Till hästintresserade

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mohlin
    • January 2004
    • 1487

    Till hästintresserade

    Helt fantastiska bilder och berättelser om en ryss som tränar sina hästar i olika sorters dressyr helt utan träns på!!

    nevzorov-haute-ecole.com är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, nevzorov-haute-ecole.com har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!
  • Inka
    • July 2005
    • 1233

    #2
    Mmmm...
    Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

    www.kvitter.n.nu

    Kommentar

    • lillmulan
      • September 2006
      • 45

      #3
      MUMS *vill ha*

      Kommentar

      • Thomas&Anna
        • January 2006
        • 1030

        #4
        Underbart att se. Är så trött på alla förstå sig påare. Har själv haft fjordhästar i hela mitt liv. Har nu en treåring som har varit hur lätt som helst att köra och rida in. Hon är underbar min lilla Sheila. Jag såg henne första gången när hon var ca halvtimme gammal. Köpte henne medans hon låg i mammas mage.
        Senast redigerad av Thomas&Anna; 22 September 2006, 22:59.
        Thomas & Anna

        www.annaothomas.com

        Kommentar

        • Thomas&Anna
          • January 2006
          • 1030

          #5
          Frugan glömde säga att hon har sett honom i verkligenhet och hon var ganska imponerad då hon själv har tävlat med hästar.

          Thomas
          Thomas & Anna

          www.annaothomas.com

          Kommentar

          • amazonfarmen
            • June 2006
            • 508

            #6
            Visst är det härligt att se dessa vackra hästar som till synes vill göra sitt bästa

            Men det så många glömmer är att formgivningen inte sitter i munnen på hästen, precis lika lite som "styrningen" sitter i munnen på hästen.

            Men det är och kommer nog alltid att vara det traditionella sättet att rida på och jag brukar inte ge mig in i vidare diskussioner om just detta.

            Just nu är jag hästlös (pga av tidsbrist och en stundande barnafödsel), men den sista hästen jag hade jobbade jag otroligt mycket från marken och hade gått från att rida med sidepull och grimma till att rida helt utan någon form av huvudlag.

            Men det krävs utan tvekan att ryttaren vet var hans eller hennes muskler sitter och att kroppskontrollen är riktigt bra och att hästen är blir van vid att vara lyhörd för ryttarens tyngdpunkter som tex att kliva in under tyngdpunkten var än ryttaren gör av den.

            Det är inte lätt att lära om, men så otroligt roligt

            Tack för fina bilder!

            // Madde
            www.goc.se

            Kommentar

            • amazonfarmen
              • June 2006
              • 508

              #7
              Ursprungligen postat av Thomas&Anna
              Underbart att se. Är så trött på alla förstå sig påare. Har själv haft fjordhästar i hela mitt liv. Har nu en treåring som har varit hur lätt som helst att köra och rida in. Hon är underbar min lilla Sheila. Jag såg henne första gången när hon var ca halvtimme gammal. Köpte henne medans hon låg i mammas mage.
              Låter härligt

              Det är så skönt att läsa när någon skriver att det var lätt att köra och rida in sin häst, för det betyder för mig i varje fall att det viktigaste av allt är befäst dvs att hästen har tryggheten att ha en ledare som gör hästen trygg.

              Hoppas vidareutbildningen går lika bra.

              Lycka till

              // Madde
              www.goc.se

              Kommentar

              • Thomas&Anna
                • January 2006
                • 1030

                #8
                Jag kan bara hålla med.

                Min treåring är mycket hanterad från marken. Jag behöver aldrig binda henne, hon stannar där jag vill, helt otroligt att få uppleva detta med sådan ung häst. Hon är hur lätt som heslt att lära nya saker, men jag går väldigt lugnt fram. Hon är nu inkörd och inridning pågår. Det var bara att sitta upp och sen kändes det som att sitta på en van häst. Jag har tömkört henne sen hon var året och kört med linor och en stock, när jag satte för henne för rockarden var det som hon aldrig gjort annat. En helt underbar häst. Hon går ofta lös och betar i våran trädgård.

                Jag hade en annan fjording som jag jobbade med, tog över honom som 11-åring, hade även tränat honom som unghäst 3-5år. Men eftersom han hade blivit illa behandlad innan var han svår att nå. Vi växte ihop med åren från att ha ridit och kört honom på pelam gick han på vanligt tränsbett i slutet. Jag behövde bara tänka vart jag skulle och han gick dit. Han blev 23år.

                Anna!
                Thomas & Anna

                www.annaothomas.com

                Kommentar

                • Inka
                  • July 2005
                  • 1233

                  #9
                  Det kan ju vara ett problem det där med att man oftast köper hästar "begagnade". Man vet inte alltid vad de varit med om, kanske blivit illa behandlade och de kan ha fruktansvärt många ovanor som trasslar till det. De flesta vill ju t ex ha en hund från det den är valp medan det kanske är lite krångligare att hantera ett djur som är så stort som en häst. (Nu ska jag inte påstå att alla är så bra på att hantera sina hundar heller...) Finns ju de som byter häst oftare än underkläder också. Har svårt att tro att man kan bygga förtroende och få ett sådär otroligt samarbete med en häst som man inte har under en hyfsat lång tid.
                  Jag är döfascinerad av alla sorters samarbete mellan människor och djur och särskilt då båda får ut lika mycket av det. Jag har prioriterat bort hästarna i mitt liv just nu då vi har tre hundar men jag träffar hästar ändå så ofta jag får tillfälle. De är fantastiska djur!
                  Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                  www.kvitter.n.nu

                  Kommentar

                  Arbetssätt...