Krokodil i akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hansh
    • May 2004
    • 269

    #46
    wow, vilken gammal tråd ;-)
    Jag skulle förövrigt inte ha något emot att äga en grupp Dvärgkrokodiler (Osteolaemus tetraspis osborni), det är bara prislappen som är ivägen där.

    /hansh
    Intresserad av grod och kräldjur? Dalarnas Herpetologiska Förening - DHF

    Kommentar

    • Hugin
      • December 2005
      • 499

      #47
      Man borde förbjuda krokodiler eftersom att dom är farliga för allmänheten och att privatpersoner sällan kan uppfylla kraven för att krokodilen ska må bra! Visst finns det några få som har den tid och de pengar som krävs för att hålla ett rovdjur som kan bli flera meter långt men att köpa krokodil borde vara olagligt för privatpersoner och dom som kommer med en krokodil till en djurpark borde få betala en stor bötesumma!
      "Den nyttigaste läxa livet lärt mig är att idioterna många gånger har rätt."
      Winston Churchill

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #48
        Ursprungligen postat av Hugin
        Mdom som kommer med en krokodil till en djurpark borde få betala en stor bötesumma!
        så det är bättre att dom släpper ut dom i naturen då eller ???
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • MichaelE
          • June 2002
          • 903

          #49
          anser inte att ett förbud mot kajmaner är rätt, men nån slags "kajima nkörkort" borde finnas, tycker att alla som ska ha dom skulle få genomgå nån slags undersökning om dom har rätt möjligheter för att ge djuret ett drägligt liv.
          Rovfisk intresset går på sparlåga tills vidare.

          Nu med både salt och sött .
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104466

          Kommentar

          • Hugin
            • December 2005
            • 499

            #50
            Ursprungligen postat av Raven
            Ursprungligen postat av Hugin
            Mdom som kommer med en krokodil till en djurpark borde få betala en stor bötesumma!
            så det är bättre att dom släpper ut dom i naturen då eller ???
            Nej,så menade jag självklart inte. Jag menade att man skulle få betala böter om man inte kunde ta hand om sitt djur. Att förbjuda privatpersoner att hålla vissa djur är en bra ide eftersom vissa personer tycker att det är häftigt att ha en giftorm trots att man inte vet ett piss om hur dom ska hållas! Om nån vill ha en giftorm bara för att ha den, så måste denna person ha tillstånd, men alla har inte det...
            "Den nyttigaste läxa livet lärt mig är att idioterna många gånger har rätt."
            Winston Churchill

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #51
              men då ska samtidigt en del av ansvaret läggas på butikerna.
              det säljs fiskar som inte en enda privatperson i de här landet kan ha till exempel.
              och börjar man bötfälla folk för dom vill göra det rätta och lämna ett djur på lämpligt ställe så kommer dom hamna ute i naturen istället.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • Hugin
                • December 2005
                • 499

                #52
                Jag snackar om att dumpa ett djur! Dvs slänga in det i en kartong och lämna den någonstans.
                "Den nyttigaste läxa livet lärt mig är att idioterna många gånger har rätt."
                Winston Churchill

                Kommentar

                • heeke
                  • April 2003
                  • 5033

                  #53
                  Jag tycker att små hundar ska förbjudas. Dom står utan för ICA och Konsum och skrämmer sk*ten ur alla hundrädda. Sen drar och sliter dom i sitt "automatkoppel" och damen i andra änden har ingen kontroll alls.

                  Som ni ser på mitt lilla (ironiska och generalliserande) "utfall" så kanske inte förbud är rätt metod. Däremot skulle vi behöva ett fungerande kontrollorgan för att hanterta bla djurplågeri. Alltså något liknande vad dom har i Storbritanien och USA, "djurskyddsinspektörer" med polisiära befogenheter.
                  Låt säga ca 2st "djurpoliser" per 100.000 invånare.
                  heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                  Kommentar

                  • Raven
                    • February 2005
                    • 15385

                    #54
                    Ursprungligen postat av heeke
                    Däremot skulle vi behöva ett fungerande kontrollorgan för att hanterta bla djurplågeri. Alltså något liknande vad dom har i Storbritanien och USA, "djurskyddsinspektörer" med polisiära befogenheter.
                    Låt säga ca 2st "djurpoliser" per 100.000 invånare.
                    ingen dum ide, samhället i stort är alldeles för slapp mot djurplågeri och dumma djurägare.
                    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                    Faktatråd Om AkvarieVatten
                    Växtakvaristernas Paradis

                    Kommentar

                    • lenis3
                      • June 2004
                      • 2254

                      #55
                      jag brukar kolla på animal planet en del och i USA är det hårda tag som gäller. Döms ägaren till djurplågeri är inte böter på över 10 000 sek ovanligt. Mer sånt här och mindre dalt. Jag menar, om man riskerar att få böter på 10 000 kanske man hellre frivlilligt skriver över djuret till djurskyddet innan det gått så långt som till djurplågeri.
                      Lena Maria
                      Min zoon
                      Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                      Kommentar

                      • Guldsömm
                        • November 2005
                        • 125

                        #56
                        Har haft många terrarium förr och man har ju sett skräckexempel på hur folk förvarar djuren och utfodrar dom helt fel och sen förstår dom inte varför dom blir sjuka . terrarium kräver en del arbete och intresse . Jag blir så förbannad ibland på hur folk håller sina terariedjur . ex för trånga utrymmen , ingen värmare fel mat mm .

                        Kommentar

                        Arbetssätt...