Katt och hund

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ake
    • January 2003
    • 67

    Katt och hund

    Jag har två innekatter som har bott i en stadslägenhet i sex år utan att någonsin ha sett en hund. Nu funderar ja på att flytta ut till min särbo i skogstorpet där det finns två hundar som är tränade på jakt, jämthund och jämthund/wachtelhund. Jag har tagit upp en hund i taget vid några tillfällen för att se hur katt och hund reagerar när de möts. Det har aldrig avlöpt som jag har önskat. Jag har stängt in katterna i köket, tagit in en hund i taget och hållit den kopplad. Och den har skällande kastat sig mot katterna som har flugit upp mot vägarna i vild förfäran. Sedan hoppar katterna upp på bänkar eller bord, blir orörliga beredda på flykt. Vid minsta rörelse från dem gör hunden ett utfall och de stelnar till igen, morrar och gör sig stora de kan. Hunden darrar i hela kroppen av jaktlust och stirrar blint på katterna som stirrar tillbaka med fasa i blicken.

    Finns det någon på forumet som har den blekaste aning om hur jag ska bära mig åt eller det minsta lilla råd att ge mig. Jag är tacksam för allting och är beredd att pröva allt för att jag ska kunna sammanföra dem till slut utan att katterna slits i stycken eller hundarna blir sönderklösta.



    Mvh
    //AnnKristin
  • Panorama
    • January 2004
    • 45

    #2
    Hej.
    Då vår hund (Bullmastiff) har en jaktlust lika med noll kanske jag inte är den bästa på att ge råd i din situation. Vi hade en katt när vi fick hem vår Sonny men han var aldeles för stor för vår katt hon var livrädd för han tyvärr fick vi göra av oss med henne dock ej pga. Sonny. Införskaffade två nya källingar och nu är dom bästa polare som sover ihop, nu säger jag inte att du ska göra dig av med dina katter men ni kan ju prova att sätta katterna i bur och låta hundarna lukta genom buren = ingen kroppskontakt = inga kroppsliga skador samtidigt som man förbjuder hundarna att skälla på katterna (dina katter är inget byte), detta kan dock ta tid men inget omöjligt. Jag vet en instruktör som fick sina hanhundar att "motstå" doften av löptikar.

    Hoppas du får framgång
    /Bosse
    Om du vill att dina drömmar skall gå i uppfyllelse, så måste du vakna först.

    Bosse.

    Kommentar

    • Rosa
      • September 2002
      • 435

      #3
      Jag har en hund som ser alla smådjur som byte, hon har dödat en tamkanin. Och hon ser även katter som "mat". Hon är nu elva år och vi har försökt genom åren att få henne att vara snäll med katter utan framgång. Jag är rädd att det är nästintill omöjligt att få hundarna att aceptera katterna, fast om husse till hundarna har bra pli på vovvarna kan det kanske vara möjligt. Men lämmna aldrig dom ensama någonsin.
      Eva

      Kommentar

      • ake
        • January 2003
        • 67

        #4
        Tack Panorama och Rosa. Det verkar som att man kan lyckas ibland men inte alltid. Jag tror nog att jag har mer pli på hundarna än husse har. Och det blir nog tvunget att jag börjar fostra hundarna samtidigt som jag tränar dem att inte bry sig om katterna. Hundarna kan ju inte ens gå utan att dra i koppel och de kommer inte på inkallning.

        Det verkar vara en bra ide att ha katterna i bur, men mina gillar inte buren så jag får väl träna dem på att gå in frivilligt och känna sig trygga där innan jag sätter in dem där med hundarna utanför. Jag kanske kan ge dem mat i burarna ett tag framöver.

        Det kanske går med tur och envishet att få dem att acceptera varandra, men vänner blir de nog aldrig så jag tackar för varningen Rosa, om jag lyckas så kommer jag ändå aldrig att lämna dem ensamma tillsammans.
        Mvh
        //AnnKristin

        Kommentar

        • lottiz
          • December 2003
          • 429

          #5
          Kontakta tränare och fråga vad dom tror. Det är ingen ide att försöka träna om inte instruktören tror på det, men jag har sett många göra underverk. Nånstans i vårt avlånga land är jag övertygad om att det finns en tränare som skulle klara av det.

          Klickerträning är en bra metod, sök på nätet, det finns många bra sidor om det.

          Kommentar

          • lottiz
            • December 2003
            • 429

            #6
            Jag tycker inte om iden med buren. Katten är det rädda, stressade bytet och hunden är rovdjuret med makten. Stänger du in katten kommer den att få en sån stresschock att den kanske aldrig blir sig själv.

            Bättre är (om man har möjlighet) att ha _hunden_ instängd. Då kan katten kaxigt nosa runt, men känner sig trygg med att kunna springa iväg.

            Kommentar

            • ake
              • January 2003
              • 67

              #7
              lottiz...Tack för de kloka orden. Jag har skickat iväg ett mail till hundpsykologen på hund.nu. (Hoppas att inte det här tolkas som reklam. )
              Mvh
              //AnnKristin

              Kommentar

              • Marie J
                • January 2004
                • 10616

                #8
                Jag har 2 katter en på 12 och en på 3 år. Har dessutom 3 hundar.

