Kommunicera med hästar, nåt boktips? Kurser?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anmark
    • July 2004
    • 12

    Kommunicera med hästar, nåt boktips? Kurser?

    Någon som har tips om böcker som handlar om hästpsykologi, hur man kommunicerar med hästar eller liknande? Finns det kurser att gå? Skulle vara kul att lära sig mera.

    Anders
  • Morellen
    • November 2003
    • 4349

    #2
    Du kan ju kika lite på de här titlarna;

    Henry Blake -tala med hästar
    Lesley Bayley - vad säger hästen
    Michael Peace och Lesley Bayley - tänk som din häst
    Ulla Ståhlberg - gör hästar så
    Gitte V Naldal - Från ryttare till häst
    Klaus Ferdinand Hempfling - Dansa med hästar
    Lisbet Johnson, Marie Haglund, Ulf Owenede
    -Boken om horsemanship

    Kurser vet jag inte så mycket om men om du söker på "horsemanship" på nätet så kanske du hittar något. Lycka till!
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

    "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
    (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

    Kommentar

    • anmark
      • July 2004
      • 12

      #3
      Tack! Det var ju några stycken. Vilken bok är lämplig att börja med för en nybörjare? Natural horsemanship, är det någon här med erfarenheter som kan säga vad de anser om den metoden?

      Anders

      Kommentar

      • Myzco

        #4
        jag har två böcker av mia mattsson (tror jag hon hette) om djurkommunikation. det stod lite om hästar där. Fast det är ju sån där "telepati". efter att ha läst böckerna har jag uppfattat det som att du ska göra en tankebro mellan dig och djuret och sen låta tankarna flöda så kommer bilder till dig som djuret skickar.....jag tror inte jag tror på det.....hmmm... då tror jag mer på natural horsemanship, som jag också läst lite om (finns ju på nätet att läsa)

        Kommentar

        • Morellen
          • November 2003
          • 4349

          #5
          Ståhlbergs bok är ju rätt basic? Kanske något att börja med. Du kan ju gå till närmsta bibliotek och kika vad som finns inne? Tänk bara på att böcker om hästar står på avdelning Q och böcker om ridning står på avdelning R och att det är bra att kika på båda ställena. Eller fråga bibliotekarien - men var snäll och trevlig för den stackarn vill nog också ha semester!
          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

          "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
          (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

          Kommentar

          • Tixe
            • January 2003
            • 114

            #6
            Jag har precis skrivit ett examensarbete om hur vi bör bete oss mot hästar i dominanssituationer (alltså när vi vill få dem att lita på oss och lyda våra kommandon). Jag kunde inte så mycket om hästar innan, arbetet är gjort inom ämnet kognitionsvetenskap, som handlar om hur vi uppfattar världen omkring oss (mer åt psykologihållet alltså).

            Ulla-Carin Carlsson-Lindkvist har något som hon kallar "Säker häst-träning". Hon är inte så mycket för horsemanship i och med att det i princip går ut på att hästarna ska lyda ryttarens minsta vink och inte tänka självständigt. Hon har ingen forskarbakgrund men arbetar som ansvarig för den polisiära utbildningen av Stockholmspolisens hästar. Hon är också ägare till Utter, om ni känner till honom. Hon verkar väldigt mycket vettigare än de sk hästpratarna måste jag säga... Adressen till hennes hemsida är: http://www.polishastenutter.nu/

            Kommentar

            • Myzco

              #7
              Ursprungligen skickat av Tixe
              Hon är inte så mycket för horsemanship i och med att det i princip går ut på att hästarna ska lyda ryttarens minsta vink och inte tänka självständigt.
              Jag trodde natural horsemanship handlade om att hästen SKA tänka självständigt.

              Kommentar

              • Tixe
                • January 2003
                • 114

                #8
                Ska villigt erkänna att jag kan ha fel. Har inte läst så mycket om ämnet i sig. Men det var så som Ulla-Carin beskrev det för mig när jag intervjuade henne. (Kan så klart inte heller garantera att jag tolkat henne helt rätt, om någon stensäker människa motsätter sig).

                Kommentar

                Arbetssätt...