Allmänt meddelande

Kollapsa
No announcement yet.

Södermalmsskolans tråd

Kollapsa
X
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

Södermalmsskolans tråd

Hej!

Vårt akvarium är igång med vatten och än så länge några flytväxter som inte syns på bilden. Nästa vecka kommer de första fiskarna och mer växter. Vi har hjälpts åt med att tvätta sanden, skruva ihop skåpet och bära vatten. När vi packade upp akvariet trodde vi att det var en spricka i botten, men det visade sig bara vara en smal sträng av silikon på glaset som var ytterst lik en spricka. Puh! Vi var tydligen inte de första i världen att blanda ihop silikon med sprickor...

I svenskan håller vi på att lära oss om förklarande text och just nu håller vi på med en gemensam text som handlar om vad man ska tänka på när man startar upp ett akvarium. Vi ska även skriva texter i par och enskilt och även de kommer att vara kopplade till akvariet.

Vi ska försöka göra akvariehörnan i klassrummet lite mysig så att man kan sitta där och titta på akvariet.

/Kristin, lärare

Hej

Tack för att ni delar med er.

Ja, det händer då och då att folk tror att "silikonspillet" är sprickor. Och jag kan förstå det =)

Kul att ni kommit igång, och kul att ni också redan börjat tänka till kring hur ni kan använda er av akvariet i utbildningen.

Ska bli roligt att följa er.
    C.Brams

Check out:
    brAmsAquascapers of SwedenSkolakvariet 2016

Kommentera

Hej! I onsdags var vi och hämtade de första fiskarna. Eftersom vi har ca 5 mil till vår zoobutik så kunde inte alla följa med denna gång, men 8 glada elever och jag var iväg. Det blev 2 ancistrus, 5 trebands pansarmalar (Corydoras trilineatus) och 5 guppys (fyra honor, en hane). Växter och inredning köpte vi också och hade en del diskussioner om färgskala, naturlig inredning och inredning i plast, plastfigurer mm Hur det tillslut blev ser ni på bilden. De första dagarna har varit minst sagt händelserika! En guppyhona var tjock när vi fick henne och har nu fått yngel, så ca 11 yngel simmar nu runt i en yngelkasse. De hade först samlats vid pumpen och det var lite pilligt att få ut dem därifrån. Tyvärr har också två av corysarna dött och vi funderar på varför. pH och temp är ok, cirkulation vid ytan, ingen nitrit, kH ca 3. Det vi funderar på är möjligen om gruset är för grovt. (Se bild) Kan de dö om de skadar sina skäggtömmar? De som är kvar är också ganska stressade och beter sig inte som de gjorde i djuraffären. Gyppysarna verkar däremot nöjda. Och ancistrusarna, ja de ser man ju inte värst mycket av

Kommentera

Här kommer också några bilder från besöket i akvariebutiken och från när vi gjorde iordning akvariet /Kristin

Kommentera

Vi undrar också vad ynglen äter /Kristin, lärare

Kommentera

Ursprungligen postat av Södermalmskolan Visa inlägg
            Hej! I onsdags var vi och hämtade de första fiskarna. Eftersom vi har ca 5 mil till vår zoobutik så kunde inte alla följa med denna gång, men 8 glada elever och jag var iväg. Det blev 2 ancistrus, 5 trebands pansarmalar (Corydoras trilineatus) och 5 guppys (fyra honor, en hane). Växter och inredning köpte vi också och hade en del diskussioner om färgskala, naturlig inredning och inredning i plast, plastfigurer mm Hur det tillslut blev ser ni på bilden. De första dagarna har varit minst sagt händelserika! En guppyhona var tjock när vi fick henne och har nu fått yngel, så ca 11 yngel simmar nu runt i en yngelkasse. De hade först samlats vid pumpen och det var lite pilligt att få ut dem därifrån. Tyvärr har också två av corysarna dött och vi funderar på varför. pH och temp är ok, cirkulation vid ytan, ingen nitrit, kH ca 3. Det vi funderar på är möjligen om gruset är för grovt. (Se bild) Kan de dö om de skadar sina skäggtömmar? De som är kvar är också ganska stressade och beter sig inte som de gjorde i djuraffären. Gyppysarna verkar däremot nöjda. Och ancistrusarna, ja de ser man ju inte värst mycket av
            Hej

Det är alltid svårt att säga varför fiskar dör, speciellt om det är i ett så pass nystartat akvarium.
            Jag kan däremot säga att det inte är grusets fel. Vasst grus kan skada skäggtömmarna, precis som du säger. Men det dödar dem inte i första steget direkt.

Jag skulle gissa på omställningen och stressen som skapas när de byter miljö.
            Så länge de andra fiskarna mår bra så är det inget att dra i några stora spakar över.

