Oönskade husdjur

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Piccola
    • September 2006
    • 175

    Oönskade husdjur

    Silverfiskarna i mitt kontor har hittat ett nytt favoritställe. I tangentbordet till nya datorn. (!!!) Rätt som det är när man sitter och skriver så kilar de fram mellan fingrarna. Det är inte roligt längre. Hur bli av med dem?
    Tetrapak: neon-, rödmun-, prickfen-, sorgmantel-, kongo- och kejsartetror + ancistrus.
    Vilda klubben: ljusgula + röda regnbågsfiskar samt neonregnbågar och äppelsniglar.
  • mohlin
    • January 2004
    • 1487

    #2
    Hmmm...vår katt jagar dem, fast vi har bara på toa.

    PS. Någon mer än jag som fick assossiationer till Stephen Kings Everything's Eventual...historien om Rackne???

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Tufft. Silverfiskar kräver fukt - hur kommer det sig att du har fuktigt i tangentbordet?!

      I alla fall, slå in tangentbordet i plast, och lägg det i frysen i ett dygn. Case solved.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Piccola
        • September 2006
        • 175

        #4
        Ja visst är det mysko! Kontoret är på tredje våningen. Två krukväxter i ett rum på 60 kvadrat och 10 meter till närmaste våtrum. Däremot ett fläktrum intill... Vågar just nu inte fundera på vad som gömmer sig där inne.

        Men frystorkade silverfiskar är värt att testa. Frågan är väl bara om det påverkar tekniken - och garantin... Hur förklara det för återsäljaren?

        Förresten - jag har inte läst just den boken av King, berätta om Rackne!
        Tetrapak: neon-, rödmun-, prickfen-, sorgmantel-, kongo- och kejsartetror + ancistrus.
        Vilda klubben: ljusgula + röda regnbågsfiskar samt neonregnbågar och äppelsniglar.

        Kommentar

        • mohlin
          • January 2004
          • 1487

          #5
          Everthing's eventual är en novellsamling, och berätelsen om Rackne är en av de bästa, tycker jag.

          Det handlar om en författare som upptäcker, eller inbillar sig att en liten varelse bor i hans skrivmaskin. Forniter kallas de, och tydligen finns de i andra människors skrivmaskiner också. Eller är folk galna...???? Det är frågan....

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Tekniken i ett tangentbord tar ingen skada av frysning, däremot måste du skydda tangentbordet mot fukt. När du tar ut tangentbordet ur frysen, låt det värmas upp till rumstemperatur innan du tar ut det ur plastpåsarna eller vad du nu slagit in det i, för att undvika att det bildas kondens i det.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • solbacka
              • January 2004
              • 3952

              #7
              sedan kanske du kan mata fiskarna med de frysta silverfiskarna
              350l Diskus 275l SA växt
              100l tanganynika
              Min dagbok Mina bilder
              Min alldeles egna zoon

              Kommentar

              • hansh
                • May 2004
                • 269

                #8
                Köpen en burk ardap. http://www.cmtropik.se/Shop/Index.php?ArtId=HAO001

                en djuraffär med seriös reptilavdelning bör kunna skaffa fram ardap (eller redan ha inne).

                Stoppa ner tangentbordet i en påse, sprejja och förslut i 10-20 minuter så skall problemet vara ur världen.

                /hansh
                Intresserad av grod och kräldjur? Dalarnas Herpetologiska Förening - DHF

                Kommentar

                Arbetssätt...