Allmänt meddelande

Kollapsa
No announcement yet.

Inför Jul!

Kollapsa
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

Inför Jul!

Då är det snart dags för er skolor att gå på Julledigt.
    Jag tänkte att vi skulle ha denna tråden för att diskutera ev. problem som kan uppstå i samband med detta.

Montorbutikerna har koll på hur man ska hantera frånvaron och kan också hjälpa er.

Vad jag fattar det som så är det en del som är borta ca 14-15 dagar. Men jag tänker att ni lärare kanske är där någon dag i mellandagarna?

MATNING
    Allra först så ska jag poängtera att det sällan är fiskar som dör pga för lite mat. Snarare tvärt om. Så, i värsta fall, så klarar sig fiskarna utan mat på två veckor. En vecka är i alla fall inga som helst problem. Det finns massa mat naturligt i akvariet som de klarar sig på ett tag.
    Be dem även att se efter så att pumpen är igång och temperaturen är riktig.

MEN, vi ska ju naturligtvis inte svälta fiskarna. Så, om det finns möjlighet för något (kanske en vaktmästare eller så) att mata en eller två gånger i veckan så är detta det bästa alternativet.
    Gör då så att ni portionerar ut mat per tillfälle. Så att denne personen själv slipper avgöra hur mycket mat det är som ska i.

Personligen så avråder jag från semesterfoder/långtidsfoder etc. MEN, det finns även bättre sådant som kan vara aktuellt, kolla med er mentorbutik.

VATTENBYTE
    Byt vatten innan ni går på ledighet, häll i vattenberedning och växtgödning som vanligt, sen klarar sig akvariet tills ni är tillbaka! OBS!, dubbelkolla så att alla kontakter sitter i och att allt står rätt till innan ni lämnar akvariet. Kolla även så att inte skolan bryter elen eller liknande över lovet.

Diskutera och berätta för mig hur ni har det så kommer vi fram till en lösning!.
    C.Brams

Check out:
    brAmsAquascapers of SwedenSkolakvariet 2016

Ingen som har några funderingar?
    C.Brams

Check out:

Kommentera

Hej

Hoppas att alla har haft en skön ledighet, trevlig jul och gott nytt år.

Jag antar att det är många som är tillbaka i skolorna igen på Måndag?
      Hoppas att allt är bra med akvarierna då också.

Är det några problem så kan ni ta upp dem här så reder vi ut dem.
      C.Brams

Check out:

Kommentera

Sparar...
      X