Är vår ödla förstoppad - eller en hona med ägg?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jey
    • February 2009
    • 4

    Är vår ödla förstoppad - eller en hona med ägg?

    Jag börjar bli smått förtvivlad. För att inte tala om mina barn... Vi har en leopardgecko, som blir två år i maj. Den har inte bajsat på flera veckor! Vi har ringt runt till veterinärer och rådfrågat och även till djuraffären. Ingen verkar veta vad vi ska göra.

    De tips vi fått har varit att bada honom och massera magen försiktigt - och att ge ricinolja i vattnet han dricker... Vi har provat allt, men inget hjälper.

    De säger också att kanske han är en hon och att det är ägg som ska ut. Då kan de tydligen sluta äta också. Han (hon?) har nämligen inte ätit på flera veckor heller.

    Ska jag vara ärlig, så förstår jag inte att ödlan lever över huvud taget!

    Han har blivit väldigt tjock om magen, medan svansen smalnar. Vi tittade aldrig på hur undersidan på honom såg ut innan det här, men nu är den vit på nedre delen och grå på övre. Om det varit så hela tiden vet jag inte och inte vet jag om det ser ut som det ska eller inte...

    Snälla, är det någon som har förslag på vad det kan vara och hur vi kan hjälpa vår ödla? De senaste dagarna har han blivit jätteslö och gråaktig i färgen hela han... jag förväntar mig att hitta honom död vilken timme som helst...
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Har ni sand i akvariet?
    Det är väl framförallt sand ödlor kan bli blockerade i tarmarna av. Vad jag vet.

    Vill ni veta vad som är problemet bör ni ta den till veterinär så de kan klämma den på magen och/eller röntga den. Kompaktering och äggstockning kan bägge leda till döden, men bägge kan behandlas.

    Det blir antagligen mycket dyrare än en ny ödla, och det är långt ifrån garanterat att veterinären kan rädda ödlan om den redan är nedgången.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • saltbiff
      • December 2006
      • 607

      #3
      När min leguan fick förstoppning så ringde jag runt till veterinärer... Fick tipset att ge honom parrafinolja i spruta och katrinplommonpurè (barnmat) också den i spruta... Det funkade! Så det kanske ni kan testa.... Lycka till

      5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

      Kommentar

      • Jey
        • February 2009
        • 4

        #4
        Ursprungligen postat av saltbiff
        När min leguan fick förstoppning så ringde jag runt till veterinärer... Fick tipset att ge honom parrafinolja i spruta och katrinplommonpurè (barnmat) också den i spruta... Det funkade! Så det kanske ni kan testa.... Lycka till
        Vi har provat med ricinolja från apoteket, på förslag från djuraffärsägaren - som är reptilfantast. Men det verkar inte hjälpa. Kan iofs tro att han fått för låg dos, för jag är så rädd att ge för mycket, så han ska dö av det... Men efter första gången, så har vi haft problem att få honom att öppna munnen...

        Tack för dina tips.

        Kommentar

        • drd
          • March 2004
          • 5586

          #5
          Tips är att kontakta vetrinär oxå kanske...
          ________________________________________________

          Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

          Kommentar

          • Jey
            • February 2009
            • 4

            #6
            Jag har ringt runt till flera veterinärer, de ger ovan nämnda tips. Vi har 20 mil till närmaste reptilveterinär, så vi är tveksamma att åka... kostnadsmässigt blir det nästan billigare att köpa en ny ödla! :-o

            Kommentar

            • drd
              • March 2004
              • 5586

              #7
              Aha...usch så trist, hur mår de lilla livet nu förresten ? Hjälper nåt av tipsen ovan ?
              ________________________________________________

              Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

              Kommentar

              • Jey
                • February 2009
                • 4

                #8
                Ursprungligen postat av drd
                Aha...usch så trist, hur mår de lilla livet nu förresten ? Hjälper nåt av tipsen ovan ?
                Han är som vanligt... det som varit vanligt den sista veckan, vill säga. Ligger under värmelampan på morgonen och väntar på att den ska slås på. Går någon varv runt sig själv (inte runt terrariet) innan han lägger sig i sin grotta och sover. Grottan är till hälften inom värmelampans räckvidd, så han har det varmt och gott.

                Jag har lagt ut ett par bilder på hur han (hon?) ser ut... Hittar inte att det går att ha bilder i inläggen här, men jag länkar:

                Knölig mage:


                Grå mage:

                Kommentar

                • drd
                  • March 2004
                  • 5586

                  #9
                  Det går inte att se bilderna
                  ________________________________________________

                  Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                  Kommentar

                  • saltbiff
                    • December 2006
                    • 607

                    #10
                    Den försöker inte gå i dvala då? Har den ätit något alls? Om inte så kan det ju inte bli så mycket avföring...
                    När Min leguan började matvägra första gången innan vintern så fick jag halvt panik...men sen visade det sig att just leguaner gör så när det är parningsperiod, de slutar äta och blir sura.. Jag kan lätt öppna munnen på honom så jag stödmatar lite endå... Jag vet inte riktigt vad en gecko äter förutom syrsor..men ni kan kanske testa med någon mjuk föda som fruktpurè eller mosad avokado via en spruta...bara för att se så det går igenom systemet... Hoppas ni får ordning på er lilla vän

                    5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

                    Kommentar

                    Arbetssätt...