Minigris

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ronna
    • February 2004
    • 4

    Minigris

    <font face="Georgia"></font id="Georgia"><font color="navy"></font id="navy">

    Hej på er!

    Vill komma i kontakt med andra gristokiga människor!
    Kontakta mig om du är nyfiken på hur det är att en minigris eller om du själv har en och skulle tycka det var roligt att få prata med någon annan som lever med en minigris.

    Nöff, nöff

    Hälsningar
    Anna
    ******************
    Anna B Forsberg
    www.minigrisen.com
    ******************
  • kema
    • December 2003
    • 43

    #2
    Jag skulle vilja ha en minigris! Har du ngt bra tips på litteratur? Fin hemsida du har!
    Mvh Frida

    Kommentar

    • bilbuk
      • December 2003
      • 119

      #3
      gud va ballt me en mian gris.. var kan man köpa dem .. kan man ha dem inne och sen går man bara ut med den som en hund...???
      kolla gärna in min zoon
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=160054

      Kommentar

      • ronna
        • February 2004
        • 4

        #4
        Hej Kema o bilbuk!
        Ja det är jättekul med minigris, men det är mycket arbete! Det är inte som att ha en hund, utan det tar mer tid och kräver mycket arbete vad gäller lydnadsträning etc. Men man får igen det - för ett mer tillgivet djur får man nog leta efter.

        Vi har Chico inomhus och går ut och går med honom på dagar som det inte är kallt. Har inte varit ute så mycket sedan i oktober...han börjar bli lite less nu, han längtar säkerligen till våren. Han går i koppel, det är inga problem!

        Man kan köpa visa uppfödare, det finns ett antal listade på min hemsida, gå gärna in där och titta. Litteratur finns det inte mycket, jag har inte hittat något på svenska... jag har en engelsk bok, jag hänvisar till den på länkar på hemsidan.

        Hälsningar
        Anna
        ******************
        Anna B Forsberg
        www.minigrisen.com
        ******************

        Kommentar

        • LottaNo
          • February 2004
          • 3

          #5
          Hej Ronna!
          Vi har gått med i Svenska MiniGris Sällskapet som bildades imsluitet av år 2003. Adressen är http://clic.to/smgs/
          Där finns tips, regler, uppfödare m.m.

          Vi har en minigris på ca 25 kg, svart (kastrerad galt) och som heter Isidor. Han är född i september 2002. Han har ju en del egenheter, som alla grisar har: Välter alla stolar han kan hitta för det KAN ju finnas mat under; Han nafsar alla besökare i bakhasorna för att HAN är KUNG i huset. Grisar är ju som bekant väldigt rangordnade och revirinriktade. Jag skulle inte rekommendera en gris till småbarnsföräldrar för det finns en risk att grisen går lite väl hårt åt det lilla barnet för att hävda sin makt. Det är inga problem att få ut honom när han behöver göra sina behov - Inte ens när det är 20 grader kallt! Han ville inte gå ut i början av vintern, men eftersom vi inte gav honom något alternativ (sköt ut honom handgripligen), så försotd han vad som gällde och efter det är det inga problem. Man måste visa med handkraft (OBS inte våld!) vad som gäller.Han "glömmer" reglerna ibland och då får man påminna honom...Han går inte i koppel, men följer mig ("mamma" och kung) överallt och nafsar aldrig efter mig, men maken och barnen (17, 14 och 7 år gamla) får finna sig i att bli hunsade. Dessutom är han alltid hungrig - oavsett om han är proppmätt eller inte. aär inte vaccinerad mot rödsjuka - Jag pratade med länsveterinären om detta och eftersom det inte finns så många grisar i trakterna, är heller inte risken så stor att han han ska få det. Skulle han ändå få det, var det lätt att behandla. Det skulle kosta massor att ta hit veterinären för att vaccienera EN gris. Han är försäkrad med en favoritförsäkring och det täcker det mesta. Då han har en tendens att bli väldigt stressad ifall det är många på besök, har jag byggt en stia under vindstrappen där han kan ha det lite lugnare och får vara ifred. Han blir också instängd där nattetid, för annars lär han nog hamna i vår säng och det finns ju gränser...

          Grymt, från Isisdor och hans familj
          Lotta Norlin

          Kommentar

          • Rydberg
            • April 2004
            • 16

            #6
            Låter ju riktigt trevligt!
            Men jag tycker det räcker att jobba med dem 8 timmar om dygnet.
            Fast då är det ju ngr fler än en

            Kommentar

            • Tant Nancy
              • April 2002
              • 5407

              #7
              Här har man precis blivit med mingris! Har en 3 månader gammal Gloria hemma nu och det fungerar hitintills perfekt. Vi är inte överens om huruvida man bör duscha eller inte, men annars går det som sagt bra!
              Jag har lusläst alla minigrissidor, inkl Chichos, men det vore kul att få kontakt med flera som fallit för dessa och även att få lite goda råd av "vana" grisägare...
              MvH
              Tant Nancy
              www.gladafisken.aqualogen.se
              Mitt fotogalleri
              Dagbok
              Min zoon

              Kommentar

              • Morellen
                • November 2003
                • 4349

                #8
                åååååååå. nu blev jag avundsjuk! Minigris vill jag också ha!!
                http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

                "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
                (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

                Kommentar

                • jolon
                  • December 2002
                  • 1075

                  #9
                  Ehrmm om du köper gris så var noga med vad du köper, farsgubben blev nästan övertygad om att sälja en av sina vildssvins kultingar som "minigris" det skulle blivit en minigris som blev ungefär 300KG tung,, så kolla upp odlarna lite granda innan du köper,,
                  My internet should be readonly.

