Grävling

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • peggy-sue
    • January 2002
    • 41

    Grävling

    Hej.Finns här någon som vet hur stora djur en grävling kan gå på för att döda?Kan den klättra?
    Jag har en grävling som kommer på natten,in på tomten.Jag undrar eftersom jag har katter,höns och en kanin.
    Men min hund kanske skrämde iväg grävlingen för gott inatt.
    Mvh Lajla
  • Rosa
    • September 2002
    • 435

    #2
    vad jag vet så attakerar en grävling endast när den inte kan fly.
    Och den äter inte andra däggdjur eller fåglar utan insekter,maskar och vegitabilier.

    Eva
    Eva

    Kommentar

    • peggy-sue
      • January 2002
      • 41

      #3
      Jag har läst att de tar både kycklingar och igelkottar,men det stod inte något om storleken på dem.
      Mvh Lajla

      Kommentar

      • Karon
        • January 2002
        • 3170

        #4
        Bjuds grävling på ägg tackar den inte nej, och honung gillar de också. En kanin kan nog slinka ner om den "kommer i vägen" för grävlingen.
        Katter och grävlingar misstänker jag undviker varandra och hundar gillar de förmodligen inte heller.
        Har en grävling bosatt sig under ett hus kan de underminera hela grunden så att huset sätter sig.
        Grävlingproblem botas lämpligen med fälla, inte alltför fina hagel eller kula.
        Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

        Kommentar

        • peggy-sue
          • January 2002
          • 41

          #5
          Jag vill helst inte skada den,bara ha bort den.Finns det en så finns där kanske 10-12 andra.De lever i stora familjer.Får man lov att skjuta en grävling när som helst?
          Mvh Lajla

          Kommentar

          • Rosa
            • September 2002
            • 435

            #6
            Nej du får inte skjuta grävlingen ta kontakt med skyddsjägaren i din komun så hjälper de dig, antingen skjuter de den eller flyttar de den

            Eva
            Eva

            Kommentar

            • aquariumdykarn
              • February 2003
              • 161

              #7
              ring polisen dom brukar ju fixa sånt där!!! jag har hört att det kan uppstå bråk mellan grävlingar och hundar!!!

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
                ring polisen dom brukar ju fixa sånt där!!! jag har hört att det kan uppstå bråk mellan grävlingar och hundar!!!
                <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

                Då är det nog hunden som står för bråket... Grävlingar undviker hundar. Det är bitvis därför man kan använda små hundar som tax och terrier för att jaga grävling, och har man hund i huset har man sällan grävling.

                Kanin och höns däremot, det kan en grävling mycket riktigt ge sig på.

                Järv, lo, och varg, de tar katter och hundar, och även örn och räv kan få för sig att försöka ta en katt eller liten hund.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Boerboel
                  • September 2002
                  • 473

                  #9
                  Jag har, och håller fortfarande på, mycket med kaniner, och har hört om ganska många som blivit av med kaniner och då det troligtvis är grävling med i bilden. Så jag skulle vara försiktig. Men, har du en tillräckligt vaktig hund, så borde det kanske gå ändå.

                  //Helena
                  //Helena

                  Kommentar

                  • peggy-sue
                    • January 2002
                    • 41

                    #10
                    Hej, min hund är väldigt vaktig.Han biter dock inte andra djur men jagar gärna dem ifall de springer.Jag har inte märkt av grävlingen sedan min hund träffade på den.det var ett tag sedan nu.
                    Tavk alla för era svar.
                    Mvh Lajla

                    Ps. Har jag tur så har grävlingen gått till andra marker nu.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...