omvandla akvarium till terarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vinkelina
    • September 2006
    • 46

    omvandla akvarium till terarium

    eftersom det tydligen inte funkar att ha vatten i mitt akvaruim, så kommer jag att torrlägga det o ha ödlor i det i stället. var till den lokala zooaffären idag o titta o fråga.

    hitta en sort ca 5 cm i kroppen+ lika mycket svans som skulle kunna funka.

    men nu till frågan. ägaren i affären mena att de inte går att ha täkglas på hela akvariet, att jag borde sätt nät över halva. men mitt "glas" är i plast, gäller samma då?

    räcker det med akvarielampan till värme 30w lysrör. i affären var det en lös lapa, typ sån man har till extra lampa, men klipps på
  • Freakmange
    • January 2006
    • 319

    #2
    nät ska du ha för ventilation,en separat värme lampa är i stort sätt nödvändigt. vissa reptiler smälter inte maten om dom inte har uv strålning,finns speciellar lysrör med till reptiler...låter som att det är en leopard gecko du ska ha,hur stort är akvariet du har tänkt att ha den/dom i ?
    Shovel Power

    Kommentar

    • Guest

      #3
      Beror ju lite på. Leosar klarar ju sig utan uv.

      repti.net

      Kommentar

      • vinkelina
        • September 2006
        • 46

        #4
        minst tyvärr inte namnet på ödlan, bara att den börja på A

        skall kolla om ja hittar uv lampa då, finns det att få som lysrör?

        akvariet är på 69. men ödlorna skulle inte bli någo större en vad de var nu, så han mena att bara man inreder det bra så går det

        Kommentar

        • Snoozer
          • August 2008
          • 28

          #5
          Jag skulle tro att det är en agam i så fall, känner mest till skäggagam och dom blir då större. De behöver uv-ljus. Det finns i både lysrör och som "glödlampa". Tänk på att ha olika temperaturzoner i terrariet, då reptiler är kallblodiga.

          Lycka till.
          200-L

          Kommentar

          • vinkelina
            • September 2006
            • 46

            #6
            har tittat på internet o TROR att det är en anolis ödla ja har spanat in. liknar nu mest i alla fall på bilden.de fanns en grön o en brun där

            sku va bra om man sku ha långt minne

            Kommentar

            • Morellen
              • November 2003
              • 4349

              #7
              du måste lösa ventilationen också, ett akvarium är designat för att hålla tätt men i terariet vill man ju att djuren skall få frisk luft
              http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

              "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
              (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

              Kommentar

              • vinkelina
                • September 2006
                • 46

                #8
                går att ta bort halva täckluckan, skall söka reda på nått nät att lägga dit i stället. skulle de funka med myggnät?

                vill ju inte ha "maten" i hela huset

                Kommentar

                • vinkelina
                  • September 2006
                  • 46

                  #9
                  nu har jag testat o skapat
                  .http://www.pixbox.se/pic_show_id25686174.html

                  Kommentar

                  • Guest

                    #10
                    Skippa sanden

                    Kommentar

                    • Fuzzop
                      • July 2007
                      • 2380

                      #11
                      Ursprungligen postat av vinkelina
                      har tittat på internet o TROR att det är en anolis ödla ja har spanat in. liknar nu mest i alla fall på bilden.de fanns en grön o en brun där

                      sku va bra om man sku ha långt minne
                      anolisar måste ha UV och mycket av det så skaffa ett starkt lysrör innan du skaffar ödlan, ett 8.0 funkar bra.

                      Kommentar

                      • sting
                        • September 2007
                        • 481

                        #12
                        Vill du ha glada anolisar ska du inreda på ett helt annat sett. gå in på www.repti.net och kolla lite.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...