                  Kommentar

                  • Tant Nancy
                    • April 2002
                    • 5407

                    #10
                    Jepp jolon, jag hade faktiskt koll på det där, att det finns de som luras alltså...
                    Jag har handlat hos en seriös uppfödare (fick åka 50 mil till Skellefteå), så min Gloria har faktiskt stamtavla å allt... hennes mamma kommer för övrigt från Bodils minicirkus... så hon har lite känt blod i ådrorna också... Den härstamningen märks ordentligt då hon redan vid tre månaders ålder klarar att komma på inkallning (när hon vill :-) , dansa, sitta fint, räcka vacker klöv (ibland) och stå på bakbenen....
                    Vad jag vet så fick man bara lägga akvaristiska bilder i albumet... men Gloria kanske får komma med som avatar ett tag i alla fall....

                    Jodu Morellen.... det är klart att du ska ha en minigris!!!! :-)
                    MvH
                    Tant Nancy
                    www.gladafisken.aqualogen.se
                    Mitt fotogalleri
                    Dagbok
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • Morellen
                      • November 2003
                      • 4349

                      #11
                      Ja, jag vill se bilder på Gloria! Hoppas du kan fixa någon idolbild...
                      Pratade minigrisar med Bodil för några år sedan och hon varnade dels för folk som säljer grisar som blir STOOOORA och dels för sånna som säljer för tidigt födda grisar som visserligen är jättesmå men också riskerar att bli riktigt klena.
                      Skulle gärna ha en stor gris med men jag tror att det kan bli lite trångt i huset då. *s*
                      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

                      "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
                      (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

                      Kommentar

                      • Tant Nancy
                        • April 2002
                        • 5407

                        #12
                        Hehe... jag har haft en stor gris i huset.... och det blev för trångt... han fick flytta... det var min exman alltså

                        Ska se om jag kan få in nån bild på sötnosen framöver (Gloria alltså, inte exmannen)... vi har ett helt album i datorn... så som det blir när man får "småbarn"...

                        Annars får jag väl kolla om man får ha med sig gris till boendet när vi åker till akvariets dag... för dit ska du väl Morellen????
                        MvH
                        Tant Nancy
                        www.gladafisken.aqualogen.se
                        Mitt fotogalleri
                        Dagbok
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • Tant Nancy
                          • April 2002
                          • 5407

                          #13
                          Testar att lägga upp en bild på Gloria här i alla fall, hon är tagen på bar gärning då hon gjorde en utflykt upp på soffbordet i stugan.... Jämför storleken med flaskorna och ölglaset bakom henne... hon är sååååå liten... ännu....
                          Bifogade filer
                          MvH
                          Tant Nancy
                          www.gladafisken.aqualogen.se
                          Mitt fotogalleri
                          Dagbok
                          Min zoon

                          Kommentar

                          • Morellen
                            • November 2003
                            • 4349

                            #14
                            yyyyyyyl! vilken litet söttryne!

                            Ursprungligen postat av Tant Nancy
                            Annars får jag väl kolla om man får ha med sig gris till boendet när vi åker till akvariets dag... för dit ska du väl Morellen????
                            Siktar på att ta mig dit i a f. Har inte fått kol på vilka helger jag jobbar ännu men det borde väl vara förhandlingsbart om man frågar snällt...
                            Bäst att lämna lilla Gloria hemma - annars kommer ingen att bry sig om akvarierna tror jag
                            Senast redigerad av Morellen; 10 August 2005, 20:11.
                            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

                            "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
                            (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

                            Kommentar

                            • Tant Nancy
                              • April 2002
                              • 5407

                              #15
                              Jo, du har nog rätt Morellen, Gloria får nog stanna hemma... för att inte helt stjäla föreställningen! Vi var på hästtävlingar för en par veckor sedan och plötsligt var det bara att inse att Gloria borde varit inne i "manegen" i stället... för nästan alla hade koncentrationen på henne...

                              Hon var näst tuffast i kullen i alla fall... och det märks, vi börjar ha en hel del konflikter här hemma och det gäller verkligen att vara envis som en gris, för hon är ganska uppstudsig den lilla damen!!! Det är ju inte helt lätt att banna henne heller, för då sätter hon upp värsta "mest lidande griskultingen i världen blicken" och en annan har ju svårt att inte smälta *suck*
                              MvH
                              Tant Nancy
                              www.gladafisken.aqualogen.se
                              Mitt fotogalleri
                              Dagbok
                              Min zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...