Djurutbildning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SHoglund
    • April 2010
    • 9

    Djurutbildning?

    Hej!
    Jag undrar om det är någon som vet någon sorts utbildning som man kan gå efter gymnasiet som har med djur att göra.
    Dock var jag inte så smart och valde detta som program då jag började gymnasiet... Så vill veta om någon har lite tips. :-)

    Tack!
  • Bygert
    • March 2010
    • 2169

    #2
    Det hade ju varit lite lättare om du sagt nånting om på ett ungefär vad du vill... Fast det finns ju en del, i lite olika inriktningar.

    Du kan läsa biologi på universitet och inrikta dig på zoologi. Det handlar då inte om att sköta djur utan mer typ om att artbestämma, studera beteenden, se sammanhang i naturen osv.

    En annan inriktning är djursjukvård. Där finns naturligtvis veterinärutbildningen men den är inte enkel varken att ta sig in eller ut från. Ett alternativ är djursjukvårdare, det motsvarar sjuksköterska i humanvård och blir nu en skyddad yrkestitel. Det finns även specialkurser typ hovslagare.



    För ren djurvård är det ju mest på gymnasienivå som man utbildar och att få gå om gymnasie brukar inte vara nåt som är enkelt att få till. Det här verkar dock vara en vuxenutbildning:



    Sen finns utbildningen som krävs för zoohandlare mm, den får du dock betala själv och räkna inte med att du lär dig allt om att hantera nån djurgrupp på en dag. Nåt ger det ju ändå och det skadar ju inte att ha den behörigheten. Det finns några som ordnar utbildningen, t ex:

    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Ursprungligen postat av Bygert
      Sen finns utbildningen som krävs för zoohandlare mm, den får du dock betala själv och räkna inte med att du lär dig allt om att hantera nån djurgrupp på en dag. Nåt ger det ju ändå och det skadar ju inte att ha den behörigheten. Det finns några som ordnar utbildningen, t ex:

      http://www.djurskolan.com/
      Får väl då också nämna att även Zoorf har en sådan kurs - Zoopetartikel om denna.

      Dock denna kurs är ju som sagt tänkt för zoohandlare och den krävs för att få ha en zooaffär - den är dock vädigt kort Grundkurs på 16 timmar och sedan ytterligare 16 timmar för varje djurslag (akvaristik, fågel, smådjur och reptil).

      Sedan har ju också olika fiskgrossister kurser - men de är också till för zoohandlare.

      Det bästa hade ju varit om du hade gått på något naturbruksgymnasium - men det är ju lite sent påtänkt nu.
      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 07 May 2010, 12:00.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Bygert
        • March 2010
        • 2169

        #4
        Anade nästan att det inlägget skulle komma från Kjell...

        Blev visst strul med länkar, här är den till djursjukvårdarutbildningen:

        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

        Kommentar

        • Jens A.
          • March 2007
          • 5026

          #5
          Du kan också beställa kurskatalogen från SLU, http://www.slu.se/

          Finns massor med sådana kurser och program där.
          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

          Kommentar

          • Nubi
            • March 2009
            • 9026

            #6
            SLU har riktigt många bra djurutbildningar, Vet. djursjukvårdare (skara) och så finns det andra, Argonom...hette det så??...
            Lycka till i sökandet
            Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

            Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
            Fiskbloggen

            Kommentar

            • macke_fisk
              • December 2005
              • 4442

              #7
              Ursprungligen postat av Nubi
              SLU har riktigt många bra djurutbildningar, Vet. djursjukvårdare (skara) och så finns det andra, Argonom...hette det så??...
              Lycka till i sökandet
              agronom .
              MVH macke_fisk

              Kommentar

              • SHoglund
                • April 2010
                • 9

                #8
                Tack för alla svar!
                Jag hade tänkt mig något i stil med att hjälpa djur, dvs djursjukvårdare, veterinärassistent m.m. :-)

                Jag ska genast kolla upp alla länkar och tack ännu en gång! :-D

                Kommentar

                • Nina82
                  • January 2008
                  • 6610

                  #9
                  Jag har exakt samma visioner som du SHoglund så hittar du nåt av intresse så uppdatera det gärna här
                  Mitt problem är att jag har familj så jag kan inte studera någonstans långt hemifrån (iaf. inte någon längre period) vilket gör det i princip omöjligt för mig

                  Lycka till iaf
                  12L 12L 24L 24L 24L 24L
                  38L 54L 54L 63L 450L

                  Kommentar

                  • CyaneaCapillata
                    • April 2010
                    • 66

                    #10
                    Lite sent att lägga sig i tråden kanske, men jag tänkte hänga på Nubi. SLU i Skara har en jättebra djurinriktad utbildning som heter Etologi och Djurskyddsprogrammet som jag rekommenderar varmt. Efter utbildningen kan du jobba i princip var som helst som har med djur att göra (förutom som veterinär...!). Du kan jobba i djurpark, som djurskyddsinspektör, som tränare, butiksbiträde, naturbrukslärare, djurvårdare osv.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...