                Skaffade ena hunden(västgöta/border/sheltie)för 4 år sen och min katt hatade den
                de andra två skaffa jag för ett(labb/rottis/schäfer/border) resp två(husky/karelsk älghund) år sen. Samtliga har varit vuxna omplaceringsvovvar.

                Jag har alltid släppt ihop dom inomhus utan koppel och alla helt lösa och hundarna har varit urnyfikna och jagat efter dom. Första månaderna har katterna hatat den nya hunden medans hunden glatt vill fram men efter ett tag så har det lugnat sig och nu har alla sin plats i bostaden.

                Hade en omplaceringsvovve(leonberger) för ca 5 år sen som gick på katten så jag fick göra ett vetrinärbesök men vetrinären sa att det syntes på såren att hunden inte önskat ta ihjäl den och att katten hade bitit sig själv därav blodet på läppen.

                Katter och hundar brukar inte vara nåt större problem att ha ihop men jag hade aldrig vågat försöka att släppa mina hundar med tex en kanin.

                Jag har ett mångårigt hundintresse och har hållt på lite med problem hundar samt varit handledare på hundklubbens kurser men kan tyvärr inte allt. Allt är väldigt inviduellt.


                Hoppas att allt löser sig till det bästa! Jag håller tummarna och tror att det kommer att gå!

                Lycka till!
                /Marie.

                Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                Kommentar

                • Rosa
                  • September 2002
                  • 435

                  #9
                  Problemet här är ju att det är jakthundar.
                  Jag brukar i princip alltid göra som Marie, djur brukar klara sånt bättre utan vår inblandning.
                  Eva

                  Kommentar

                  • Solo
                    • December 2003
                    • 142

                    #10
                    Hej! Som instruktör på brukshundklubben blir mitt svar det något uttjatade "ledarskap". DU måste säga åt "dina" flockmedlemmar alltså hundarna, att katterna tillhör flocken och dom ger man blanka f-n i. Du kan antingen sätta hundarna i en bur och låta katterna komma fram som många har föreslagit, men du kan också sätta dig ner med hunden och låtsas att katterna inte finns där utan vad du kräver är att kunna sitta där utan att hunden sliter i kopplet. Du sa att dom inte var särskilt fostrade, varför är dom inte det. Det är skitsamma om det är jakthundar eller inte, hundar SKA fostras. Börja med att lära hundarna att ett nej inte är förhandlingsbart och absolut inte går att strunta i, så ska du nog få det att fungera. Var bestämd ta tag i hunden men använd inget våld. Lycka till!
                    Ampullariafarm i 300 & 500 liter.

                    Kommentar

                    • Rosa
                      • September 2002
                      • 435

                      #11
                      Ursprungligen skickat av Marie J


                      Katter och hundar brukar inte vara nåt större problem att ha ihop men jag hade aldrig vågat försöka att släppa mina hundar med tex en kanin.
                      Kaninen var i bur ej lös, hunden tog sig in i buren.
                      Eva

                      Kommentar

                      • ake
                        • January 2003
                        • 67

                        #12
                        Solo...Det där med ledarskap tar jag till mig, eftersom detsamma gäller i handhavandet med hästar. Jag tackar för all uppmuntran och goda råd, nu känner jag mig stärkt att jobba vidare, fast nu med lite annorlunda metoder än tidigare.
                        Mvh
                        //AnnKristin

                        Kommentar

                        • Susanna
                          • July 2004
                          • 215

                          #13
                          Ursprungligen skickat av Rosa
                          Jag har en hund som ser alla smådjur som byte, hon har dödat en tamkanin. Och hon ser även katter som "mat". Hon är nu elva år och vi har försökt genom åren att få henne att vara snäll med katter utan framgång. Jag är rädd att det är nästintill omöjligt att få hundarna att aceptera katterna, fast om husse till hundarna har bra pli på vovvarna kan det kanske vara möjligt. Men lämmna aldrig dom ensama någonsin.
                          Min faster har så bra pli på sin hund att hon bara kan säga "veny,gå in och lägg dej" helt lugn i tonen och hunden gör som hon säger skulle vilja ha den hunden

                          Kommentar

                          • ViZiR
                            • December 2003
                            • 490

                            #14
                            Det får min hund att verka snäll.. hon vallade våra marsvin genom lägenheten när de sprang i väg.. ingen träning på det området what so ever.. hon är en Tollare..
                            Finns bilder på zoonen strax..
                            <b><font face="Comic Sans MS"><font color="red">Stor</font id="red"> Kunskap Enligt Mig, <font color="red">Liten</font id="red"> Kunskap Enligt Er!
                            </font id="Comic Sans MS"></b>

                            Kommentar

                            • Mariaa
                              • January 2002
                              • 591

                              #15
                              Hej!
                              Tycker ni att en hund är extremt väluppfostred om den går och lägger sig när man säger åt den det? I så fall är ju min hund super lydig och extremt duktig. Jag trodde bara att hon var normalt tränad i vardagslydnad.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...