Skadad igelkotte Nr 2!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lennart wiklund
    • April 2005
    • 292

    Skadad igelkotte Nr 2!

    Hej,när jag och min sambo åkte hem med husvagnen idag,efter E 14,väster om krokom här i Jämtland så hittade vi en skadad igelkotte!
    Den stackars kotten låg på den hårt trafikerade e14.
    Inte en biljävel ville stanna för att kolla till den lille stackare!
    Hur är folk funtade igentligen??
    Fast vi stod vid vägkanten med bil+husvag,samt att vi var ute på vägen för att rädda denna stackare,VAD TROR NI FOLK GÖR??
    Jo,kör som idioter runt om oss i säkert 80-90 hm/h.
    Nu fick vi med oss "kotte" hem i en bytta.
    Han har ätit kattmat samt daggmaskar som mina barn har fångat samt druckit massor med vatten,den stackarn vär rejält uttorkad.Nu ligger han o sussar så gott i en fågelbur med en skokartong som hus i buren.
    Nu vet jag att man inte får ha dessa mera än 48timmar,skall ringa länsstyrelsen i morgon för att prova få tillstånd att ha den lilla krabaten några dagar.Sedan skall jag köra tillbaka honom dit han hittades,då skall han släppas i skogen,långt från vägen.
    Har konstaterat att alla ben är hela på krabaten! Den lille krabaten var nog sönderstressad samt uttorkad,nåt annat fel hittar vi inte på den.


    lennart
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Låter bra. Fundera på en mask-kur också, annars är nog vila, vatten & kattmat bästa medicinen. Förresten, tänk på att den förmodligen har löss & loppor, så ställ inte lådan i eran säng eller nåt...

    En personlig reflektion (som jag ger trots att jag också sprungit på hårt trafikerade vägar och räddat igelkottar), är att det inte är värt att riskera livet för en igelkott. Det har inträffat att folk dödats när de försökt flytta igelkottar från vägar. Rädda dem gärna, men iakttag försiktighet.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • join4t
      • October 2003
      • 854

      #3
      Tur att det finns folk som du (ni, vi =) annars hade jorden varit olidlig att bo på!
      "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

      Kommentar

      • Yuri

        #4
        Jag har en "tam" igelkotte på tomten på kvällarna. Han har en runda har patrullerar av och varje kväll dyker han förbi en gång vid 8-snåret och en gång vid 11-snåret.

        Han stannar upp och lyssnar när man pratar med honom och han verkar inte vara så där förfärligt skraj.

        Är mest förvånad över att han fortfarande lever och inte hittats utplattad på gatorna härikring, jag bor i hyfsat tättbebyggt villaområde.

        Känns ungefär som han hör till djuren på gården... eller nåt..

        Kommentar

        Arbetssätt...