men av "praktisk natur"[/COLOR][/FONT]
[FONT=Arial][COLOR=black]Maj Tema: Hela akvarium (min. 80 cm långt, samt med fisk) Onödigt begränsande regler[/COLOR][/FONT]
[FONT=Arial][COLOR=black]Augusti Tema: Artbilder som saknas (fiskar och skaldjur) Begränsande, men av "praktisk natur"[/COLOR][/FONT]
[FONT=Arial][COLOR=black]September Tema: Titt ut - (fisk, räkor etc som tittar fram bakom något) Onödigt begränsande regler[/COLOR][/FONT]
[FONT=Arial][COLOR=black]November Tema: Par[/COLOR][/FONT] - [FONT=Arial]Bra, fritt för tolkning[/FONT]
Är det verkligen så? Det känns lite som att omyndigförklara alla som röstar genom att säga att att de inte kan göra en rättvis bedömning.Kjell Fohrman skrev:I just denna omgång (undantaget) la jag dock till några begränsningar för att jag ville göra det hela mer rättvist (annars hade inte lite större akvarier haft en chans mot nanos).
Jag gillar teman i fototävlingar eftersom det ofta ger överaskningsmoment. Helst ska det vara teman som är öppna för tolkningar. Att t ex ha temat "titt ut" med tillägget att en fisk eller räka ska titta fram bakom något ger inte mycket möjligheter för överaskningar (förhoppningsvis kan jag bli motbevisad i september).