Hur sköta terrarium? Vandrande pinnar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    Hur sköta terrarium? Vandrande pinnar?

    Hej!
    Jag är helt nytt på detta med terrarium. Vilka växter kan man ha i terrarium? Hur sköter man det, rengör osv? Gärna all info jag kan få, kan absolut ingenting!

    Hade tänkt ha vandrande pinnar, går de att få sällskapliga eller tama på något sätt? Hur sköter man dessa? (Gärna personliga erfarenheter, gillar inte länkar)
    Tillbaks efter paus.
  • Tamarind
    • February 2008
    • 482

    #2
    Hej!
    Jag har inte heller någon erfarenhet av stick-insekter, men vi kan ju utbyta erfarenheter om några månader då mina vandrande blad har kläckts och du säkerligen har skaffat något vandrande! Jag är dock ganska säker på att vandrande pinnar tillhör de mest ointelligenta djuren på vår planet, så sällskapliga är de nog knappast, bara lite skoj!

    Kommentar

    • JojjeN
      • June 2008
      • 3567

      #3
      Jag tror jag redan lägger projektet på hyllan, verkar vara mycket arbete för väldigt lite.
      Tillbaks efter paus.

      Kommentar

      • Tamarind
        • February 2008
        • 482

        #4
        Du kan ju alltid testa med bönsyrsor, de är roliga! Jag hade en för några år sedan som bodde i en räkvas fast utan vatten då... Inget jobb alls, man bara sprayar vatten sådär varannan dag och stoppar ner en fluga eller syrsa någon gång i veckan. Tyvärr fastnade lilla Åke i sitt eget skinn när han skulle ömsa och bröt nacken... Men innan dess var han skoj!

        Kommentar

        • JojjeN
          • June 2008
          • 3567

          #5
          Men behöver man itne rengöra på något sätt?

          Verkar vara ett häftigt litet djur! Hur stora kan de bli? Tänkte ju omvandla mitt lilla räk akvarie till terrarium när räkorna får större akvarium, och det nuarande är ju inte så jätte stort,

          Och går et isåfall att använda akvarie sanden på bottnen, och sen kanske täcka med löv och lite grenar? Tänkte att brun bönsyrsa verkade passa mig?
          Senast redigerad av JojjeN; 03 February 2009, 14:27.
          Tillbaks efter paus.

          Kommentar

          • Tamarind
            • February 2008
            • 482

            #6
            Jag hade min i en vas med ikea-bambu växandes i. Vatten på botten men 2-centimeters stenar i så att inget vatten låg öppet och blev drunkningsrisk. Det behöll fuktigheten bra. Satte också nät över öppningen så han inte kunde smita. Efter ett tag samlas rester av mat och liknande, i mitt fall så tog jag bara ut Åke och satte vasen under kranen så att det spolades bort. Min käre sambo envisades med att stoppa i stora malar till honom, så det blev en del stora vingar och dylikt som behövde städas ut... Hmm... Honorna tror jag kan bli 7-8 cm och hanarna lite mindre, men det finns många olika arter så jag vet inte generellt. Beställes enkelt och billigt på ebay och liknande!

            Kommentar

            • JojjeN
              • June 2008
              • 3567

              #7
              Ja, bara jag lyckas övertala morsan först. Hon tycker det är skitäckligt och onödigt, och tycker jag ska använda det som snäckkar/sjukdoms kar.

              Men jag ska nog lyckas. Uppdaterar tråden sen
              Tillbaks efter paus.

              Kommentar

              • sting
                • September 2007
                • 481

                #8
                Hur stor burk sk du använda? det är endå inga djur som man bara stoppar i en liten burk

                Kommentar

                • JojjeN
                  • June 2008
                  • 3567

                  #9
                  Spelar ingen roll, gick inget vidare bra.
                  Tillbaks efter paus.

                  Kommentar

                  • sting
                    • September 2007
                    • 481

                    #10
                    Ursprungligen postat av JojjeN
                    Spelar ingen roll, gick inget vidare bra.
                    Hah ^^

                    Tror inte det finns någon med akvarieintresse som inte sneglat på terrariehobbyn nån gång iaf

                    Kommentar

                    Arbetssätt...