skadad igelkotte, hur locka fram?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SeanChai
    • May 2005
    • 498

    skadad igelkotte, hur locka fram?

    hejsan.

    när jag kom hem från jobbet såg jag en igelkotte som hade brytit bakbenet, tror den ligger och trycker under grannens 20 kvadratmeters altan...dom är borta verkar det som.

    finns det något sätt att locka ut den så man kan åka till en vetrinär med den?
    snabba svar uppskattas.

    // SeanChai
    Min Zon

  • SeanChai
    • May 2005
    • 498

    #2
    inga svar behövs verkar det som. ingen som tar emot vilda djur, smittrisk och dyligt.
    tragiskt.
    man skulle kunna åka in och fixa en "barhärtighetsdöd"...men det är det enda.
    ska försöka ge den lite mat och kolla så den kan äta iaf.

    tack ändå.

    // SeanChai
    Min Zon

    Kommentar

    • anna7607
      • November 2005
      • 1440

      #3
      kattmat brukar locka fram dom, ring till djurskyddsföreningen sen så hämtar dom den, dom brukar har frivilliga volantärer som hjälper skadade/vilsna vilda djur. Så gjorde vi med en ekorre som grannens katt fångat, en liten unge.
      lev livet medans de är värt att levas

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Jag skulle inte rekommendera avlivning av ett så litet djur som en igelkott ifall den bara brutit benet. Djur upp till ett rådjurs storlek, cirka, brukar klara sig bara bra på tre ben.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Anemon
          • June 2006
          • 69

          #5
          Att ingen tar sig an vilda djur stämmer ju inte! I Stockholm vet jag att idéella föreningar som Katastrofhjälp för Fåglar och Vilt (KFV) asmt Djurens ö har gjort fantastiska insatser. kontakta annars Förbundet Djurens Rätt, där finns säkert någon som kan ge besked. Eller testa att söka på ordet "viltrehab" på nätet. Det finns en hel del människor som ägnar sig åt detta runt om i landet, och som även innehar den dispens (från jordbruksverket) som krävs för att hålla ett vilt djur i mer än de lagstadgade 48 timmarna.
          Ge inte upp med "din" lilla igelkotte! Det finns hjälp att få, bara man vet var.

          Kommentar

          Arbetssätt...