Är hästen för stor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Uddaveka
    • June 2007
    • 431

    Är hästen för stor?

    Hejsan!

    Jag är 13 år och ca 165 cm lång.
    Är en häst på 158 cm i mankhöjd för stor för mig??

    Tack på förhand!
    ~Love animals~
    Kramar Sofia
    160l, 100l, 54l, 40l
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Rent fysiskt är den väl inte det men det är en fråga som är omöjlig för oss att svara på med så lite info.

    Om du och hästen passar ihop beror på så mycket annat både fysiskt och psykiskt.
    En sak att tänka på är hur mycket kunskap du har och hur erfaren/utbildad hästen är.
    Vad har du för planer, tävla eller bara rida för nöjes skull.
    Vilken ras det handlar om spelar oxå in eftersom olika raser kräver olika erfarenhet och motion etc, etc...

    Bestämmer du dig för att köpa häst så bör du ha den på prov några veckor innan ni skriver kontrakt och ägarbyte.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Guest

      #3
      Nej hästen är inte för stor för dig.
      Man brukar räkna bort 10cm från sin egen längd då brukar det bli perfekt.
      "Din häst" bör alltså vara 155cm.

      Andra aspekter finns ju med, men de har ju Nina redan skrivet upp.
      Jag tycker alltid det är bättre att sitta på en för hög häst än tvärtom.
      (bortse Islandshästar bara)

      Kommentar

      • Naugthy
        • February 2008
        • 531

        #4
        Ursprungligen postat av Anettejt
        Nej hästen är inte för stor för dig.
        Man brukar räkna bort 10cm från sin egen längd då brukar det bli perfekt.
        "Din häst" bör alltså vara 155cm.

        Andra aspekter finns ju med, men de har ju Nina redan skrivet upp.
        Jag tycker alltid det är bättre att sitta på en för hög häst än tvärtom.
        (bortse Islandshästar bara)
        Hehe, de hästarna som jag rider på är högre än mig. Jag är typ 170 cm och hästarna är 174 och 176 cm. Men det ser bra ut om man tittar i spegeln.
        "I don´t need to be careful, because I have a gun." Homer Simpson
        "Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat." Nalle Puh

        Kommentar

        • Jenny054
          • May 2007
          • 920

          #5
          Vaddå för stor?? Hellre en stor häst än en liten!
          The fish is jumping.....
          Bloggen:
          http://aquastyle.blogspot.com/
          Bästa Butiken:http://www.akvarieinterior.com

          Kommentar

          • Passat
            • February 2008
            • 611

            #6
            Oj 10 cm mindre än en själv..det har jag aldrig hört tidigare. Själv är jag bara 153 så jag borde då bara rida ponnyer Fast de gör jag inte, men längden har jag ibland problem med, red ett tag en häst som var 180 cm och det var förstort för mig tyckte jag. Men runt 165 brukar fungerar bra.

            Min ridlärare retades lite när jag skulle rida stallets största som var 174 "Du kan ju gå under magen och borsta"
            Tyvärr så flög jag av under hopplektionen, magplaskt i sanden. Jag tar på mig det hela, kom i balans och råkade kittla honom. Men fick revanch dagen efter när jag red dressyr på honom så jag vet att längden inte är allt och den lektionen blev riktigt lyckad
            240L SA
            70L
            54L

            Kommentar

            • Guest

              #7
              Ursprungligen postat av Passat
              Själv är jag bara 153 så jag borde då bara rida ponnyer
              Jepp det borde du!

              Det där med 10cm har med rätt skänkelläge och den korrekta sitsen att göra. Titta på de stora dressyrekipagen så ser du vad jag menar.
              Men som jag skrev rider jag hellre större hästar (är med kort i rocken) och de anpassar sig alltid. Min "lilla" stora häst är på pappret för stor för mig, men vi ser ganska så enhetliga ut ändå.

              Kommentar

              • Vimsa
                • November 2008
                • 768

                #8
                Jag: 160 cm
                Hästen: 163 cm

                Kommentar

                • Naugthy
                  • February 2008
                  • 531

                  #9
                  Ursprungligen postat av Vimsa
                  Jag: 160 cm
                  Hästen: 163 cm
                  Det gör nog inget att det skiljer 3 cm. Bara det ser bra ut så.
                  "I don´t need to be careful, because I have a gun." Homer Simpson
                  "Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat." Nalle Puh

                  Kommentar

                  • Vimsa
                    • November 2008
                    • 768

                    #10
                    Ursprungligen postat av Naugthy
                    Det gör nog inget att det skiljer 3 cm. Bara det ser bra ut så.
                    Nej det funkar aldeles utmärkt ^^ Är 11 år förövrigt. Hästen är ett halvblod

                    Kommentar

                    • qenzo
                      • February 2005
                      • 1747

                      #11
                      Visst kan man få problem om hästen är för stor med, framförallt om man som ryttare är liten och späd och därmed inte har styrkan att rida ihop en stor häst.
                      Dock måste jag hålla med i vad flera säger, att en för liten häst är det man bör tänka sig för över, i första hand.
                      Hästen som beskrivs ovan verkar måttmässigt vara perfekt, men hur den och ryttaren är byggda framgår ju inte.
                      Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                      Kommentar

                      Arbetssätt...