Blekinge Skänkes Scalare och Botia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kine01
    • February 2007
    • 25

    Blekinge Skänkes Scalare och Botia

    Livet förändras och jag är tvungen att avveckla mitt akvarium. Jag söker därför nytt hem till några av mina fiskar.

    1) Två skalarer.
    De är ett par, svart/vit marmorerade, medelstora och ca 4-5 år gamla.
    De leker gärna, om det finns bredbladiga växter, men eftersom de bor i ett blandakvarium så har äggen blivit uppätna inom ett dygn.
    De är väldigt snälla och även mina minsta 1 cm långa fiskar har levt tillsammans med dem utan problem.
    De äter all sorts foder både frusen och torkad. Gillar man att handmata fiskar så ställer de gärna upp.
    De bor i ett 150*60*60 akvarium med mjukt vatten och 26 grader.
    De är inte så stora så ett 120 cm långt och 50 cm högt akvarium skulle kunna fungera bra, men inte mycket mindre.

    2) Sex pakistan-botia (almorhae)
    Något skygga, så vill man se dem busa eller leta efter mat så får man stå en liten bit bort och vara alldeles stilla.
    Även om de kan leka och jaga varandra ibland så är de oftast lugna och även om de letar efter mat i bottenmaterialet så rotar de inte upp växter.
    Min uppfattning är att de inte stör varken ytfiskar eller malar. De kan bli nyfikna och simma fram för att kolla läget, men de jagar inte någon eller buffar på dem.
    De är ca 4-5 år gamla. Väldigt bra snäckätare. Utöver snäckor så äter de maltabletter och det foder som ytfiskarna inte åtit upp,
    De bor i ett 150*60*60 akvarium (samma som skalarerna) med mjukt vatten, 26 grader och 2-5 mm sjösten som bottenmaterial.
    De är vana vid rätt mycket gömställe i form av rotbitar och det finns en speciell stående rotbit de gillar, finns det plats så får den gärna följa med dem.
    De skulle säkert finna sig tillrätta i ett 120 cm långt akvarium om det inte är överbefolkat, men mycket mindre tror jag inte blir bra för de är trots allt runt 10 cm långa

    Akvariet och dess innevånare har aldrig varit utsatt för någon form av sjukdom.

    Finns det någon som känner att de har en plats i sittt hjärta och sitt akvarium för antingen botiorna eller skalarerna (eller båda grupperna) så kontakta mig på mailadressen listerby15@gmail.com
  • kine01
    • February 2007
    • 25

    #2
    Stort tack till Carlskrona akvarieförening för att de ger mina fiskar ett nytt hem

    Kommentar

    Arbetssätt...