Ja du.... Misstänker att det är ett aquatic nature evolution du har med 2 st 11 watts kompaktrör. Jag har startat 3 stycken av den tidigare modellen paradise på 27 liter och med ett 11 watts rör. Byggt om dem till 2 gånger 11 watt. Har full bränntid (10 - 12 timmar) redan från dag ett. Dessutom har jag startat ett RSM (2 x 55 watt), ett molly (1x 36 watt senare moddat till 2 x 36 watt) samt ett clownhotell på 2 gånger 18 watt på precis samma sätt under de senaste tre åren (plus oräkneliga sötvattenssystem av olika storlekar).
Dag 1 - salt och sten. Dag 2 eller 3 - en tålig fisk (jag har ofta använt en clown eller en frökenfisk) plus några snäckor. Dag 3 till 4 - ytterligare några snäckor och ca 4-6 eremiter. Om jag inte haft tillgång till "filtersörja" så har jag förutom nitrifikationsbakterier (jag har använt seras nitri-vec i en dos på 20 ml/dag och per 100 liter under tre veckor) satt i en dos av Tetras Bacteriezym dag 2. Ungefär dag 6-7 har jag satt i lite kaliumnitrat (motsvarande ca 2 ppm nitrat). I min artikel om mollyhotellet så kan man följa ett kiselalgsangrepp och hur mina snäckor bara rensar rent. I min tråd om mitt RSM kan man se samma sak på sanden och hur två av mina sandlevande eremiter bara går fram som bulldozers och käkar kiselalger. Nitrattilsatsen dag 6 eller 7 är till för att hindra ett utbrott av röda mattbildande cyanobakterier. Vid dag 5-7 så brukar jag etablera några mjukkoraller typ skivor eller någon anna mjukkorall. Viktigt är att du har en bra cirkulation (brukar ha ett eheim power compact på 600 liter i den storlek av kar du har). Under hela uppstarten matar jag ytterst försiktigt - brukar ta ca 10 stycken djupfrysta vuxna artemia varannan till var tredje dag den första veckan. Sedan börjar jag mata varje dag med ett uppehåll en dag då och då. Tredje veckan ökar jag också mängden lite. Efter tre till fyra veckor kan du så sakteliga skaffa de fiskar du vill ha men välj små arter.
Jag använder heller inte skummare utan bara de filtersystem som finns med i karen (lite ombyggda på de större systemen - se trådarna om dessa både här och på SG)
Jag har nu startat 6 mindre saltvattenskar de senaste 3 åren på ovanstående sätt (och jag vet fler som gjort likadant) och det har fungerat utmärkt för mig - de enda algangreppen jag haft var ett cyano i mitt RSM efter ett år samt att jag har lite bryopsis i det nu efter 2 år. Jag har heller inte använt RO vatten (har Göteborgsvatten som är mjukt). Det salt jag använt är typ Reef-salt (alltså med förhöjda kalcium, magnesium och karbonatnivåer). Clownhotellet är flyttat till landsbygden utanför Eslöv (de har egen brunn med hög kalcium och med nitrat i vattnet). Min svärson har använt det vattnet men använder ett standardsalt istället för att inte få ett överskott på kalcium. När jag skött mina kar ordentligt har jag typ bytt vatten varje vecka och då alltid en 10 litershink (även i 27 litersakvariumen) i de mindre och ca 20 - 40 liter i de större. I ditt skulle jag köra tio liter i veckan efter vecka 4. I de större blir det numera inte varje vecka (slö) men i RSM:et blir det ca 50 liter var tredje till fjärde vecka men jag vet att om jag skulle byta 40 liter i veckan på det så skulle jag snabbt få kontroll över mina alger. Jag använder heller inte några fosfatborttagare numera - när jag gjort det så har jag fått problem tycker jag. Jag sätter dock till lite järn i mitt RSM varje vecka nu och faktiskt lite nitrat med ojämna intervall.
Min svärson som är en betydligt ordentligare person än jag har bytt 10 liter vatten i veckan på sit 58 liters Clownhotel som han tog över för ca ett halvår sedan och det har aldrig sett bättre ut. Bilden visar karet i mitten av februari
[CENTER][ATTACH]18680[/ATTACH][/CENTER]
[LEFT]Det finns många sätt att flå en katt på - mitt sätt har fungerat bra för små kar och mjukkoraller - mer kan jag inte säga eftersom jag inte har erfarenheter av större kar och krångliga hårdkoraller - inte än i alla fall - det håller på att växa fram ett 450 liters kar i mitt vardagsrum just nu men det går långsamt med bygget.[/LEFT]
[LEFT]MVH Lasse[/LEFT]