Hur mkt kostar en Shetlandsponny

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hästar
    • October 2005
    • 3

    Hur mkt kostar en Shetlandsponny

    hej..Jag ndrar hur mkt det kostar att ha en shetlandsponny som inte rids mer en 3tim...Stall hyrav ca 1000... Men jag kan ju inte säga att det kostar ca 2000 om det inte gör det eller o,m jag säger ca 1050 så kanske det är mer så måste jag sälja "min"häst..så den som vet SVARA!!!!OBS

    Hur mkt kostar det utan och med skor?,,,,
  • gladhertha
    • February 2005
    • 1755

    #2
    Hej hästar!
    Om du vill ha svar på dessa mer avancerade hästfrågor tror jag att det är bra att rådfråga i ett mer häst-specifikt forum. Bara ett tips
    Mvh Hanna
    Min Zoon

    Kommentar

    • oveb
      • January 2004
      • 2577

      #3
      Googla typ: 7000 var första träffen

      Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

      Kommentar

      • oveb
        • January 2004
        • 2577

        #4
        Hehe , hittade en hel flock på blocket.se...

        Denna lilla föl för bara 3500:- ! Tänk min dotter visste det
        Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

        Kommentar

        • Fisktjejen
          • February 2005
          • 310

          #5
          Ursprungligen postat av hästar
          hej..Jag ndrar hur mkt det kostar att ha en shetlandsponny som inte rids mer en 3tim...Stall hyrav ca 1000... Men jag kan ju inte säga att det kostar ca 2000 om det inte gör det eller o,m jag säger ca 1050 så kanske det är mer så måste jag sälja "min"häst..så den som vet SVARA!!!!OBS

          Hur mkt kostar det utan och med skor?,,,,
          Oj! Vad svårt att svara på, men som "gammal ridlärare" gör jag ett försök:

          Du undrar vad det kostar att HA en häst. Antar att du menar per månad, stallhyran 1000 kr skriver du. Vad ingår i det? Strö? Hö? Havre? Vitaminer och mineraler? Om det inte ingår så ta reda på vad det kostar i "ditt" stall samt vad din ponny har för foderstat; ca 4 kg hö samt 0,5-1 kg havre om dagen är vanligt för en shettis, hör med föregående ägare. Inte rids mer än 3 timmar? Nä, det hoppas jag! 3 timmar är max vad lektionshästar i god kondition klarar.

          Sedan tillkommer försäkring, ev veterinärvård, vaccinationer, avmaskning och hovslagare. Vad hovslagaren kostar beror på vart i landet du bor och hästens hovkvalitet samt vad den används till och på vilket underlag den rids på. En shetlandsponny med bra, hårda hovar kan ibland gå oskodd. Var 6-8:e vecka ska hovslagaren sköta om hästens hovar.

          Lycka Till!

          Kommentar

          • Morellen
            • November 2003
            • 4349

            #6
            stallhyra varierar mycket beroende på stallets läge och vad som skall ingå i stallhyran (strö, utfodringar, utsläpp) eller vad du gör själv Kanske billigare att ordna själv på vissa punkter men betydligt mer jobb.
            Det smartaste är att ringa runt till lite olika ställen i närheten och höra.
            Tänk också på att det är bra att ha hästen på ett ställe där folk vet något om hästar.
            Menar du att hästen skall ridas tre timmar per dag eller tre timmar per vecka? Det första låter rätt mycket och det andra lite lite... Hästen behöver motion och även om den går i hagen så motionerar den inte så mkt just där. De tre timmarna kan inte klaras av på helgen för att hästen sedan får stå resten av veckan...
            Ett alternativ är kanske om du kan ha hästen på tx en ridskola (en där du litar på folket) och att du kan få billigare stallhyra mot att ridskolan får använda din häst till några lektioner.
            Var det du som frågade om shettisar med? Tänk i så fall på att du närmar dig viktgränsen för en shettis och att du kanske inte kommer att kunna rida den så mkt längre.
            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

            "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
            (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

            Kommentar

            Arbetssätt...