Id-hjälp önskas av reptilkunnig (fynd på hallgolvet...)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • starcastle
    • June 2008
    • 234

    Id-hjälp önskas av reptilkunnig (fynd på hallgolvet...)

    Behöver lite hjälp från någon reptilkunnig.

    När jag skulle ge mina hundar mat för en stund sen så släppte en av dom ifrån sig ett djur som den tuggat på.

    Det är ca 6 centimeter långt utan den svans som nu sannolikt är uppäten.

    Den ser ut ungefär som en krokodilunge.
    Eller nån konstig ödla annars.

    Typiska krokodilben.
    Undersidan är typiskt krokodilfjällig.

    Huvudet är möjligen tillplattat av hund, man ser bäst underifrån och bakre delen av skallen/käkarna ser kanske lite bredare ut än vad jag föreställer mig en krokodil och käkarna är inte fullt så långa och avsmalnande som jag föreställer mig en krokodil.

    Så kanske ett lite kortare huvud med bredare käkar längst bak.

    Ej fjällig på ovansidan, snarare kanske lite knottrig.
    Grön o brunaktig, svag antydan till ljusare gröna prickar i ett par linjer utefter kroppen.

    Polisen sa att jag skulle ringa veterinär Röken på Kolmården och jag ska till hans semestervikarie i morgon.

    Det är bara det att jag bor låååångt ute på vischan med närmaste lilla samhälle en halvmil härfrån, närmaste affär en mil o s v. Så hur kom den hit?

    Så min fråga är: har vi några ödlor i vår svenska fauna som kan svara mot denna beskrivning? Foton?

    Eller är det en förrymd/utsläppt "någonting"?

    Jag är mest orolig för om det finns fler. Hundarna har fått tag på den på tomten, ett par hundra kvadratmeter runt huset är inhägnat med rastgårdsstängsel. Och om det finns fler och om dom inte hör hit då vill man ju veta om dom blir större ...

    Isch, tycker inte om reptiler!!!!
    Posthorn, blå, röda, aprikos, rosa, leopard
    Räkor: blå och mörkblå tiger, Blue Pearl, gula räkor, körsbär, Supertiger Orange Tail. 70 L, 60 L, 26 L, 2x20 L
  • eriahl
    • April 2004
    • 5681

    #2
    Googla på Skogsödla och Sandödla. Tror nog det är en av dom och inte någon utsläppt.
    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

    Kommentar

    • starcastle
      • June 2008
      • 234

      #3
      Kroppsformen, minus svans, påminner om den här sandödlan


      Färgen stämmer inte riktigt, men en unge kan väl vara annorlunda.

      Skogsödla är det absolut inte för det var en väldigt slank typ
      Posthorn, blå, röda, aprikos, rosa, leopard
      Räkor: blå och mörkblå tiger, Blue Pearl, gula räkor, körsbär, Supertiger Orange Tail. 70 L, 60 L, 26 L, 2x20 L

      Kommentar

      • starcastle
        • June 2008
        • 234

        #4
        Om det nu är en sandödla, så är den tydligen en hotad art som Länsstyrelsen inventerar.
        Så dom fick ett mail, med GPS och allt
        Utifall att dom vill inventera mera.
        Posthorn, blå, röda, aprikos, rosa, leopard
        Räkor: blå och mörkblå tiger, Blue Pearl, gula räkor, körsbär, Supertiger Orange Tail. 70 L, 60 L, 26 L, 2x20 L

        Kommentar

        • ertho
          • January 2009
          • 24

          #5
          Ta en bild på det som är kvar och skicka in - undersida, ovansida samt från sidan

          Mvh

          Kommentar

          • Carassius
            • January 2006
            • 81

            #6
            Har du något sandtag, grustag eller sanddyner nära hemmatrakterna? I så fall kan det mycket väl röra sig om en sandödla. I så fall är det jättekul (inte att hunden åt upp den, men att du har dem nära dig). Stick dit och leta efter flera i så fall !

            Om du inte bor nära något sådant så är det troligen en skogsödla (den är dessutom mycket vanligare). Färgen kan variera på båda ödlorna så det ska du nog inte fästa för stor vikt vid. Personligen har jag alltid upplevt skogsödlan som slankare än sandödlan, åtmontsone framkroppen, så varför det inte skulle vara en skogsödla pga att den var slank förstår jag inte. Vad har du tittat på för bilder?

            Kommentar

            • Felefjonken
              • May 2016
              • 21

              #7
              Det kanske inte är en ödla utan en större vattensalamander (Triturus cristatus). Den har knottrig hud på ovansidan.

              Kommentar

              Arbetssätt...