Allmänt meddelande

Kollapsa
No announcement yet.

Leverans av akvariet

Kollapsa
X
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

Leverans av akvariet

Hej

I denna tråden uppdaterar jag status på leveransdatum av akvariumen.

De flesta (alla?) har höstlov v44. Så innan dess händer inget. Vi siktar på att de kommer till butikerna under denna veckan, så kan ni hämta dem under v45.
    Låter det bra?

/Christian
    C.Brams

Check out:
    brAmsAquascapers of SwedenSkolakvariet 2016

Låter bra! /Kristin, lärare Södermalmsskolan

Kommentera

Hej! Jag ska hitta några sorter och så till akvariet//Amanda ELEV södermalmsskolan

Kommentera

Hej igen! Nu har jag hittat 3 sorters fiskar och dom är:
        Fisk1: Platy. Platyn är en allätare som är väldigt fredlig. Den äter vanligt foder. Den lever i 18-25 grader. Den är 6 cm lång och kommer från Centralamerika (mittemellan syd och nord Amerika). pH värdet är 7-8.5 och det behövs minst 40cm & 40liter. Svårighetsgraden är 1av5 så den är lättskött. Odlingsvalör: B
        Fisk2: Palettciklid. Palletciklidenn är en allätare. Den är en botten ätare och den kan konsumera stora mängder detrit (organiskt slam). Den äter i akvarium standardfoder. Den lever i temperaturerna 23-26. Den är 11 cm lång och den ursprungliga världsdelen är Afrika. Den är alltså från en annan världsdel än Platyn och vad spelar igentigen det för roll? pH värdet är 6-7.5 och svårighetsgraden är 2 av 5. Odlingsvalör: B.
        Fisk 3: Svärdbärare. Svärdbäraren är en allätare som i akvarium äter allt vanligt foder. Svärdbäraren är fredlig och kan få upp till 100 yngel per kull! Svärd bäraren lever i temperaturerna 22-28 grader. Den är 12 cm lång och kommer från central Amerika. pH värdet är 7-8.5 och den behöver minst 70cm & 70 liter. Svårighetsgraden är 2 av 5. Odlingsvalör: B
        //Amanda klass 5c ELEV södermalmsskolan
        Senast ändrad av Södermalmskolan; 2016-11-19, 11:47.

Kommentera

Tack Amanda! (För övriga: Detta var en frivillig uppgift för eleverna inför att vi ska hämta våra första fiskar) /Kristin, lärare

Kommentera

Hej
            Vad duktiga ni är. =)

jag håller med Amanda, jag tycker inte det är så viktigt att fisken kommer från samma världsdel. Det är viktigare att de trivs tillsammans.
            Om ni ska ha palettciklider så kan det vara bra att veta att de är ganska revirshävdande, vilket i detta fallet innebär att de behöver en viss bottenyta per par, eller ja, egentligen hanne. Så jag skulle nog inte köpa mer än en hanne till den storleken av akvarium som ni har. Men ni kan köpa flera honor, det är bara bra.
            C.Brams

Check out:

Kommentera

Det var fröken som bestämde att de skulle vara från samma världsdel Förklarade att det är lite som med möbler, en smakfråga. En del blandar vilt, en del vill ha bara från IKEA, andra vill ha 80-tal. Det blev Syd och Centralamerika /Kristin, lärare

Kommentera

Haha, bra beskrivet!
                C.Brams

Check out:

Kommentera

Sparar...
                X