Komplettera med fler Corydoras när det gått ett tag, de gillar inte att vara ensamma. =)

/Christian
            C.Brams

Check out:

Kommentera

Vi undrar också vad ynglen äter /Kristin, lärare
              Ynglen kan äta samma som de vuxna, smula sönder det till små små bitar bara. Och mata dem mycket lite, de har små magar!
              C.Brams

Check out:

Kommentera

Ta gärna en bild på ynglen om ni kan, kul att visa på Facebook!
                C.Brams

Check out:

Kommentera

Hej! Här kommer en sammanfattning av läget i akvariet just nu
                  * Vi köpte först fem guppys (4 honor och en hane). En fick ju yngel redan första dagen. Och under jullovet har vi fått en eller kanske två kullar till så det fullkomligt vimlar av guppys!
                  * Två elever per vecka ansvarar för matningen av fiskarna. Förutom det medskickade fodret får de även fryst artemia, cyklops (bra för ynglen) och grönsaker någon gång per vecka (t.ex. ärter, kokt broccoli eller kokt squash)
                  * Två elever per vecka ansvarar för att städa akvariet. Vår slang räckte inte riktigt hela vägen till vattenkranen (fattades typ 1,5 meter...) så vi kör vanlig hävert med munstycket på slangen.
                  * Nästa vecka ska vi hämta den andra omgången fiskar. Vi kom på att det var onödigt att hämta de nya precis före jullovet. Då ska vi ha: Fler algätare. En ancistrus har dött. Vi tänker skaffa ett gäng "ottosar". Vi har lite alger i akvariet, t.ex. på rötterna i inredningen. Fler corrysar eftersom några dog i början och de tre som är kvar behöver kompisar. Någon mer grupp/stimfisk i en färg som ger kontrast till guppysarna, t.ex. orange platy eller molly. Sedan är det rätt fullt med tanke på alla guppyyngel

5c genom Kristin, lärare

Kommentera

Hej
                    Kul att det går bra!
                    Om ni vill så går det säkert att skarva slangen så att den blir tillräckligt lång. Det är ju enklare än att bära hinkar kanske?

Tack för uppdateringen.
                    /Christian
                    C.Brams

Check out:

Kommentera

Hm, nu ger jag tillfälligt upp mitt försök att ladda upp bilder. Originalen var för stora. Sedan ändrade jag storlek i Paint och då säger sidan "felaktig fil". Tips mottages tacksamt! /Kristin, lärare

Kommentera

Hm, nu ger jag tillfälligt upp mitt försök att ladda upp bilder. Originalen var för stora. Sedan ändrade jag storlek i Paint och då säger sidan "felaktig fil". Tips mottages tacksamt! /Kristin, lärare
                        Paint är ju inte det bästa programmet direkt. =)
                        När du sparar den i Paint så väljer du .JPG eller .JPEG som filformat. Paint väljer nog .BMP som standard. Och det funkar inte på så många ställen på nätet!
                        C.Brams

Check out:

Kommentera

Jag antar att de flesta av er använder er av mobilen för att ta kort?
                          Ladda ner Tapatalk som är en forumsapp för bland annat Zoopet. Så kan ni ladda upp där direkt från mobilen.
                          Jag har en iPhone 7 och den skalar automatiskt ner foton från den. Så då borde det gå från andra mobila enheter också.
                          C.Brams

Check out:

Kommentera

Hej! Nu är det sportlov. En av eleverna i klassen kommer att mata fiskarna två dagar och jag (lärare) kommer att åka dit en dag. Jag vill passa på att berätta lite om vår mal. Det är en skäggmunsmal (ancistrus). Den är inte så stor (ca 8 cm) än men vi ser inte så mycket skägg på den så vi tror det är en hona. Därför kallar vi den "malen Malin". Vi har lite trådalger i akvariet och varken Malin eller ottosarna äter dem så himla bra, så vi får ta upp inredningen och skura av den ibland. För ett par veckor sedan råkade vi missa att Malin satt på en rot när vi lyfte upp den, men hon släppte taget i hinken och så hällde vi tillbaka henne. Ingen fara. Nästa gång vi skulle städa kollade vi extra på allt vi tog upp. Ingen Malin. Trodde vi. Plötsligt ropade eleven som skulle skura grejerna att Malin följt med trots allt och nu låg hon i diskhon. Eleven hade satt på vattnet för att skura inredning och Malin hade fått en rejäl omgång kallt vatten på sig. Vi lyckades få upp henne i håven och lade tillbaka henne i akvariet. MEN hon sjönk till botten, alldeles stel. Eleverna som städade blev bestörta och sade att hon hade dött men jag berättade att det kan bli så där om fiskarna får ett för snabbt temperaturbyte och att vi skulle vänta. De var tveksamma men väntade spänt och efter en stund såg vi att hon rörde sig lite och efter ca 10 minuter simmade hon iväg som vanligt. Puh! När vi nu skulle städa senast tittade vi återigen noga på allt vi tog upp, men tror ni inte att den lilla Malin lyckades smita med upp igen! Denna gång blev det en snabb färd tillbaka till akvariet och hon simmade direkt iväg. Men snacka om att hon är en mästare på att gömma sig! Nu hoppas vi att hon slipper fler ofrivilliga turer ut ur akvariet!
                            /Kristin (lärare)

Kommentera

Haha, ja, de är luriga med att gömma sig.
                              Tänk på att de har taggar vid gälarna som de dels kan sticka er med om ni har otur, men som "hon" också kan ha för att hålla sig kvar med i hålor mm. Så försök inte dra ut henne, för då kan hon skada sig, eller fastna rejält.

Det bästa är nog att låta bli att lyfta ur rötterna, dels går det att skrubba dem i akvariet, innan man slamsuger, så kan man suga upp smutsen efteråt. Eller så är det bra att åtgärda anledningen till att ni får algerna, så slipper ni skrubba helt.

Ett annat tips är att lyfta upp roten ovan akvariet, och hänga den på kanten eller staget och vänta på att Malin ska ploppa ut, då hamnar hon i akvariet och ingen skada är skedd. =)
                              C.Brams

Check out:

Kommentera

Sparar...
                              X